TRENČÍN. Podľa psychologičiek z Pedagogicko-psychologickej poradne v Trenčíne deti školskú úspešnosť citlivo vnímajú. „Učiteľka ich hodnotí a klasifikuje v škole a keď prídu domov, dostanú to na tanieri druhýkrát,“ vysvetlila Pribusová. Spoločnosť je vraj orientovaná na výkon, pričom sa všetko meria a porovnáva. Známky však nie sú všetko. „Častokrát deti, ktoré vynaložia veľké úsilie, majú zlé známky,“ tvrdí. Dieťa tak stráca motiváciu.
Na vine je podľa odborníkov školské hodnotenie, ktorého päť stupňov nepostačuje. I keď je slovné hodnotenie používané na prvom stupni vhodnejšie, rodičia podľa slov psychologičky dávajú prednosť známkam. „Tým viac rozumejú,“ vysvetlila. Písomné hodnotenie je však pozitívnejšie, pretože upozorňuje popri nedostatkoch aj na oblasti, v ktorých dieťa vyniká. „Je iné, keď dieťa dostane štvorku, ako keď mu učiteľka napíše, že síce má nedostatky, ale pravidelne sa pripravuje a pomáha,“ zdôraznila Pribusová. Tá zastáva názor, že vysvedčenie je stresom aj pre rodičov. Podľa nej rodič vníma inak, keď mu dieťa oznámi, že dostalo štvorku, ako keď ju vidí na vysvedčení. Rodič hneď vidí dôsledky zlej známky v prípade šancí na prijatie na strednú či vysokú školu, no v žiadnom prípade by nemal dieťa trestať.
„Vysvedčenie by malo byť ukazovateľom, že sa treba snažiť,“ tvrdí Beáta Dobiášová. „Rodič musí zvážiť, či dieťa sedelo nad knihami, alebo každý deň hodilo tašku do kúta,“ dopĺňa Pribusová.
Mnohé deti podľa psychologičiek nemajú na školu bunky a môže za to aj náročné učivo. „Ak sa učia a aj tak majú štvorky, treba ich chváliť,“ dodala.