Škola sa nachádza v prostredí, ktoré je známe svojimi prírodnými krásami. Z okolitých vrchov je. najznámejší BABA, ktorý sa hrdo týči nad dedinkou, rozprestierajúcou sa v blízkosti známeho kúpeľného mesta Trenčianske Teplice.
História
Myšlienka založiť v obci školu vznikla pred 47 rokmi a v roku 2009 bude 50. výročie jej vzniku. Od týchto čias sa z nej ozýva čulý ruch, krik a smiech školákov, ktorí sú v prevažnej miere domáci. Od svojho vzniku prešla táto základná škola dlhým vývinom. Vystriedali sa tu mnohí pedagógovia a menila sa postupne aj celková tvár školy. Pôvodne to bola budova s deviatimi triedami, so spoločnou učebňou chémie a fyziky, samostatnou dielňou a malými skladovými a kabinetnými priestormi. V roku 1979 bola k budove školy pristavená telocvičňa, ktorá patrí k najväčším v okolí. Neskôr bola zriadená aj školská kuchyňa s jedálňou, ktorá bola v minulom školskom roku presunutá do budovy Materskej školy a zabezpečuje stravovanie žiakov materskej aj základnej školy.
Základná škola v Omšení je právnym subjektom, jej zriaďovateľom je obec, ktorá má necelých 2000 obyvateľov.
Zameranie školy
Tento kolektív zabezpečuje výchovno-vzdelávacie aktivity pre 215 žiakov, z tohto na prvom stupni pre 83 žiakov a na druhom pre 132 žiakov. V škole pracuje jedno oddelenie ŠKD, v ktorom je zapísaných 22 žiakov.
Snahou vedenia ZŠ v Omšení je zamerať smerovanie školy na sústavné zvyšovanie úrovne vedomostí, zručností a návykov žiakov. Medzi popredné úlohy patrí zabezpečiť v čo najvyššej miere kvalifikované vyučovanie. Snahou vyučujúcich na druhom stupni je systematicky pripravovať žiakov 9. ročníka na monitorovanie úrovne vedomostí s prihliadnutím na prijímacie skúšky na stredné školy.
Vedenie školy podporuje vyučovacie stratégie, metódy a postupy založené na skúsenostiach a prepojené so životom ako interaktívne zážitkové učenie a projektové vyučovanie, prácu detí a pedagógov na medzinárodných projektoch – e-Twinning, Comenius a ďalších.
Veľkú pozornosť venujú vyučujúci Slovenského jazyka čitateľskej zručnosti. Žiaci sa zapájajú do aktivít a súťaží, ktoré sú podporované využívaním informačnej a komunikačnej techniky.
Vzdelávanie pedagógov
V popredí stojí aj záujem vedenia školy o systematické vzdelávanie pedagógov v rámci kariérneho rastu.
Pedagógovia sa venujú predmetovým olympiádam, rôznym súťažiam (literárnym, umeleckým, športovým). Pokračujú v realizácii Koncepcie enviromentálnej výchovy a ponúkané programy zapracúvajú do učebných osnov jednotlivých predmetov.
Pod odborným vedením výchovnej poradkyne v spolupráci s triednymi učiteľmi sa kladie na popredné miesta práca s deťmi so špeciálno–pedagogickými potrebami.
Škola spolupracuje s Rodičovskou radou, Radou školy, metodickými orgánmi – Metodickým združením a predmetovými komisiami, so zriaďovateľom ZŠ i MŠ.
Voľnočasové aktivity
Vedúcou Metodického združenia je Mária Hoštáková, ktorá so svojimi kolegyňami z I. stupňa riadi a usmerňuje výchovno–vzdelávaciu činnosť žiakov. Žiaci sa zapájajú vo voľnom čase do krúžkovej činnosti, žijú pestrým kultúrnym či športovým životom. Najobľúbenejšími aktivitami je práca v turistickom, počítačovom, fotografickom, e-twinningovom krúžku, ale aj pohybové hry, mažoretky a krúžok malého majstra sú pre žiakov lákavé a pravidelne navštevované.
