Organizátorom projektu je Osvetové centrum Rómov v Novom Meste nad Váhom. Podľa koordinátorky projektu Janette Maziniovej začlenia rómsku mládež do všetkých aktivít aprílového stretnutia mladých ľudí z Malty, Lotyšska, Česka, Holandska a Talianska.
Jednou z nich bude video-anketa medzi obyvateľmi mesta. „Rómske deti budú chodiť po meste, spolu s koordinátormi budú zisťovať, čo si predstavujú Novomešťania pod pojmom európsky dom,“ objasňuje Maziniová. Podobné video natočia v každej zo zúčastnených krajín a na spoločných stretnutiach budú rozoberať názory mladých ľudí na kultúru bývania z rôznych európskych krajín. Počas týždňového stretnutia sa bude na aktivitách a programe medzinárodnej výmeny zúčastňovať aj približne 40 rómskych účastníkov vo veku od 14 do 17 rokov. „Ak chceme integrovať túto komunitu a chceme podať pomocnú ruku, je dôležité začať od detí a mládeže.“ Súčasťou stretnutia budú najmä diskusie a workshopy. Okrem novomestských škôl sa uskutoční aj v Strednom odbornom učilišti železničnom v Trenčíne. „Každý zo zahraničných účastníkov medzinárodnej výmeny absolvuje niekoľko besied so študentmi.
Partnerskou organizáciou projektu, ktorý je financovaný z programu EÚ – Mládež, je ZŠ na Odborárskej ulici. Navštevuje ju takmer 70 rómskych žiakov. K filozofii projektu uvádza riaditeľ školy Jaroslav Jeřábek: „Poskytli sme priestory pre jeho realizáciu. Je dobré, že sa pracuje aj s rómskymi deťmi a dostanú možnosť stretnúť sa aj s inými kultúrami a môžu porovnať svoj životný štýl, návyky s inými.“
Ide o prvý projekt, do ktorého bude zapojená rómska mládež. „Do takýchto programov sa Rómovia vôbec nezapájali, pretože tu bola veľká jazyková bariéra. Pri konzultácii s partnermi z ostatných európskych krajín sme hľadali preto také spoločné témy, kde by sme jazykovú bariéru cítili najmenej. Pri vytváraní neformálnych skupín spájame preto Rómov s nerómami, hľadáme a zapájame ich do programov orientovaných skôr na oblasť umenia, kde netreba verbálnu zručnosť. Napríklad predstavu o svojom kútiku v európskom dome môžu vyjadriť kresbou,“ vysvetľuje Maziniová. Priamy význam takýchto aktivít pre rómsku mládež vidí v ich motivácii. „Ak sa rómske deti zúčastnia medzinárodnej výmeny zistia, že naučiť sa cudzí jazyk má svoj význam a praktické využitie. Je to veľmi dôležité pre ich sebavedomie.“