Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

V balóne nikdy nepoznám cieľ cesty

Trenčan Branislav Končír začínal v miestnom aeroklube s vetroňmi. „Balón mali k dispozícii parašutisti, no po ich odchode zostal nevyužitý,“ spomína pilot, ktorý si s kamarátom pred desiatimi rokmi balón odkúpil. Odvtedy sa pravidelne zúčastňujú na majstr

ovstvách okolitých štátov. Pred dvoma týždňami sa Trenčania vrátili z majstrovstiev Lotyšska v balónovom lietaní, ktorých sa zúčastnili už štyrikrát. Balónový tím pod vedením Branislava Končíra má štyroch členov. „Kôš na balóne má štyri rohy, tak aby každý niesol jeden,“ vysvetlil pilot, s ktorým v balóne môže letieť vždy iba jeden spolucestujúci: Sú aj disciplíny, kde musí letieť sám. Ostatní dvaja, ktorí zostanú na zemi, majú za úlohu vyzdvihnúť tristokilový balón s autom po pristátí.

Tridsať percent úspechu je o náhode
„Letí sa vždy odniekial a nikdy sa nevie presne, kam,“ tvrdí pilot. Zmyslom súťaží je dostať sa čo najbližšie k cieľu. Na súťaži má určenie cieľa letu na starosti riaditeľ súťaže, ktorý si tak dve hodiny pred letom zmeria pomocou meteorologických zariadení smer, silu a rýchlosť vetra v jednotlivých vzdušných hladinách. Aby súťaž bola podľa Končíra obtiažnejšia, ciele, ktoré majú balóny dosiahnuť, nie sú v jednej letovej hladine ale iba v smere vetra. Keďže smer vetra sa môže v okamihu zmeniť aj o päťdesiat stupňov, piloti balónov sú nútení vertikálnymi pohybmi hľadať správne prúdy. Cieľom býva buď na zemi vytýčený kríž, ktorý treba z koša trafiť dvadsaťmetrovou stuhou, alebo je niekde vo výške. „Ak je cieľ virtuálny, treba mať geometrickú predstavivosť a dopracovať sa k nemu za pomoci súradníc a výšky,“ vysvetlil. V dnešnej dobe technických vymožeností ako GPS sa počas súťaží realizujú aj lety v priestorových obrazcoch, pričom všetky disciplíny môžu byť kombinované navzájom a aj s časom.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaží sa bežne zúčastňuje dvadsať až tridsať balónov, no nie vždy sa podarí byť najlepší. „Tridsať percent úspechu je o náhode a sedemdesiat je zásluhou pilota,“ tvrdí Končír. Dôkazom vrtkavosti šťastia bolo aj trináste miesto v Lotyšsku, keď sa tímu podarilo uspieť najlepšie iba v jednej disciplíne, pričom počas jedného letu bývajú aj štyri.

Lotyšské majstrovstvá v 40-tisícovom meste Valmiera boli pre zahraničný tím náročné. „Za pol hodinu sme sa mali presunúť aj dvadsaťpäť kilometrov, rozbaliť balón a odletieť,“ upresnil. Zopárkrát sa im to nepodarilo, a tak nasledovali trestné body.

Pristáť sa dá aj medzi kravy
Balón letí tak rýchlo, ako silno fúka vietor. Bežne sa na súťažiach lieta 35 až 40 kilometrov, no celkový čas letu závisí podľa pilota balónu od počtu ľudí na palube a rozdielu vonkajšej teploty a teploty v balóne. „Ideálne sú teploty tesne nad nulou, kedy je aj najlepšia spotreba paliva.“ Na súťažiach sa lieta najdlhšie dva a pol hodiny, pričom najdlhší Končírov let bol takmer štyri a pol hodiny. „Čím je slabší vietor, tým je let pokojnejší. Mám čas premýšľať,“ hovorí. Pilot balóna musí sledovať počas letu smer a rýchlosť vetra v rôznych výškach, aby vedel odhadnúť, z akej výšky ho vietor odnesie požadovaným smerom. Dôležité je podľa pilota odhadnúť aj rýchlosť klesania. „Keď sa v balóne prestane kúriť, klesá rýchlosťou šesť metrov za sekundu,“ vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak súťažná disciplína dovoľuje spolujazdca, môže ten podľa Končíra sledovať okolité balóny. Podľa ich vznášania sa dá spozorovať meniaca sa meteorologická situácia, ktorá je badateľná najmä so zapadajúcim slnkom. Úlohou spoluhráča je aj pomáhať pri prípadných zrážkach balónov. „Čím je balónov viac, tým je pravdepodobnejšie, že sa zrazia,“ upozorňuje pilot.

