aj žalostne málo. „Ak si len odskočím niečo vybaviť, hneď sú pri aute mestskí policajti.“ smeje sa Peter. „Možno by si mali viac všímať drahé zahraničné autá, čo stoja v ceste...“ dodáva.
Podľa správy, ktorú uverejnilo mesto na svojej internetovej stránke, počas nedávnej akcie mestskej polície, je práve nesprávne parkovanie najčastejšie trestaným priestupkom proti pravidlám cestnej premávky. Mesto prevádzkuje parkovaciu plochu pre 140 áut kúsok od centra na Mládežníckej ulici. Vodiči toto parkovisko vyhľadávali kvôli jeho polohe v blízkosti centra, dopravnej dostupnosti z hlavnej trasy, ale i preto, že až do apríla 2005 za parkovanie nemuseli platiť. Mesto začalo vyberať parkovné 20 korún za hodinu. Parkovisko však zostáva poloprázdne aj po znížení ceny parkovného na desať korún za hodinu.
V centre Trenčína by mal vyrásť nový polyfunkčný objekt na Palackého ulici. V jeho priestoroch bude miesto pre až 250 automobilov, čím by sa podľa predstaviteľov mesta značne odbremenila Palackého ulica. Helena z Trenčína sa však obáva, že sa tu dostanú iba ľudia „čo na to majú“. „My bežní smrteľníci budeme musieť „šliapať“ do centra pešo alebo autobusom,“ doplnila.
Pozornosť motoristov sa upiera aj ku „kráteru“ na mieste bývalých Masarykových kasární. Okrem iného sa tu plánuje vybudovať aj parkovací dom, ktorý má slúžiť širokej verejnosti. V tlačovej správe mesta sa uvádza, že „polyfunkčný objekt Masaryčky centrum má byť podľa harmonogramu výstavby skolaudovaný do konca leta 2007.“ V rovine sľubov je aj ďalších 400 miest v podzemných garážach v zábavnom centre Aupark, ktoré malo byť situované priamo do centra mesta. Začiatok jeho prevádzky odhadovali zástupcovia investora i primátor Celler na rok 2008.
Situácia nevyzerá oveľa lepšie ani v okrajových častiach mesta. Najväčšie trenčianske sídlisko Juh taktiež neobchádzajú problémy s parkovaním.
Zaparkované automobily lemujú takmer všetky južanské cesty pozdĺž chodníkov a obrubníkov. Trenčan Jiří je jedným zo šťastlivých majiteľov garáže, takže s parkovaním nemá problém. „Vidím, že zaparkovať tu na sídlisku je niekedy ťažšie ako zložiť nejaký hlavolam“ dodáva s úsmevom. Príklad, ako rieši investor Mesto Trenčín v týchto dňoch statickú dopravu, sú ulice Šafárikova a Liptovská na Juhu. Podľa tabule s označením stavby tu parkoviská mali byť hotové do 25. septembra.
O dostatku parkovacích miest nemožno hovoriť ani na Sihoti. Preplnené plochy vravia za všetko. „V najbližších troch rokoch by tu malo vzniknúť viac ako 620 parkovacích miest.“ uvádza v tlačovej správe trenčianskeho magistrátu jeho hovorca Tibor Hlobeň. Už tento rok budú môcť vodiči využívať 40 parkovacích miest pri školskom klube Sedmička na Ul. M. Šoltésovej a 16 miest na Ul. kpt. Nálepku pozdĺž školy, kde pribudne aj autobusová zastávka. Investorom je Mesto Trenčín. „Práce na parkovacích miestach priamo pred malým zimným štadiónom sú pozastavené kvôli nesúhlasnému stanovisku plynárov. V súčasnosti sa hľadá spôsob, ako v projekte odstrániť ich pripomienky,“ uvádza Hlobeň.
Ľuboš Hamaj, Ľuboslava Sedláková
Anketa
Je podľa vás v Trenčíne dostatok parkovacích miest?
