Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Horská železnica Trenčín – Selec

Dnes už len málo ľudí vie, že v našom okolí viedla niekedy dávno úzkokorozchodná horská železnička. Tá pred 1. svetovou vojnou dovážala drevo z pohoria Inovca na vtedajšiu parnú pílu do Kubrej.

Tento na svoju dobu pozoruhodný technický výtvor talianskych odborníkov už dávno stratil svoju slávu. A ako to celé bolo?

V roku 1909 rozsiahle lesy na svahoch Inovca kúpila Budapeštianska drevopriemyselná spoločnosť. Na jar 1912 začala v Kubrej stavbu parnej píly s triediarňou a skladom dreva. Vo výrobnej hale boli štyri píly na rezanie guľatiny a osemnásť cirkulárov na dosky. Hobľovky vyrábali parkety, rúčky na metly a pracovné nástroje. Robilo sa ich asi 3500 kusov denne. Na píle pracovalo okolo 500 pracovníkov, ostatných asi 1000 zvážalo z hôr drevo konskými povozmi. Píla bola blízko trenčianskej železničnej stanice, odkiaľ neskôr expedovali až 40 vagónov dreva denne. Súhlas na ťažbu dreva v okolí Trenčína získala firma konexiami a súhlasom trenčianskej župnej kongregácie. Neskôr však agresivita komerčných záujmov presiahla povolený rozsah výrubu takmer až k úplej devastácii lesov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na zefektívnenie a urýchlenie ťažby bol talianskym dodávateľom vypracovaný projekt lesnej železnice s rozchodom 700 mm. Trasa viedla cez chotáre Trenčín, Kubrá, Soblahov, Mníchovu Lehotu, Trenčiansku Turnú, Trečianske Stankovce a Selec. Stavbu trate na zvoz dreva začali už v roku 1912, ešte bez motorickej prepravy. Vo veľmi členitom teréne bola na svoju dobu technicky náročná a značne odvážna. Talianski projektanti volili trasu veľmi dômyselne tak, aby využili výškové rozdiely na samospád pri trakcii dreva. Pod každý kmeň, vpredu aj vzadu upevnili koliečka, tzv. ponvágle a spustili ich dolu. Rýchlosť získaná samospádom pomáhala prekonať aj časti trate so stúpaním, v rovných úsekoch pomáhali kone. Až v roku 1914, krátko pred 1. svetovou vojnou, trať technicky upravili pre motorickú prepravu s parnými lokomotívami. Pri stavbe pomáhali aj domáci obyvatelia. Koľaje viedli do údolia ponad Selecký potok až pod Strážny kopec.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom istom roku už boli k dispozícii dve lokomotívy a osobný vagón. Postupne pribudli ďalšie dve a v roku 1916 ešte piata lokomotíva. Zavedenie parných lokomotív prinášalo riziko požiarov a aj proti ťažobným zámerom sa zdvihla silná kritika. O hrozbe zničenia lesov rokovalo župné zastupiteľstvo, ale ťažbu celkom nezastavili ani po vypuknutí 1. svetovej vojny, pretože drevo potrebovalo aj vojsko, čo pomohlo protesty utlmiť.

Ku koncu vojny sa vinou neistých pomerov firma dostala do obchodných aj finančných ťažkostí. Po vzniku ČSR v roku 1919 firma majiteľov v Trenčíne prestala podliehať riaditeľstvu v Budapešti.

Hospodárska kríza v dvadsiatych rokoch sa odzrkadlila aj tu. Mzdy klesali, ťažba sa obmedzovala, prepúšťali zamestnancov, ukončili motorickú prepravu dreva, predali lokomotívy a úplne zastavili opracovávanie dreva. Od roku 1930 firma predávala drevo len priamo v horách. Lesná železnička tak stratila svoj význam. Likvidácia firmy v rokoch 1929-32 mala dopad najmä na sociálnu situáciu zamestnancov. Ľudia z okolitých obcí vytrhali koľajnice aj podvaly a rozobrali, čo sa dalo. V soblahovských a inoveckých horách ostala len trasa pôvodnej železničky ako pamiatka na tento takmer zabudnutý, ale pozoruhodný technický projekt.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 120
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 262
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 021
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 652
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 504
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 327
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

„Panenkovský dloubák“? Neriskujem, že zlyhám, hovorí penaltový špecialista Steinecker

Messi, Totti, Cristiano Ronaldo, či Ibrahimovič by mu mohli čistiť kopačky. Peter Steinecker z Hrádku sa za ostatných šesť sezón ani raz nepomýlil pri kopaní pokutového kopu. V súťažných zápasoch ich už zvládol 20 v sérií.

Peter Steinecker

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

R. Rybníček: Vyjadrenie pani prezidentky bolo racionálne

Primátori, primátorky i starostovia a starostky robia podľa neho všetko pre to, aby Ozbrojeným silám SR pomohli a celú operáciu spolu zvládli.

Prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček.

Testovanie: V Trenčíne chýba asi 20 percent zdravotníkov, ktorí majú robiť stery

Momentálne má mesto Trenčín na všetkých 50 odberných miest dostatočný počet administratívnych pracovníkov i pomocného zdravotníckeho personálu.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?