TRENČÍN. Ako potvrdil náčelník mestskej polície František Ország, či vodiči prekračujú dopravnou značkou povolenú rýchlosť, nezisťujú radarom od novembra 2007. „Činnosť merania je prerušená. Meranie splnilo svoj účel, na daných uliciach nastal právny predpokladaný stav,“ tvrdí náčelník.
Generálna prokuratúra SR má však na túto činnosť mestskej polície iný názor. Vo svojom stanovisku tvrdí, že obecné polície meraním rýchlosti na mestských komunikáciách a ukladaním a vyberaním pokút prekračujú svoje právomoci, pretože súčasná právna úprava nesplnomocňuje obec ani ňou poverený orgán, teda obecnú políciu, používať cestné merače ako technické prostriedky jednak na preukázanie priestupku, ako aj viny priestupcu.
Merali na úsekoch so zákazovými značkami
Polícia merala najmä na úsekoch ulíc Soblahovská, Východná, Generála Svobodu, Považská, Električná, Hodžova, kde boli značky obmedzujúce rýchlosť. Podľa náčelníka je mestská polícia oprávnená riešiť porušenia zákazových dopravných značiek. Aj hovorca policajného prezídia SR Martin Korch uvádza, že obecná polícia má tieto právomoci, no iba na cestách, ktoré má v správe príslušná obec a iba v prípadoch, keď je rýchlosť jazdy ustanovená príslušným dopravným značením. Ako dodal, rozsah technických prostriedkov obecnej polície určuje zastupiteľstvo s prihliadnutím na svoje finančné možnosti.
Mesto konalo nad rámec právomoci
Ako však informoval hovorca Krajskej prokuratúry v Trenčíne Marián Sipavý, pokiaľ obec prijala všeobecne záväzné nariadenie, ktorým odsúhlasila obecnej polícii používanie meračov rýchlosti, konala nad rámec jej zákonom zverenej pôsobnosti a právomoci. Podľa iného zákona o správnych poplatkoch na dokazovanie spáchania skutku možno použiť všetky prostriedky, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi. „Dôkazy nesmú byť vykonávané v rozpore s ustanoveniami právnych predpisov a zákonnosť zadovažovania právne relevantných dôkazov sa vzťahuje aj na obecnú políciu ako orgán realizujúci prenesený výkon štátnej správy,“ pripomenul Sipavý.
Náklady sa mestu vrátili za dva roky
Mesto meralo rýchlosť od jesene 2004. Náklady na bielu Fabiu s meracím zariadením radarom dosiahli dva milióny korún. Podľa informácií mesta sa im investícia vrátila za dva roky prevádzky radara. Ako vlani uviedol prednosta úradu František Sádecký, pomocou radaru zamerali 4369 vodičov, ktorí prekročili rýchlosť a za nerešpektovanie zákazovej dopravnej značky im udelili blokové pokuty za takmer 2,7 milióna korún. Vodiči, ktorých mestskí policajti pokutovali, však peniaze späť nedostanú. Podľa Sipavého totiž nejde o nezákonné obohacovanie.
Na vodičov treba pôsobiť represívne
Rozhodnutie obhajoval pri kúpe primátor mesta Branislav Celler potrebou pôsobiť na vodičov represívne, pretože sa občania sťažujú na časté prekračovanie povolenej rýchlosti vodičmi, najmä na hlavných cestných ťahoch, v mestských častiach a na sídliskách, čo ohrozuje predovšetkým deti. Po zakúpení radara mesto odstránilo nepríjemné retardéry z ciest.