Keď prestáva svietiť slnko, začne sa vietor utišovať a balóny sa môžu vo vzduchu zastaviť. Podľa Končíra sa dá s balónom pristáť hocikde. „Na palube máme päťdesiatmetrové lano, pomocou ktorého je možné balón stiahnuť priamo do vozíka,“ uviedol. Vhodným miestom na pristátie je pole či lúka, no štyri percentá pristátí sú vraj vždy unikátne. Stalo sa, že s balónom pristáli cez humno, záhradu, potok až za plot domu aj v originálnej ruskej tajge. „Keď sme boli vo Valmiere, vyťahovali sme balón z močariska sedem hodín,“ spomína. Po tom čo odolali útoku päťcentimetrových múch, museli 130-kilový obal balóna niesť zarúbanou cestou. „V takýchto prípadoch rozmýšľam, že sa dám na ryby. Tam človek príde a nič nerobí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaž je vlastne dovolenka
Ročne absolvujú spoločne štyri až päť súťaží, ktoré sú kvalitne obsadené a finančne dostupné. Na balónoch sa dá lietať celoročne od mínus dvadsať do plus dvadsať sedem. Tropické teplá, ktoré sme si nedávno zažili sú na lietanie absolútne nevhodné. Na športové lietanie sú podľa Končíra vhodné malé balóny v tvare šišky, no úspech často závisí hlavne od financií a tímovej spolupráce. „Zo Slovenska lietam sám, no Nemci majú bežne aj päť balónov a komunikujú spolu cez vysielačky,“ vysvetlil.

V Lotyšsku a okolitých štátoch je balónové lietanie veľmi populárne. „Počas súťaže stoja popri cestách diváci ako pri Tour de France,“ tvrdí pilot. O súťaži tu vedeli všetci. Mávali, trúbili. „Ak by sme nemuseli ráno tak skoro vstávať, bola by to ideálna dovolenka,“ konštatuje nadšený balónista. Zároveň však dodáva, že súťaž lepšia ako ležanie na pláži. Okrem relaxácie sa dajú, vďaka balónu, spoznávať aj ľudia a ich zvyky. „Často štartujeme zo súkromného pozemku, vtedy nás prídu ľudia pozdraviť alebo nás naháňajú vidlami,“ spomína s úsmevom Končír. Na poslednej súťaži muselo vraj desať balónov zaplatiť pokutu za štart zo súkromného pozemku. „Majiteľka na nás zavolala políciu.“ Miesto štartu si pilot vyberá sám. Čím je miesto bližšie k cieľu, tým je to lepšie. Niekedy ale nie je čas na vyberanie. Prídu na pozemok, rozložia balón a odletia.

Krása balóna je podľa Končíra najmä v slobode. „Môžem si sám rozhodnúť kam chcem letieť, mám kontakt s prírodou.“ Z otvoreného koša je vraj svet oveľa krajší. „Z tej výšky nie je vidieť, aký je na zemi neporiadok,“ dodal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 519
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 805
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 676
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 289
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 344
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 369
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 296
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 482
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Obvinila 29-ročného muža zo zločinu týrania blízkej osoby

Trenčiansky policajný vyšetrovateľ obvinil 29-ročného muža zo zločinu týrania blízkej osoby a zverenej osoby.

Na Slovensku pribudlo v stredu 2785 infikovaných

269 nových prípadov hlásia z Trenčianskeho kraja.

Ilustračné foto.

Šiestu ligu by sme finančne utiahli, hovorí David Kačerek starší

Je živou dušou beckovského futbalu. 47-ročný David Kačerek starší túži klub spod hradu posunúť medzi oblastnú elitu.

David Kačerek.

Prímestské autobusy v TSK budú od piatka premávať v prázdninovom režime

Autobusy zabezpečujúce prímestskú autobusovú dopravu v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) budú o piatka (30. 10.) premávať v prázdninovom režime.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?