a vedieť prečo musí doplácať 1800 korún za elektriku, ďalší klient nerozumel, prečo má preplatok a zároveň ho na faktúre upozorňujú na nezaplatený predchádzajúci mesiac. Všetci chceli svoj problém vybaviť na pracovisku Západoslovenskej energetiky v Trenčíne na Ulici 1. mája. Nepochodili a všetci dostali zhodnú odpoveď: „Zavolajte si na naše zákaznícke telefónne číslo 0850 111 555.“
S telefónom strávili nejednu chvíľku, ale ďalej ako po veselé tóny sa nedostali. Umelá asistentka ich spočiatku navigovala a dala i na výber, ktoré číslo zvoliť podľa charakteru služby. Potom počuli už iba vyhrávanie a neskôr oznam, že všetky linky sú obsadené, a ak nechcú čakať, aby operátorovi zavolali neskôr. Peňazí z kreditu ubúdalo. Ladislav Hudec hovorí: „Jeden deň som pretelefonoval 80 korún, druhý 120. Vychádzalo mi to, že minúta ma stojí 13 korún. A nič som nevybavil!“
Západoslovenská energetika zrušila obchodné kancelárie, ktorých mala 32, zostalo len sedem, určených pre podnikateľov a firmy. Podľa hovorcu ZSE Jána Orlovského „touto službou vychádzajú v ústrety občanovi, pretože nemusí nikam chodiť a všetko môže vybaviť cez telefón“. Cena za volanie na zákaznícku linku je podľa neho spoplatňovaná ako riadny miestny hovor.
„O tomto probléme vieme. V telefonickom centre máme desaťnásobný nárast hovorov ako sme schopní kapacitne zvládnuť. Podobá sa to malej prírodnej katastrofe,“ vysvetľuje Orlovský. Situácia je dôsledkom zmeny fakturačného systému. Starý softvér, ktorý fungoval 11 rokov, nahrádza nový a prenos dát trvá asi tri týždne. ZSE informovala o zmenách svojich klientov listom ešte v marci: „Listy si máloktorí prečítali, hodili ich do smetí,“ hľadá dôvody Orlovský. „Keďže 90 percent telefonujúcich sa pýta na zmeny vo fakturácii, naše telefonické centrum pripravilo odpovede na najčastejšie otázky, a tie sme uverejnili v mnohých miestnych a niektorých centrálnych periodikách. No ľudia si to neprečítajú, volajú nám a chcú tieto informácie telefonicky.“
Naviac, približne tretina z 900-tisíc klientov ZSE má nedoplatky. Aj ich telefonáty zahltili systém, a tak sa občan, ktorý sa potreboval dozvedieť obyčajnú informáciu, nedovolal. Linky boli stále blokované. „V posledných dňoch nám už počet hovorov klesol o polovicu. Verím, že do týždňa dvoch, sa to vyrieši,“ dodal Orlovský.