TRENČÍN. Ktoré z čísel je v prípade nutnosti efektívnejšie zavolať? Podľa Stanislava Hladkého, riaditeľa Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Trenčíne, k informácii o zásahu sa hasiči dostanú skôr cez číslo 150. Od prijatia hovoru operačným pracovníkom sú k zásahu pripravení do jednej minúty. Problematickejšie je však, podľa neho, telefonovanie na číslo 112, najmä vtedy, keď človek ohlasujúci požiar alebo nehodu nevie uviesť jeho polohu, a teda nemôže priamo komunikovať so zasahujúcou jednotkou.
Ako skonštatoval Hladký, pri volaní na čísla 150, operačný dôstojník príslušnej hasičskej stanice komunikuje s volajúcim, aby získal potrebné a správne informácie. Hasiči podľa toho zvolia príslušnú techniku, s ktorou idú na zásah. Číslo 112 je síce jednoduché na zapamätanie, ale preberajúci hovor zistí najskôr všetky informácie a tie potom posunie hasičom. Je to zdĺhavé najmä v prípadoch, v ktorých ide o sekundy.
Podľa hasičov je problematickejšie volanie cez 112. „Na našej linke 150 dokáže operačný dôstojník presne lokalizovať miesto požiaru alebo nehody.“
Zmenu môže priniesť vybudovanie systému lokalizácie na linke 112, na ktorom pracuje ministerstvo vnútra. Zaviesť by sa mal podľa údajov komunikačného odboru MV do konca júna. Potom by mohli operátori krajských koordinačných stredísk Integrovaného záchranného systému lokalizovať a identifikovať volajúcich z mobilných telefónov na linku 112.
Autor: MK, ĽS