Tieto tvrdenia sú účelové, o čom svedčí rozhodnutie o prerušení územného konania, ktoré bolo oznámené verejnou vyhláškou na vývesnej tabuli Mesta Trenčín. Vyhláška je nekompletná, obsahuje len prvú stranu, kde sa občan nedozvie, ako a kde sa môže informovať o celom projekte , teda do akej miery sa ho to týka a nie je uvedený termín vyvesenia vyhlášky. Územné konanie bolo prerušené - z akého dôvodu nevieme (predpokladáme pre nekompletnosť projektovej dokumentácie, dodatku č. 3, ktorý sa dotýka všetkých častí mesta.
Spoločný stavebný úrad sme na daný stav upozornili v júni tohto roku formou námietky. Počas celého roka dochádza k zmenám projektového zámeru a výkresovej dokumentácie. Každú zmenu vnímame ako ďalší zásah do práv občanov na informácie. Mnohí, ktorí by boli dotknutí modernizáciou (nielen asanáciou, ktorá podľa slov pána primátora je nevyhnutná a počíta aj s alternatívou vysťahovania), ale aj záberom pôdy pri vyrovnávaní smerových oblúkov (Orechové, Kubrá, Opatová) a budovaní podjazdu na ulici Jasná, nemajú pre nedostatok informácií možnosť sa k týmto skutočnostiam vyjadriť. Nie sú ani spracované štúdie o vyhodnotení dopadov na životné prostredie pre tých, ktorí budú dotknutí ochranným pásmom (hluk, vibrácia, bezpečnosť).
V tejto súvislosti chýba zásadné stanovisko: Aký je stav rozpracovania projektovej dokumentácie? Pred rokom pri schvaľovaní riešenia variantom č. 1 investor garantoval, že nedôjde k vyrovnávaniu smerových oblúkov a na úsekoch, ktorých sa to dotýka bude vlak prechádzať zníženou rýchlosťou. Dňa 20. 5. 2005 však už mesto Trenčín verejnou vyhláškou na návrh stavebníka ŽSR oznámilo začatie konania o zmene územného rozhodnutia. Jeho predmetom boli okrem iného aj zmeny polomerov jestvujúcich traťových oblúkov, čím dôjde k odklonu od navrhovanej trasy.
Občania, ktorí by boli uvedeným procesom dotknutí, nie sú informovaní, dokonca sa k tejto problematike nenájde priestor na vývesnej tabuli mesta. Je zarážajúce, ako Mesto Trenčín občanom poskytuje informácie vyplývajúce zo zákona. Nehovoriac o rozsahu propagačnej kampane o výhodách varianty č. 1 pred zasadnutím Mestského zastupiteľstva v lete minulého roka s účelovo a zavádzajúco vedenou petíciou, na ktorú boli využité všetky verejne prístupné vývesné miesta.
Vyjadrenia kompetentných by sa mali opierať o názory občanov. Aj tvrdenia hovorkyne Železničnej spoločnosti Nely Blaškovej (v STV) o konečnom a definitívnom riešení modernizácie železničnej trate je klamlivé a zavádzajúce.
V súvislosti s riešením modernizácie železničnej trate je citeľný a rozhodujúci nedostatok informácií aj v tom zmysle, že nie je stále dostatočne zverejnená možnosť iného riešenia tejto, pre mesto dôležitej investície. Nezabúdajme, že značná, ak nie majoritná časť občanov Trenčína nesúhlasí s riešením modernizácie podľa variantu č. 1 a žiada ekologicky, bezpečnostne a urbanisticky výhodnejšie riešenie – premiestnením železnice na okraj mesta do oblasti diaľničného ťahu.
Autor: Poslanci MsZ Trenčín Ján Babič, Janka Fabová, Róbert Lifka