Jozef, Dubodiel: „No určite nie, niekedy musím tu, na Palackého obchádzať aj trikrát dookola. S parkovaním je to strašné najmä poobede.“
Ján, Drietoma: Problém vidím v tom, že veľa parkovacích plôch sa sústreďuje do centra mesta. Prehustená doprava ničí životné prostredie a ubližuje aj historickým budovám v centre. Naopak, budujú sa rozsiahle parkovacie plochy na okraji mesta pri hypermarketoch, ktoré zaberajú pôdu a nie sú natoľko využívané.“
Mária, Zvolen: „Sme tu na obchodnom rokovaní, tak parkujeme na firemnom parkovisku, ale zdá sa mi, že to tu máte s parkovaním celkom v pohode.“
Magdaléna, sídlisko Juh: Na Juhu rozhodne nie je dostatok parkovacích miest. Často sa stáva, že autá bývajú zaparkované aj na chodníkoch. Potom chodci nemajú kadiaľ prechádzať. Podľa mňa je to strašné.“
(ham)
Tvrdia im, že práce pokračujú, vidia však opak
Trenčín - Na priebehu rekonštrukcie ulice Horný Šianec sa už v Trenčíne zabávajú. Najskôr dostali majitelia nehnuteľností a firmy, ktoré tu sídlia oznam o začatí rekonštrukcie, od ktorého sa na mestskom úrade dištancovali a nikto o úradnom ozname s pečiatkou nevedel, Teraz podľa tabule umiestnenej na ceste mala rekonštrukcia skončiť v sobotu 7. októbra, ale cesta je stále rozkopaná. „Volali sme viackrát na mestský úrad z našej firmy, ale aj susedných a tam nás ubezpečovali, ako práce pokračujú, ako sa na ceste intenzívne robí a pozrieme z okna, ani človek ani žiadny mechanizmus,“ hovorí pracovníčka firmy Michaela KM. Majiteľa rožnej nehnuteľnosti pobavil spôsob práce. „Prišli elektrikári, vodári a porobili si značky na chodníky a obrubníky, prišla ďalšia partia a všetky obrubníky povytŕhala.“ Upozorňuje na uzávery, ktoré trčia zo zeme a nákladné autá ich ničia. Poškodili aj kanalizačné poklopy, ktoré pretŕčajú nad úroveň kamenného podložia cesty.
Podľa Tibora Hlobeňa, hovorcu mesta, došlo v prípade rekonštrukcii k posunu, ktorý spôsobila odborná firma, zabezpečujúca opravu plynových prípojok. Nedodržala termín ukončenia prác, preto predpokladaný termín ukončenia rekonštrukcie je až koncom novembra. Na otázku, či budú firmu penalizovať, prípadne, či mesto odškodní podnikateľov, ktorým rozkopaná cesta uberá na tržbách, pretože sa k nim nedostanú klienti, už Hlobeň neodpovedal.
Cesta v strede mesta bolo dlho v dezolátnom stave, niekoľkrát bola rozkopaná kvôli pokládke vodovodných potrubí, kanalizácie, telekomunikačných káblov, Po dokončení v Meste sľubujú, že by sa už nemalo pod zem zasahovať. „Je tak nachystané tak, že stačí len vybrať časť zamkovej dlažby, informoval Peter Blažek z útvaru životného prostredia a dopravy Mestského úradu.
Ľuboslava Sedláková
Postavia si občania vlastný „nebezpečný“ prechod?
Trenčín - Každý stavba by mala byť označená tabuľkou, kde sú zverejnené mená tvorcov, realizátorov i investorov a ďalšie údaje. Mal byť tam byť minimálne projektant a architekt, ktorý všetko odobri,“ predpokladá Róbert Pastierik, obyvateľ Juhu, Šafárikovej ulice, kde mesto buduje parkovacie miesta.
Ako povedal, všetci majitelia aut, ktorí bývajú na uvedenej ulici, stavbu s nadšením prijali, pretože sa aspoň obmedzí o boj o parkovacie miesta. Poukazuje však na to, že síce vybudovali pekné priestory pre kontajnery, ale projektant pozabudol na peších občanov a na tých vodičov, ktorí parkujú na druhej strane chodníka. Vysvetľuje: „Pred vchodom číslo 4 naprojektovali kúsok trávnatej plochy o rozlohe cca. 7x2 metre. Keď sme chceli, aby na tejto ploche spravili chodník, ktorý by slúžil ako prechod ku kontajnerom, situovaným skoro oproti tejto plochy, dostali sme odpoveď, že to zamietol dopravný inžinier, lebo chodník by ústil do križovatky a bolo by to nebezpečné. Dobrá odpoveď. Ale opäť sa pýtame. Ako sa majú ľudia s odpadkami dostať ku kontajnerom, aby to nebolo nebezpečné? Už teraz si vodiči sťažujú, že majú vyvrátené spätné zrkadlá na autách a je to samozrejme od ľudí, ktorí nemajú inú možnosť ako sa len predierať medzi autami, pokiaľ chcú prejsť na druhú stranu. To som ešte nespomenul možnosť, keď sa chce na druhú stranu premiestniť matka s kočiarom. Tá má len dve možnosti. Prejsť vyústením chodníka na jednom alebo druhom konci. Tak nám to bolo vysvetlené.“
Pastierik predpokladá, že výsledkom bude pošľapaný malý kúsok zelene, ktorý vznikol pred vchodom. Možnosťou je vytvoriť si vlastný prechod, samozrejme za vlastné. „Bude to síce nebezpečné, ale kompetentní budú bez viny,“ dodal Pastierik. „Alebo, že by nás kompetentní prekvapili a postavili nadúrovňový prechod cez cestu. Iný bezpečný prechod ku kontajnerom neexistuje. Prečo sa myslí na bezpečnosť až keď je stavba ukončená? Kde bol dopravný inžinier, keď sa robil projekt?“ pýtajú sa obyvatelia Šafárikovej ulice.
(tn)