Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

V balóne nikdy nepoznám cieľ cesty

Trenčan Branislav Končír začínal v miestnom aeroklube s vetroňmi. „Balón mali k dispozícii parašutisti, no po ich odchode zostal nevyužitý,“ spomína pilot, ktorý si s kamarátom pred desiatimi rokmi balón odkúpil. Odvtedy sa pravidelne zúčastňujú na majstr

ovstvách okolitých štátov. Pred dvoma týždňami sa Trenčania vrátili z majstrovstiev Lotyšska v balónovom lietaní, ktorých sa zúčastnili už štyrikrát. Balónový tím pod vedením Branislava Končíra má štyroch členov. „Kôš na balóne má štyri rohy, tak aby každý niesol jeden,“ vysvetlil pilot, s ktorým v balóne môže letieť vždy iba jeden spolucestujúci: Sú aj disciplíny, kde musí letieť sám. Ostatní dvaja, ktorí zostanú na zemi, majú za úlohu vyzdvihnúť tristokilový balón s autom po pristátí.

Tridsať percent úspechu je o náhode
„Letí sa vždy odniekial a nikdy sa nevie presne, kam,“ tvrdí pilot. Zmyslom súťaží je dostať sa čo najbližšie k cieľu. Na súťaži má určenie cieľa letu na starosti riaditeľ súťaže, ktorý si tak dve hodiny pred letom zmeria pomocou meteorologických zariadení smer, silu a rýchlosť vetra v jednotlivých vzdušných hladinách. Aby súťaž bola podľa Končíra obtiažnejšia, ciele, ktoré majú balóny dosiahnuť, nie sú v jednej letovej hladine ale iba v smere vetra. Keďže smer vetra sa môže v okamihu zmeniť aj o päťdesiat stupňov, piloti balónov sú nútení vertikálnymi pohybmi hľadať správne prúdy. Cieľom býva buď na zemi vytýčený kríž, ktorý treba z koša trafiť dvadsaťmetrovou stuhou, alebo je niekde vo výške. „Ak je cieľ virtuálny, treba mať geometrickú predstavivosť a dopracovať sa k nemu za pomoci súradníc a výšky,“ vysvetlil. V dnešnej dobe technických vymožeností ako GPS sa počas súťaží realizujú aj lety v priestorových obrazcoch, pričom všetky disciplíny môžu byť kombinované navzájom a aj s časom.

SkryťVypnúť reklamu

Súťaží sa bežne zúčastňuje dvadsať až tridsať balónov, no nie vždy sa podarí byť najlepší. „Tridsať percent úspechu je o náhode a sedemdesiat je zásluhou pilota,“ tvrdí Končír. Dôkazom vrtkavosti šťastia bolo aj trináste miesto v Lotyšsku, keď sa tímu podarilo uspieť najlepšie iba v jednej disciplíne, pričom počas jedného letu bývajú aj štyri.

Lotyšské majstrovstvá v 40-tisícovom meste Valmiera boli pre zahraničný tím náročné. „Za pol hodinu sme sa mali presunúť aj dvadsaťpäť kilometrov, rozbaliť balón a odletieť,“ upresnil. Zopárkrát sa im to nepodarilo, a tak nasledovali trestné body.

Pristáť sa dá aj medzi kravy
Balón letí tak rýchlo, ako silno fúka vietor. Bežne sa na súťažiach lieta 35 až 40 kilometrov, no celkový čas letu závisí podľa pilota balónu od počtu ľudí na palube a rozdielu vonkajšej teploty a teploty v balóne. „Ideálne sú teploty tesne nad nulou, kedy je aj najlepšia spotreba paliva.“ Na súťažiach sa lieta najdlhšie dva a pol hodiny, pričom najdlhší Končírov let bol takmer štyri a pol hodiny. „Čím je slabší vietor, tým je let pokojnejší. Mám čas premýšľať,“ hovorí. Pilot balóna musí sledovať počas letu smer a rýchlosť vetra v rôznych výškach, aby vedel odhadnúť, z akej výšky ho vietor odnesie požadovaným smerom. Dôležité je podľa pilota odhadnúť aj rýchlosť klesania. „Keď sa v balóne prestane kúriť, klesá rýchlosťou šesť metrov za sekundu,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Ak súťažná disciplína dovoľuje spolujazdca, môže ten podľa Končíra sledovať okolité balóny. Podľa ich vznášania sa dá spozorovať meniaca sa meteorologická situácia, ktorá je badateľná najmä so zapadajúcim slnkom. Úlohou spoluhráča je aj pomáhať pri prípadných zrážkach balónov. „Čím je balónov viac, tým je pravdepodobnejšie, že sa zrazia,“ upozorňuje pilot.

