ieho veku Nadeždou Hrapkovou. Na svojom výročnom rokovaní riešili okrem iného aj možnosť začlenenia sa medzi európske organizácie zaoberajúce sa celoživotným vzdelávaním, ako i otázky čerpania finančných prostriedkov na vzdelávacie projekty seniorov z fondov EÚ i z programov štátnej pomoci.
„Nikto nás nefinancuje, univerzity tretieho veku sú závislé na dobrej vôli vlastnej univerzity alebo na systéme financovania vlastnej univerzity, od toho, aké urobia projekty. Pritom náš systém trojročného vzdelávania je v porovnaní aj s vyspelými európskymi krajinami na veľmi dobrej úrovni,“ hovorí Hrapková, ktorá zároveň dva roky vedie aj Európsky výbor univerzít tretieho veku.
„V rámci Európy majú rôzne krajiny rozličné modely vzdelávania seniorov,“ porovnáva. „Organizujú separátne kurzy, špeciálne programy pre seniorov rôzneho zamerania a trvania – semestrálne, ročné, letné v rámci prázdnin. V Rakúsku, ako jedinej krajine, je ponúkané vzdelávanie seniorom spolu s mladými študentmi, ale musia urobiť riadne prijímacie skúšky. Trojročný program, aký máme na Slovensku, majú málokde.“
Na 10 univerzitách v 8 mestách na Slovensku (v Bratislave a Nitre na dvoch univerzitách) študuje 3550 seniorov. Ich priemerný vek je podľa Hrapkovej 64 rokov. Trojročné štúdium ukončia v Trenčíne práve na konci tohto akademického roka prví absolventi, ktorým univerzita pripraví aj riadnu promóciu. Celkovo v Trenčíne študuje v troch ročníkoch takmer 130 študentov. Štúdium je podmienené vekom žien nad 45 rokov, mužov nad 50 a stredoškolským vzdelaním. Školné v Trenčíne na jeden rok pre dôchodcov je 800 korún, pre zamestnaných 1500 korún.