Škola pripravila projekt vzdelávania učiteľov a financuje ho z predvstupových fondov PHARE. Obsahovo je vzdelávanie v šiestich stupňoch - moduloch zhodné s požiadavkami na úroveň vzdelávania s EÚ.
Formy vzdelávania sú rôzne, učitelia môžu dochádzať pravidelne na konzultácie v rozsahu 60 hodín, ale dá sa študovať aj individuálne. „Výhodné je, že učitelia za školenie nič neplatia, všetko sa im platí v rámci projektu, aj cestovné,“ informuje riaditeľ Strednej priemyselnej školy v Myjave Milan Zeman. „Už sa uskutočnilo 13 – 14 kurzov a spolu je ich 22, určených pre 250 učiteľov.“ Po absolvovaní kurzu získajú certifikát ministerstva školstva. „Zatiaľ im stačí tento náš certifikát, ale môže byť, že po verejnej správe, budú musieť mať aj učitelia certifikát ECDL, uznávaný v EÚ. Výhodou pre nich je, že na zisk tohto certifikátu im stačí absolvovať jednu skúšku.“ Škola sa totiž od septembra stala testovacím stredisko ECDL.
Prvý projekt ešte realizujú, no v škole už začali rozbiehať ďalší vzdelávací projekt, zameraný na oblasť údržby a riadenia priemyselných systémov. „Snažíme sa reagovať na budúce požiadavky automobilového priemyslu na našich absolventov. Ale keď chceme vzdelávať študentov, najskôr musíme vzdelať učiteľov, “ objasňuje riaditeľ Zeman. V prvej etape projektu dotazníkovým prieskumom zisťovali u dvoch etablovaných automobiliek na Slovensku, aké sú ich požiadavky na jednotlivé pracovné pozície v automobilkách. Prieskum vykonali zároveň aj vo firmách, ktoré sú subdodávateľmi. Začiatkom júna odcestuje päť učiteľov do Francúzska, aby sa zoznámili so systémom vzdelávania v centre vzdelávania pre školy pri Paríži.
Projekt je začlenený do programu Ľudské zdroje Európskeho sociálneho fondu. „Rozpočtové organizácie môžu požiadať o zálohové platby na realizáciu projektu pretože nemajú zdroje, aby celý utiahli sami. Od požiadanie po realizáciu je dlhý čas,“ sťažuje sa Zeman. Realizácia projektu bude trvať do konca decembra. „Doterajšie náklady, ktoré by sme potrebovali prefinancovať, sú približne 250-tisíc. V rámci projektu chceme vytvoriť štyri počítačové pracoviská, urobili sme verejné obstarávanie, máme vybranú firmu, ale nemôžeme nič realizovať, kým nemáme prostriedky,“ dodáva.
Na projekt by mal nadväzovať ďalší, ktorý by zabezpečil, aby sa získané poznatky začlenili do systému vzdelávania. „Termín predloženia projektu 21. mája ani nevyužijeme,“ hovorí. „Aj keby sme ho dali a bol by schválený, nemôžeme ho začať plniť. To je dôvod, prečo mnohé školy, ktoré projekty urobili, už do ďalších nechcú ísť,“ objasňuje Zeman.