dy po červenom koberci.
Niekoľko desiatok ich spoluobčanov síce čakalo skôr na mediálne známe celebrity, ale tých sa k ich ľútosti až toľko nevyskytovalo. A tak ich potešilo, keď uvideli aspoň fitnesku Zoru Czoborovú, ako vplávala ležérnym krokom v sprievode neznámeho muža, prípadne Stana Dančiaka, Ady Hajdu alebo Andy Hrica. Významných režisérov Andrzeja Wajdu z Poľska alebo Johna Irwina z Veľkej Británie, ktorý je zároveň predsedom poroty 14. MMF Art Film medzi prichádzajúcimi spoznal iba málokto. Preriedený dav divákov však v skutočnosti ožil až s príchodom hlavnej hviezdy večera, hollywoodskej herečky Jacqueline Bisset, ktorú si staršia generácia pamätá zo série filmov s Jamesom Bondom, snímky Bullitov prípad so Steve McQueenom alebo ako filmovú partnerku Jeana-Paula Belmonda v úspešnom filme Muž z Acapulca.
Herečka ostro sledovaná objektívmi akreditovaných festivalových fotografov, ale aj fotoaparátmi vďačných amatérov z publika, prekvapila svojou nenútenosťou a prirodzeným šarmom. Niekoľko chvíľ trpezlivo pózovala a po chvíľke zmizla vo vestibule budovy, ktorú v priebehu dňa pomocou veľkoplošných dekorácií premenili na palác filmu. Vo vnútri Jacqueline Bisset privítal prezident festivalu Milan Lasica spolu s riaditeľom podujatia Petrom Hledíkom.
Táto stále atraktívna dáma pricestovala na festival prevziať cenu Hercova misia za rok 2006. Zároveň na slávnostnom otvorení uviedla projekciu jej dnes už klasického filmu Americká noc z roku 1973, ktorý nakrútil francúzsky režisér François Truffaut. V priebehu slávnostného večera prevzal čestnú cenu Art Filmu Zlatá kamera poľský režisér Andrzej Wajda, ktorý má za sebou dôležité diela, ktoré sa zapísali do dejín svetovej kinematografie, ako napríklad Muž zo železa, za ktorý získal Zlatú palmu na festivale v Cannes a nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. V roku 2000 prevzal čestného Oscara za celoživotné dielo. Pri preberaní ceny Zlatá kamera nezabudol pripomenúť svoju spoluprácu so slovenským kameramanom pôsobiacim v Nemecku Igorom Lutherom, ktorý spolupracoval na jeho viacerých snímkoch.
Po premietaní filmu večer pokračoval slávnostným banketom, v priebehu ktorého sa Jacqueline Bisset odfotografovala s takmer každým hosťom.
Zaujímavosťou je, že tak ako rýchlo boli slávnostné kulisy okolo okruhového domu postavené, tak po nich okolo druhej hodiny ráno zostali iba poukladané konštrukcie pripravené na odvoz.
Pravú festivalovú atmosféru si mohli návštevníci Art Filmu naplno vychutnať na druhý deň v Trenčianskych Tepliciach. Kúpeľné mestečko zaliate slnkom žilo filmom a pripravovalo sa vytvoriť skvelú atmosféru pri upevňovaní ceny Hercova misia, ktoré sa uskutočnilo niečo po pol štvrtej na Moste slávy. Ešte predtým sa však akreditovaní návštevníci mohli zúčastniť vernisáže výstavy fotografií nazvanej Preludiov Kursalone Kúpeľnej dvorany, na ktorej predstavuje portréty osobností svetového filmu fotografka Lucia Gardin. Je naozaj skvelá - návštevu vám vrelo odporúčame. Aby to nebolo málo, ďalším sprievodným podujatím je aj výstava Imagine! sochárskych diel študentov a absolventov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave inštalovaných v kúpeľnom parku. Časť exponátov je vystavená aj v trenčianskom nákupnom a spoločenskom centre MAX.
Pripevňovanie tabuľky prebehlo k veľkej spokojnosti ocenenej herečky, ako aj vďačných Tepličanov a kúpeľných hostí. Jacqueline svoju rolu zvládla perfektne, s nemiznúcim úsmevom na tvári, aj keď počas celého ceremoniálu slnko nemilosrdne pálilo.
Po krátkom oddychu v hoteli pomenovanom po Moste slávy sa Bisset objavila v kine Kursalon, kde spolu s režisérom Johnom Irvinom uviedli premiéru svojho minuloročného filmu Vyberané umenie lásky, v ktorom, ako povedala herečka s úsmevom, hrá veľmi zlú ženu. Trenčania iba môžu ľutovať, že dramaturgovia tento film nezaradili namiesto Americkej noci, ktorý dnes predsa len pôsobí trochu archaicky a navyše, nepatrí k titulom, kde by herečka výraznejšie zažiarila.
Niekoľko minút po spustení projekcie sa v spievode všadeprítomných bodyguardov vzdialila z kina, aby si niekoľko chvíľ oddýchla v letnej terase pred Kursalonom v spoločnosti riaditeľa Hledíka.
O ďalšiu pol hodinu už bola Jacqueline Bisset naplno k dispozícii na tlačovej konferencii v kongresovej sále hotela Slovakia, kde takmer hodinu odpovedala na otázky novinárov, po celý čas opäť v centre neutíchajúceho cvakania fotoaparátov.
Keďže Art Film je festivalom hodnotnej filmovej tvorby, herečke sme položili nasledujúcu otázku:
Zdá sa, že kvalitná filmová tvorba oslovuje len akúsi elitu filmových divákov. Má vôbec takýto úzky okruh divákov udržať kvalitný nekomerčný film pri živote? V štátoch bývalého východného bloku kiná pri divácky náročnejších filmoch zívajú prázdnotou.
Asi máte pravdu. Napriek tomu je potrebné, aby sa takéto filmy nakrúcali. Bez nich by človek prišiel o mnoho kvality vo svojom živote. Zároveň je nevyhnutné, aby si filmy a kultúra jednotlivých krajín udržali svoje národné rysy. Ľudia bojujú za svoju vlastnú kultúru, čo je veľmi dobré. V súkromí, ani v politike nie je dobré byť nacionalistom, ale čo sa týka kultúry, tam treba národný charakter zachovať.
Na druhý deň, v nedeľu, v čase uzávierky Trenčianskych novín, na Moste slávy pripevňoval tabuľku so svojím menom ďalší tohoročný držiteľ ceny Hercova misia český herec Lubomír Lipský. Ďalšie informácie o priebehu medzinárodného filmového festivalu Art Film vám prinesieme v budúcom čísle.