Situáciu určite každý z nás zažil, vojdete do kaviarne, reštaurácie, alebo hoci aj obchodu a máte pocit, že ste sa ocitli na diskotéke. Hlasná hudba vyhráva tak, že musíte obsluhu poprosiť o stíšenie aby ste si dokázali aspoň niečo povedať.
Lákať takto návštevníkov na hudobnú produkciu bez zmluvného vzťahu s organizáciou Slovgram, zastupujúcou výkonných umelcov a výrobcov zvukových záznamov je trestným činom. Mnohí prevádzkovatelia to však nevedia, uviedol Richard Pienčak zo Slovgramu. Začiatkom letnej sezóny začali kontroly v slovenských krčmách, kaviarňach i na kúpaliskách a pokračujú aj v auguste. „Skontrolovali sme stovky prevádzkarní po celom Slovensku. Za mesiac kontrol už vyše 100 prevádzkovateľov uzavrelo so Slovgramom zmluvy a priebežne prichádzajú ďalšie,“ povedal Pienčak. Podľa neho zatiaľ sú inšpektori ústretoví a snažia sa skôr vysvetľovať ako pôsobiť hneď represívne. Mnohí prevádzkovatelia sa nazdávali, že stačí platiť koncesionárske poplatky. A to, že púšťanie hudby je trestným činom, ani nevedeli. „Ak sa však stretnú s neochotou, sú nútení postupovať tak, ako to vyžaduje zákon - väčšinou skončia takíto prevádzkovatelia pred súdom. Júlové kontroly už vyústili do troch podaní na súdy, na prevádzkovateľov hudobných automatov v okresoch Liptovský Mikuláš, Považská Bystrica a Revúca,“ vysvetlil Pienčák.
Poplatky za hudobnú produkciu pritom nie sú vysoké, tvrdí Pienčak. „Napríklad reštaurácia do 100 metrov štvorcových, kde hrá hudba, zaplatí ročne tisíc korún, ak však zmluvu nepodpíše, vystavuje sa súdnemu konaniu, kde si Slovgram bude vymáhať škodu šesťtisíc korún.“ Najväčšie škody však umelcom spôsobujú hudobné automaty na báze MP3, teda Jukeboxy. Hudba v nich je väčšinou stiahnutá z internetu, alebo nelegálne skopírovaná z CD nosičov, čím prevádzkovatelia porušujú aj autorský zákon. Na Slovensku je podľa odhadov Slovgramu približne 1100 takýchto automatov.
Ako uvádza Pienčák, prevádzkovatelia od návštevníkov inkasujú priamo peniaze vhodené do automatov, no neplatia ani korunu či už umelcovi alebo výrobcovi prostredníctvom Slovgramu. „Akosi sa pozabudlo na umelca, ktorého hit nám všetkým robí radosť a výrobcu, ktorý tento hit vydá na nosiči, aby sa mohol vôbec hrať - a z ich duševného vlastníctva všetci spomenutí profitujú.“