Naša škola žije i pestrým kultúrnym životom. V priebehu minulého školského roka pripravili žiaci pod vedením svojich učiteliek nejeden pekný kultúrny program. Medzi tradičné programy patria už tradične v decembri príchod Mikuláša do školy, Vianočná akadémia pre všetkých žiakov a zamestnancov školy, program pre starších občanov, ktorý je vždy rozlúčkou so starým rokom, fašiangový karneval detí ZŠ a MŠ, programy pre mamičky k ich sviatku, Deň detí, ale i vystúpenia žiakov pri iných príležitostiach osláv v obci. Okrem kultúrnych podujatí v škole a obci stoja v popredí záujmu žiakov návštevy filmových i divadelných predstavení, ktorými sa snažíme prebudiť v nich vnímavého a citlivého diváka, pestovať v žiakoch kladný vzťah k umeniu, ku krásnu.
Úspešní na súťažiach
Žiaci sú aktívni aj v rôznych súťažiach, z ktorých najúspešnejšie bývajú už tradične literárne súťaže : Rozprávkové vretienko, v ktorej žiačky Z. Marčeková a M. Šmatláková reprezentovali našu školu v okresnej súťaži. Hviezdoslavov Kubín patrí taktiež medzi obľúbené literárne súťaže v našej škole. Naše žiačky A. Holičková, A. Škrovánková, M. Bežáková a J. Galiovská sa zúčastnili obvodového kola v Trenčíne, kde J. Galiovská postúpila do okresného kola. Žiaci nezaostávajú ani v matematických súťažiach, zapájajú sa pravidelne do súťaže Matematický klokan, v ktorom sme mali doposiaľ tiež vždy úspešných riešiteľov.
Na II. stupni pracujú predmetové komisie prírodovedných, spoločensko–vedných i výchovných predmetov. Žiaci sa zapájajú do súťaží a olympiád. Obľúbenou súťažou je Pytagoriáda, ktorej sa zúčastnilo v minulom roku 64 žiakov 3. – 8. ročníka. Medzinárodná súťaž Matematický klokan dosiahla rekordný počet účastníkov oproti predchádzajúcim rokom. Školského kola sa zúčastnilo 85 žiakov 2. –9. ročníka. Úspešní riešitelia získali 5 klokanov, patrili medzi najlepších riešiteľov Slovenska. Boli to: I. Ilavská, J. Tvrdoň, D. Pučeková, M. Porubčan, M. Bajzík, N. Marušincová a D. Posluch.
Láska k jazyku
PK spoločensko – vedných predmetov pracuje pod vedením Mgr. Alžbety Škrovánkovej. Najdôležitejšie úlohy, ktoré si komisia stanovila, sledujú v prvom rade pestovať v žiakoch lásku k materinskému jazyku, viesť ich k zvyšovaniu jazykovej kultúry, ku kladnému vzťahu k literatúre, zvyšovať úroveň čitateľských schopností a čítaniu s porozumením. Naďalej zostáva stálou úlohou práca s talentovanými žiakmi vo všetkých predmetoch zapájaním do krúžkovej činnosti, súťaží a olympiád. Nedostatky v jazyku slovenskom i cudzom postupne odstraňovať a zvyšovať komunikatívnosť žiakov je cieľ, ktorý musí mať na zreteli každý, kto vyučuje materinský, ale i cudzí jazyk. Stálou úlohou zostáva aj spolupráca s miestnou knižnicou, ktorá je pre žiakov neustálym zdrojom záujmu o literatúru a aktívnu prácu s knihou.
Pravidelné sú i podujatia, ktoré podporujú záujem žiakov o spoločensko–vedné predmety. Sú to rôzne literárne, dejepisné exkurzie do slovenských miest a rodísk spisovateľov.
