TRENČÍN. Podľa riaditeľa Krajského centra voľného času Daniela Beničku bolo cieľom projektu vytvoriť z vybraných študentov tím, ktorý by vedel prekonávať prekážky a šíriť nové myšlienky.
Máme nedostatok vedcov
Tridsať študentov zo všetkých škôl technického zamerania si tak počas 14 mesiacov vymieňalo skúsenosti a formou neformálneho vzdelávania cieľavedome pracovalo. Hlavným dôvodom vzniku projektu bol podľa autorky projektu Silvie Štefánikovej nízky podiel výdavkov Slovenska na vedu a výskum, na ktorého zvrátenie sa vyhradili prostriedky zo štrukturálnych fondov. „Mladí ľudia sa často rozhodujú pre neperspektívne odbory,“ tvrdí Štefániková, podľa ktorej je u nás veľký deficit výskumných pracovníkov. Jedným z cieľov projektu bol aj výskum súvislosti záujmu žiakov o školy a dosahovanie výsledkov. „Stáva sa, že jednotkári sa ťažko uplatňujú na trhu práce oproti trojkárom, ktorí sú priebojnejší,“ vysvetlila.
Dôležitá je motivácia, nie známky
Cieľovou skupinou projektu, z ktorého vznikla aj metodická príručka, boli tretiaci stredných škôl elektrotechnického a strojárenského zamerania. Ich výber zabezpečovala Krajská pedagogicko-psychologická poradňa nie na základe študijných výsledkov, ale iba na základne motivácie. Základom projektu bola séria tréningov zameraných na kariérne poradenstvo, mäkké zručnosti a výskum určitého technického zariadenia. Študenti sa tak dozvedeli o sebapoznávaní, o tom, ako hľadať prácu, aj o tom, ako si správne vybrať vysokú školu a vypísať prihlášku. Naučili sa tvorivo myslieť a pracovať v tíme. Výsledkom ich viac ako ročnej práce bola prezentácia vlastného výrobku. Medzi vynálezmi nechýbal inovatívny spôsob otáčania priemyselnej kamery či „otáčač“ žalúzií. Päťčlenné tímy okrem samotného vynálezu spracovali aj plán výroby a spôsoby presadenia sa na slovenskom trhu.