V mene Železníc Slovenskej republiky im núka to isté, čo obyvateľom Orechového: presídlenie alebo stavebné úpravy.
Mesto oslovilo ľudí len pár dní potom, ako nadobudlo právoplatnosť územné rozhodnutie k železnici. To presne vymedzuje územie, ktorým má nová rýchlotrať viesť. Podľa primátora sa o hrozbe asanácie domov na Sihoti vedelo už dlho. Až na základe detailného zakreslenia nového oblúka trate sa však prišlo na to, že štyri domy sú v kontaktnom pásme.
Novú trať sa teda podarilo naprojektovať tak, že nevedie priamo cez domy, ale iba cez ich záhrady. Búrať pritom treba len stavby ležiace v pätnásťmetrovom koridore okolo koľajníc. „Domy na Opatovskej ceste ostanú,“ hovorí primátor. Železnica sa podľa neho k domom iba viac priblíži a tým sa ich obyvatelia dostávajú do kategórie, v ktorej majú nárok žiadať náhrady.
Vlastníci domov sú postavení pred hotovú vec. Až teraz presne vedia, na čom sú. Možnosť pripomienkovať novú rýchlotrať v rámci územného konania premeškali. „Nemohli sme sa vôbec vyjadriť,“ vraví lekárka Ľubica Bičanová. Spolu s manželom si v dome vybudovali zubné ambulancie. Teraz sa obávajú o svoju lekársku prax. Viacerí z Opatovskej cesty sa už vlani v lete domáhali od mesta vysvetlenia, čo sa má s ich domami stať. „Na naše listy však nikto neodpovedal,“ konštatuje Ľubica Bičanová.
V tom, že rokovania so Sihotiarmi prebiehajú až nakoniec, nevidí primátor Branislav Celler žiaden úmysel. „Prioritne sme rokovali s obyvateľmi Orechového, kde dochádza k asanácii domov. Tam sme sústredili všetky sily.“ Celler tiež pripomína, že osloviť všetkých účastníkov v rámci územného konania nebolo možné. Preto stavebný úrad postupoval verejnou vyhláškou a materiál vyvesil na vývesnej tabuli. Podľa primátora sa v prípadoch, ako je líniová stavba nikdy nepostupuje inak.
Mestská poslankyňa Janka Fabová takýto postup mesta kritizuje. Tvrdí, že nezabezpečilo dostatočnú informovanosť obyvateľov. „Využiť sa mala nielen vývesná tabuľa pred mestským úradom, ale aj ostatné tabule v mestských častiach a informovať sa malo aj prostredníctvom Trenčianskej televízie, či mestských novín Info,“ povedala. Poslanec Ján Babič si dokonca myslí, že neinformovaním účastníkov konania bol porušený zákon. „Som presvedčený, že projekt s toľkými technickými nedostatkami, porušovaním zákona a obchádzaním práv občanov mesta Európska únia nepodporí.“
Ľuďom z Opatovskej ulice sa tiež nepozdáva, že o železnici rokuje s nimi primátor. „Namiesto toho aby obhajoval nás, obhajuje železnicu,“ diví sa majiteľ v poradí tretieho postihnutého domu Miloš Bubeník. Primátor Branislav Celler vníma úlohu mesta naopak pozitívne. „Úprimne si myslím, že sa nám podarilo vyrokovať podmienky, ktoré by si ľudia určite nemali silu sami vydobyť,“ vysvetľuje. Vlastníkom domov na Opatovskej ceste Celler sľubuje tie isté možnosti, ako obyvateľom Orechového. Tam sa podľa neho ide búrať iba 15 domov a ostatní by sa nemuseli sťahovať. „Ľudia však nám a odborníkom neveria, že im nová trať bude vadiť ešte menej ako súčasná. A pritom si to môžu ísť do Trnavy, kde je trať už zmodernizovaná, overiť,“ dodal primátor.