
lokomotívy naštartované.
„V lete zapínali motory až okolo 23.00 h, teraz v zime išli sústavne od večera do rána,“ tvrdí Andrea Bočáková, ktorá býva na Hodžovej ulici. So svojimi skúsenosťami sa pridáva aj Peter Jozefčík. „Sme na hluk zvyknutí, ten klasický staničný nám už neprekáža. Žijem tu roky, podľa hlásení na stanici i prejazdu vlakov si dokážem napraviť hodinky, tento zvuk je však nepríjemne dunivý.“ Situácia je neúnosná aj z hľadiska životného prostredia, svorne upozorňujú. „Výpary z dvoch súčasne plne idúcich dieselových lokomotív zamorujú celé okolie a znemožňujú vetranie. To nehovorím o ekonomickom hľadisku,“ dodáva Bočáková.
Od začiatku marca sme sa snažili vypátrať komu vlastne vlaky patria, kto zodpovedá za ich prepravu a parkovanie v Trenčíne na stanici. Dlho sa zdalo že vlaky sú len fatamorgánou, ktorú vidia, počujú a cítia len sťažujúci sa obyvatelia. Všetky organizácie, na ktoré sa rozčlenili železnice, si problém posúvali ďalej. Začali sme u prednostu trenčianskej železničnej stanice Antona Kukučku. „Sú to záležitosti, s ktorými ja nepohnem. Každý vlak patrí inej spoločnosti, pre stanicu to je už cudzí subjekt. Našou úlohou je starať sa o dopravnú cestu, aby bola prevádzkyschopná.“ Na návrh sťažujúcich sa občanov, aby na noc vlaky boli odstavené do depa v Trenčianskej Teplej, prednosta stanice odpovedal. „Vlaky nemôžeme bez povolenia prepravcu premiestňovať. Každý vlak má určenú prepravnú cestu. Urobili by kilometre naviac, ktoré by niekto musel zaplatiť.“
Ešte pred 4 rokmi boli železnice jednou spoločnosťou. Odvtedy sa postupne rozčleňujú na ďalšie spoločnosti. V roku 2002 sa Železnice SR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). Pred rokom, 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia. V jej kompetencii je nákladná doprava.
Ďalšie pátranie po pôvode problému parkujúcich vlakov nás logicky doviedlo k hovorcovi spoločnosti Cargo Slovakia Marekovi Kuncovi. Podľa jeho vyjadrenia by v Trenčíne nemali nákladné vlaky parkovať. „Nákladné vlaky Trenčínom len prechádzajú. Ak je potrebné vlak deponovať v Trenčíne, hnacie dráhové vozidlá sa odvesia a vracajú sa späť do Trenčianskej Teplej do rušňového depa. Hnacie dráhové vozidlá, ktoré produkujú hluk v železničnej stanici Trenčín, patria inému dopravcovi, ktorým je Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS).“
Riaditeľ tejto spoločnosti Tomáš Fabor uvádza, že Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, a.s., prevádzkuje nákladnú dopravu do stanice Veľké Bielice a Zemianske Kostoľany, Trenčín. „V úseku Trenčianska Turná – Chynorany platí v čase od 19.10 h do 5.35 h výluka dopravnej služby, počas ktorej nám ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry nepovolil uskutočňovať prevádzku. Preto musíme s vlakom prečkať v Trenčíne na skončenie výluky dopravnej služby.“ Stále naštartované lokomotívy považuje riaditeľ za nevyhnutné. „Inak by v lokomotívach zamrzla voda, ktorá slúži na chladenie motora a jej zamrznutie by spôsobilo okrem znefunkčnenia lokomotívy aj jej značné poškodenie.“
Podľa posledných informácií došlo k dohode so ŽSR a vlaky bude možné prepravovať po trati do Chynorian aj počas výluky dopravnej služby. Fagor predpokladá, že tým sa problém parkujúcich vlakov vyrieši. „Naviac príchodom teplejšieho počasia nebude potrebné mať lokomotívy zapnuté,“ dodáva riaditeľ Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti Tomáš Fagor.