V žiakoch rozvíjame vzťah ku kultúre a umeniu návštevou divadelných i filmových predstavení.
Cudzie jazyky
V našej škole venujeme pozornosť aj výučbe cudzích jazykov a to nemeckého a anglického. Oba jazyky sa vyučujú súbežne v 1. – 4. ročníku, v ročníkoch 5. – 9. sa učia žiaci nemecký jazyk. V anglickom jazyku majú možnosť zdokonaľovať sa v rámci popoludňajšej krúžkovej činnosti. V nemeckom jazyku pripravuje Mária Štefanková pravidelne každý rok žiakov na olympiádu, v ktorej majú vždy výborné umiestnenia.
Úspešné projekty
V školskom roku 2005 / 2006 vypracoval riaditeľ školy projektový zámer pod názvom Digitálne štúrovstvo, ktorý sa ukázal ako úspešný a vďaka nemu bolo možné získať finančné prostriedky na nákup počítačovej techniky . Zo získaných finančných zdrojov bolo možné uskutočniť aj kurzy ovládania počítačovej techniky pre obyvateľov obce Omšenie. Zamerali sme sa na matky na materskej dovolenke, nezamestnané ženy, seniorov nad 65 rokov i stredoškolskú mládež.
Ďalším úspešným projektom, ktorý vypracoval riaditeľ školy, bol projekt Otvorená škola pre Infovek, ktorým boli získané ďalšie finančné prostriedky na dokúpenie počítačovej techniky.
V priebehu letných prázdnin pracovali Katarína Homolová a Alena Marčeková na projekte Zdravá škola, ktorý je zameraný na výučbu zdravého životného štýlu, čistého životného prostredia a predchádzaniu chorobám.
Denisa Križanová pracuje na projekte pod názvom e –TWINNING, čiže elektronické dvojča. Zostavila skupinu detí prvého a druhého ročníka, našla si partnera v Českej republike –Základnú školu Sivice pri Brne a rozbehla úspešný projekt MEDOVNÍKOVÝ DOMČEK, ktorý vyhral národnú súťaž O najlepší e-Twinning projekt na Slovensku a s ním aj týždňovú rozprávkovú cestu do Bojníc. V tomto roku s uvedeným projektom prekročili hranice Slovinska a pribrali nového partnera Osnovna šola Sveti Jurij ob Ščavnici. Takto v trojici s deťmi I. stupňa objavujú neustále “Sedem divov nášho kraja „. Prvým divom boli najzaujímavejšie historické miesta nášho kraja, druhým najvyššie položené miesto v našom kraji spojený s výstupom na Omšenskú Babu s rodičmi, tretím divom sú najkrajšie tradície obce, piatym najstarší tradičný recept kraja spojený s večerom plným tradičných jedál mám i starých mám. Šiestym divom je najstaršie slovo z kroniky obce, pátranie po najstaršej kronike obce a posledným siedmym divom je najzaujímavejšie remeslo obce.
V posledných dvoch rokoch sa nám podarilo veľa na škole zmeniť. Zaviedli sme nové aktivity ako kultúrne vystúpenia k Vianočným sviatkom, ku dňu matiek, heloweenska diskotéka, fašiangová diskotéka a reagujeme na požiadavky obce k rôznym sviatkom. Zmodernizovali a rozšírili sme počítačovú miestnosť a značne posilnili jej výbavu, v ktorej sa naplno môže využívať digitálna technika s podporou rýchleho internetu.
Požiadavka doby nás však ženie dopredu a v súčasnosti budujeme multimediálnu triedu na 1. stupni s úmyslom pilotne spustiť projektové miltimediálne vyučovanie. Nezištne nám pomáhajú rodičia, oslovení sponzori nám vychádzajú v ústrety a podporujú naše plány. Je pre nás veľmi príjemné, keď stretávame ľudí, ktorým záleži na budúcnosti mladej generácie.
Autor: ak