Po bodnutí štetcom jedného zo žiakov v minulom roku dokonca smrťou. K negatívnym javovom pribúda však už aj cielené provokovanie a psychické, či fyzické ohrozovanie učiteľov zo strany žiakov. A pedagógovia, ktorí sa chvíľkovo nedokážu ovládnuť, sa bránia nevhodným a skratovým spôsobom. Dôkazom toho je aj medializovaná správa o fackovaní žiaka na základnej škole v Trenčíne pedagógom v dôchodcovskom veku.
Žiaci radi provokujú učiteľov
Žiaci skúšajú a „testujú“ učiteľov. Zisťujú, u ktorých si čo môžu dovoliť. „Práve toto je moment, keď si pedagóg má získať prirodzenú autoritu a ukázať, kde sú hranice. Mládež pozná svoje práva a hlasno sa ich dožaduje, ale na povinnosti im akosi nezostáva čas,“ hovorí učiteľka s dlhoročnou praxou z Nového Mesta nad Váhom, ktorá pôsobila na niekoľkých základných i stredných školách. Pokusy niektorých žiakov o naštrbenie hodiny začínajú nevinne. „Dvaja - traja vyrušujeme, začíname hádzať a posielať si navzájom papieriky, nepíšeme do zošitov, nedávame pozor. Lietali už aj šupy z ovocia či jabĺčka. Niektorý učiteľ sa dokáže na tom veľmi rozčúliť. Napriek tomu, že sa k nám takmer nikto so spolužiakov nepridá, vyučovaciu hodinu to poriadne naruší,“ potvrdzujú oslovení žiaci. Svorne dodávajú, že sa takto správajú iba na niektorých hodinách. „Niektorým vyučujúcim si to na hodinách jednoducho nedovolíme urobiť. Majú u nás veľkú autoritu a prirodzený rešpekt. Naše správanie u nich nemá šancu preraziť. Naopak, ak na nás vyučujúci neustále zvyšuje hlas, sme hluční potom aj my a vyrušujeme ešte viac.“
Moderná technika v rukách žiakov
Neustály vývoj techniky a elektroniky nahráva aj nezbedníkom. Mobily majú fotoaparáty a dokážu kvalitne nahrať video i zvuk. Vyprovokovať a rozčúliť vyučujúceho nebýva v niektorých prípadoch zložité. A niektorí žiaci čakajú iba na to. Niekedy i cielene takúto situáciu pripravujú. Podľa pedagóga so 17-ročnou praxou učiteľ by sa nemal nechať ničím vyprovokovať a podľahnúť situácii. To všetko je voda na mlyn žiakov, ktorí čakajú iba na skrat pedagóga. Ani si to neuvedomí, môže byť v bežiacom zábere niektorého z mobilných telefónov. Stačí pár nepremyslených slov alebo gest a zábery pedagóga môžu kolovať na internete,“ hovorí pedagóg „o výdobytkoch“ techniky v rukách detí. Podľa jeho slov treba niekedy na moderné nápady reagovať moderne. „Niektorí žiaci si chceli nahrávať prednáškové hodiny a výklad učiva. Povolil som to a za pár hodín ich moderné myslenie prestalo baviť. Aj tu platí, že zakázané ovocie chutí najlepšie,“ vraví s úsmevom.
Šikanovanie v mobile môže byť falošné aj „nahrané“
Čoraz častejšie sa objavujú aj videonahrávky z mobilov zachytávajúcich šikanovanie žiakov spolužiakmi. Niekedy ide aj o zinscenované zábery. Nápady žiakov sú niekedy neuveriteľné. „Raz som si skúsil dať na hlavu namočený červený krepový papier. Vyzeralo to, že mám rozbitú hlavu a tečie mi z nej krv. Spolužiak to nahral na mobil. Nebol to pôvodne ani úmysel. Chcel som si iba zafarbiť vlasy. Mohli tak vzniknúť nechtiac aj dosť veľké problémy,“ uvedomuje si a hovorí štrnásťročný žiak. „Bolo to z nudy a chceli sme zabiť čas,“ dodáva. Medzi žiakmi sa stáva obľúbenou „hrou“ aj nahrávanie vopred dohodnutých vzájomných potýčiek kamarátov. Box i kopance, pády na zem. To všetko zvyšuje u nich adrenalín. Ak v nahrávke počuť ich smiech, prekryjú ho hudbou.
Na internete mohli žiaci „pochovávať“ učiteľov
Internetových serverov, na ktorých sa dá slobodne umiestňovať kratšia i dlhšia videonahrávka, je mnoho. Žiaci z nich aj čerpajú „inšpiráciu“ a to, čo ich ešte nenapadlo, nájdu práve tam. Aj oslovení „mladíci“ potvrdzujú, že medzi tínedžermi sú videonahrávky vo veľkej obľube. „Nahrať si reakciu nahnevaného učiteľa je pre nás veľkým pokušením,“ dodávajú.
Existovala dokonca internetová stránka, kde sa dal neobľúbený pedagóg alebo spolužiak „pochovať“. Aj s možnosťou vysvetlenia „dôvodu“. Stránka patrila medzi študentmi k veľmi navštevovaným. Nachádzali sa na nej učitelia z celého Slovenska, s uvedením celého mena i priezviska. Dokonca i s názvom školy a mestom, kde učia. Samozrejme, príčiny boli „vždy objektívne“. „Dala nám ťažkú písomku, „sedí“ na mne, stále iba skúša, zle sa oblieka, je staromódna, sústavne kričí,“ to boli hlavné argumenty „hrobárov“ z radov študentov. Ich „pádne“ dôkazy sprevádzali vulgarizmy na adresu menovaných a obscénne prirovnania na vyučujúcich.
Adekvátny postih nie je
Žiakov s neakceptovateľným správaním neustále pribúda. „Vulgárne vyjadrovanie chlapcov, ku ktorým sa verbálne približujú dievčatá. Fajčenie, pitie alkoholických nápojov, ponocovanie po diskotékach. Arogantné a hrubé správanie voči vyučujúcim, ničenie školských pomôcok a majetku sú črty vlastné už mnohým žiakom,“ hovorí učiteľ. Podľa jeho slov na základných školách učí minimálny počet pedagógov a učiteľky sú voči fyzicky vyspelým a agresívnym žiakom vyšších ročníkov často vo veľkej nevýhode. „Jediným možným potrestaním sú znížené známky zo správania až po štvrtý stupeň. To pre mnohých nie je žiaden trest. Je im to v podstate úplne jedno,“ tvrdí.