MYJAVA. Všetci už netrpezlivo čakajú, kedy Jiří Ručka z Veselí nad Moravou vyloží na stôl cestovné lístky. V smere od Vrboviec, na Devánskom viadukte medzi Myjavou a Brestovcom už počuť charakteristický zvuk prechádzajúcej súpravy. Vlak prišiel načas. Ľudia sú už húfne nastavaní pri trati od záhlavia stanice až po koniec nákladnej rampy. Na čele ide krásna dieselová lokomotíva v pôvodnom modro-bielom nátere a za ňou snáď ešte krajšia tmavozelená Rosnička z olomouckého depa. Myjava po dlhých rokoch opäť počuje húkanie píšťaly parného rušňa.
Záujemcov bolo viac ako kapacita vlaku
Vo vlaku je zaradený sprievodný vozeň a päť „rybákov“ z Ostravy. Pôvodne malo prísť vozňov šesť, že bude jeden vozeň chýbať sa organizátori dozvedeli až v nedeľu ráno.
Organizátori však plánovali zostaviť osem vozňov. Keď videli to množstvo ľudí, ktorí sa vlakom na Myjavu doviezli spoza hraníc i ďalšie desiatky tých, ktorí čakajú na myjavskej stanici, dostali pochybnosti, ako sa dokážu všetci záujemcovia do vlaku pomestia.
O pár minút sú už obe mašinky odpojené a posunujú po staničných koľajach. Stovky obdivovateľov vyťahujú fotoaparáty, kamery, mobilné telefóny a zvečňujú si ich na pamiatku. Rušňovodič sa musí o miesto v kabíne deliť s tlačiacimi sa návštevníkmi, deti sa šplhajú po nárazníkoch, aby sa mohli pred dymiacim rušňom odfotiť. O chvíľu sa totiž ide Rosnička nazbrojovať.
Atrakciou bolo plnenie rušňa vodou a uhlím
Najprv do nej lejú vodu dobrovoľní hasiči z Myjavy – Turej Lúky a potom je na rade uhlie. Rušeň sa sunie k nákladnej rampe s cinkaním zvončeka sprievodcu. Odstavené vozne na stanici sa medzitým už zaplnili ľuďmi a najlepšie miesta sú dávno pred plánovaným odchodom vlaku o 12.28 h obsadené. Cestujúci dokonca stoja na WC, aby sa zmestili.
Naplnili sa obavy, že nie všetkým sa miesto vo vlaku ujde. Niektorí si pošomrali, ponadávali, ale nič sa nedá robiť. Vlaková čata sa snaží dostať do vozňov ešte nejakých cestujúcich a vlak s asi desať minútovým meškaním odchádza do Veselí nad Moravou. Samozrejme, na čele so Zamračenou, Rosnička je na konci súpravy.
Jazdu vlaku dokumentovalo množstvo fotografov
Po celej trati sa to len tak hemží fotografmi. Dobrá desiatka ich stojí pod Devánskym viaduktom, sú na všetkých staniciach, na krajniciach ciest alebo len tak v poli či na lúke. Hranice prejdú bez problémov, veď čo iné majú chudáci colníci s takým množstvom ľudí naskladaných do vozňov ako sardinky robiť.
Vo Veselí nad Moravou vlak víta Jazzband Jardu Vinklárka, vedľa vyhráva ľudová hudba Detského folklórneho súboru Kopaničiarik z Myjavy. Po príchode do Myjavy sa scenár opakuje. Veľa ľudí zvedavých na parný vlak postáva na nástupišti, iní obdivujú modelové koľajisko, pripravená je voda i uhlie pre Rosničku.
O dva roky ďalšia 80-tka
O dva roky bude osemdesiatku bude sláviť celá trať od Veselí nad Moravou až po Nové Mesto nad Váhom. V tom čase by vraj mala mať Myjava už rekonštruovanú stanicu. Tak uvidíme...
Autor: MAREK HRIN