Keď prestáva svietiť slnko, začne sa vietor utišovať a balóny sa môžu vo vzduchu zastaviť. Podľa Končíra sa dá s balónom pristáť hocikde. „Na palube máme päťdesiatmetrové lano, pomocou ktorého je možné balón stiahnuť priamo do vozíka,“ uviedol. Vhodným miestom na pristátie je pole či lúka, no štyri percentá pristátí sú vraj vždy unikátne. Stalo sa, že s balónom pristáli cez humno, záhradu, potok až za plot domu aj v originálnej ruskej tajge. „Keď sme boli vo Valmiere, vyťahovali sme balón z močariska sedem hodín,“ spomína. Po tom čo odolali útoku päťcentimetrových múch, museli 130-kilový obal balóna niesť zarúbanou cestou. „V takýchto prípadoch rozmýšľam, že sa dám na ryby. Tam človek príde a nič nerobí.“

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž je vlastne dovolenka
Ročne absolvujú spoločne štyri až päť súťaží, ktoré sú kvalitne obsadené a finančne dostupné. Na balónoch sa dá lietať celoročne od mínus dvadsať do plus dvadsať sedem. Tropické teplá, ktoré sme si nedávno zažili sú na lietanie absolútne nevhodné. Na športové lietanie sú podľa Končíra vhodné malé balóny v tvare šišky, no úspech často závisí hlavne od financií a tímovej spolupráce. „Zo Slovenska lietam sám, no Nemci majú bežne aj päť balónov a komunikujú spolu cez vysielačky,“ vysvetlil.

V Lotyšsku a okolitých štátoch je balónové lietanie veľmi populárne. „Počas súťaže stoja popri cestách diváci ako pri Tour de France,“ tvrdí pilot. O súťaži tu vedeli všetci. Mávali, trúbili. „Ak by sme nemuseli ráno tak skoro vstávať, bola by to ideálna dovolenka,“ konštatuje nadšený balónista. Zároveň však dodáva, že súťaž lepšia ako ležanie na pláži. Okrem relaxácie sa dajú, vďaka balónu, spoznávať aj ľudia a ich zvyky. „Často štartujeme zo súkromného pozemku, vtedy nás prídu ľudia pozdraviť alebo nás naháňajú vidlami,“ spomína s úsmevom Končír. Na poslednej súťaži muselo vraj desať balónov zaplatiť pokutu za štart zo súkromného pozemku. „Majiteľka na nás zavolala políciu.“ Miesto štartu si pilot vyberá sám. Čím je miesto bližšie k cieľu, tým je to lepšie. Niekedy ale nie je čas na vyberanie. Prídu na pozemok, rozložia balón a odletia.

Krása balóna je podľa Končíra najmä v slobode. „Môžem si sám rozhodnúť kam chcem letieť, mám kontakt s prírodou.“ Z otvoreného koša je vraj svet oveľa krajší. „Z tej výšky nie je vidieť, aký je na zemi neporiadok,“ dodal.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 900
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 991
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 509
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 262
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 572
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 918
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 889
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 946
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 604
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 358
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 250
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Podujatie Slovensko spieva koledy sa po dvoch vrátilo z virtuálneho priestoru na Mierové námestie.


3 h

Regionálne noviny MY organizujú už niekoľko rokov advetné podujatie Slovensko spieva koledy, ktoré v predvianočnom čase spája obyvateľov našej krajiny.


15 h
Tréner Lukáš Kaplan.

Jeseň zvládli v parádnom štýle. Nováčik II. ligy Spartak Myjava zimuje na tretej priečke. Rozprávali sme sa s trénerom mužstva Lukášom Kaplanom.


6. dec
Mestský úrad Trenčín.

Poplatok za odvoz komunálneho odpadu v Trenčíne pravdepodobne stúpne v budúcom roku o takmer päť eur na osobu za rok.


TASR 6. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 572
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 918
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 889
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 946
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 604
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 358
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 250
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu