Susedia vám dobrosrdečne oznámia, že tu boli z energetickej firmy a odpojili vás, že ste neplatič. List, ktorým vám firma oznamuje, že jej neprišla posledná platba za elektrickú energiu, ste nemali šancu prevziať a pošta ho poslala späť adresátovi, takže ste sa ani nemali možnosť dozvedieť, že vám niekto niečo poslal. Takáto situácia sa stala nášmu čitateľovi. „Pravidelne platím, nestáva sa, že by firma musela moje platby naháňať, mám však určený finančný limit na trvalom príkaze v banke. Nedoplatok o 103 korún prevyšoval zálohovú platbu, preto banka túto sumu nepreviedla na účet Západoslovenskej energetiky,“ hovorí Miroslav Malíček. Zároveň sa pýta, prečo mu neprišla ďalšia upomienka, ale situáciu hneď riešili vypnutím elektriky. „Vo výročných správach firmy sa píše, koľko strácajú na čiernych odberoch a človeku, ktorý platí, a zhodou okolností mešká s platbou mesiac, hneď odpoja elektriku. Zarábajú na tom, že si účtujú za znovupripojenie?“ pýta sa. Hovorca Západoslovenskej energetiky Ján Orlovský potvrdzuje, že upomienku zasiela spoločnosť iba jednu a po jej doručení má zákazník 27 dní na to, aby svoj záväzok vyrovnal. Ako uvádza, k odpojeniu zákazníka nedochádza ihneď, ale môže sa tak stať najskôr takmer mesiac po nevyrovnaní záväzku. „Výška nastavenia inkasnej platby je vecou zákazníka, odporúčame nechať výšku inkasnej platby otvorenú, pretože banka poukazuje na náš účet len výšku fakturovanej spotreby za dodanú elektrinu, nie je tu preto možnosť poškodiť zákazníka z našej strany. Riešením je nastaviť si „strop“ platby vyššie ako je bežná výška tzv. zálohovej faktúry práve pre tieto prípady,“ doporučuje Orlovský.
Poplatok za znovuzapojenie určujú náklady výjazdu mobilnej jednotky na zákaznícke miesto. Podľa Orlovského automatický systém upomínania zákazníkov nerozlišuje medzi pravidelne platiacim a neplatiacim zákazníkom. „Sleduje len fakt nevyrovnaného záväzku zákazníka. Zodpovednosť za tieto platby zostáva na zákazníkovi,“ upozorňuje hovorca spoločnosti Západoslovenská energetika.