Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Počty cestujúcich i tržby klesajú, náklady rastú

Trenčianske Teplice – Medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami premáva po úzkorozchodnej jednokoľajovej trati električka už bezmála sto rokov. Niekoľkokrát jej už hrozilo zrušenie, ale po dôkladnej rekonštrukcii trate pred šiestimi rokmi premáv

a naďalej. Kedysi chodila aj v 20-minútových intervaloch, postupne spojov ubúdalo. Posledná úprava grafikónu z 28. mája ubrala dva ranné spoje.

Ako uvádza Miloš Čikovský riaditeľ odboru komunikácie prevádzkovateľa električky, Železničnej spoločnosti SR, „vyťaženosť prvého ranného vlaku s odchodom z Trenčianskej Teplej o 4:37 h, bola veľmi nízka až nulová. Ďalší zrušený vlak odchádzal z Trenčianskych Teplíc o 4:57 a cestovalo ním maximálne do 10 cestujúcich, z toho bola väčšina železničiarov do práce. Prevádzka oboch zrušených vlakov bola vysoko neekonomická.“ Podľa rušňovodiča Róberta Ševčíka električkou cestujú najmä domáci, zriedkavo ju využívajú kúpeľní hostia. A práve existencia kúpeľov a ich úsilie o zabezpečenie dopravného spojenia od Považskej železnice do kúpeľov boli dôvody vybudovania úzkorozchodnej trate z Trenčianskej Teplej do Teplíc. Električky sa veľmi rýchlo stala, začiatkom minulého storočia, atrakciou pre kúpele. „Dovtedy sa kúpeľní hostia dopravovali kočmi, ťahanými koňmi. Po vybudovaní trate sa električka stala nevyhnutnou pre lepšiu klientelu. Nepatrilo sa, aby noblesné dámy chodili v kočoch,“ hovorí bývalý riaditeľ Slovenských kúpeľov Juraj Čelko. Aj keď sú odchody zo stanice v Trenčianskej Teplej prepojené s príchodmi rýchlikov, električku v súčasnosti využívajú kúpelní hostia stále v menšom počte. „Pre klientov chodíme k vlakom a s našimi autami,“ vysvetľuje Čelko. „Mnohí prichádzajú cez cestovné agentúry a z letiska ich priamo pred hotel dovezie autobus. Domáci klienti taktiež prichádzajú vlastnými autami. Stáva sa to už takmer pravidlom,“ hovorí Čelko. „Tento trend nastal cca pred 15 rokmi. Zistili sme, že nám zrazu nestačili parkovacie plochy.“ Pri malom počte prepravených osôb sú tržby nízke. Električke tak hrozí, že sa nedočká svojej storočnice. Ako uvádza Miloš Čikovský ročné náklady na prevádzkovanie Trenčianskej elektrickej železnice sú 10 miliónov korún. „Železničná spoločnosť vyhodnocuje vyťaženie jednotlivých vlakov. U slabo obsadených vlakov prijíma rôzne opatrenia, ako zníženie počtu vozňov vo vlaku, presun vlaku do vhodnejšej časovej polohy, obmedzenie jeho jazdy, prípadne jeho úplné zrušenie.“ Ako dodáva, v prípade Trenčianskej elektrickej železnice spoločnosť uvažuje o viacerých riešeniach, napríklad o prevádzkovaní električky iba počas letnej sezóny. Jedným z variantov je však aj jej úplné zrušenie električiek na tejto trati.

Skryť Vypnúť reklamu

Trať úzkokoľajnej trate v roku 2000 zrekonštruovali za takmer 20 miliónov korún. Podľa Železničnej spoločnosti sú nutné už ďalšie financie na opravy remízy, budov, trate i koľajových vozidiel v objeme štyroch miliónov korún. Ako pripomína Čikovský, budúcnosť električky bude závisieť aj od postoja krajskej samosprávy, i miest Trenčianske Teplice a Trenčianska Teplá. Ako sa k problematike vyjadril primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Bartek, mesto má naďalej záujem, aby električka do Teplíc jazdila. „Jednak je to technická pamiatka a čo je praktickejšie, zabezpečuje nám dopravu v rámci mikroregiónu Teplička. Podľa primátora má mesto aj záujem prispieť na sanáciu straty Železničnej spoločnosti. „Mohli by sme nejakú čiastku uvoľniť z prostriedkov získaných z kúpeľného a ubytovacieho poplatku, alebo by sme klientom kúpeľov poskytli akúsi permanentku na jazdu električkou.“ Ako však upozornil Bartek, všetko je v štádiu návrhu a bude záležať od rozhodnutia mestského zastupiteľstva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 232
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 393
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 196
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 154
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 150
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 522
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 763
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 899
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 758
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 722
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Rekonštrukcia historickej budovy Strážnica na Bradle je ukončená

Rekonštrukciu historickej budovy Strážnice, ktorá sa nachádza na Bradle pri Mohyle Milana Rastislava Štefánika, ukončili a odovzdali nájomcovi.

V autobuse sa viezlo osem ľudí, hasiči z osobného vozidla vyslobodili jednu osobu.

Na diaľničnom privádzači sa zrazil autobus s osobným autom

Hasiči z Dubnice nad Váhom a Trenčína zasahovali pri dopravnej nehode na diaľničnom privádzači v Ilave.

Trenčianska župa je čoraz viac eko, spolupracuje už aj so včelármi

Cieľom spoločného memoranda je podpora oblasti environmentálnej výchovy, zlepšovanie stavu životného prostredia na území kraja či spoločná realizácia projektov.

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Už ste čítali?