TRENČÍN. „Mesto eviduje požiadavky občanov o vybudovanie cyklistických trás a všetkými podnetmi sa zaoberá aj v rámci novej územnoplánovacej dokumentácie,“ tvrdí Viliam Hubinský z útvaru životného prostredia a dopravy. Uvádza, že koncepcia cyklotrás je súčasťou generelu dopravy, ktorý mesto spracovalo minulý rok ako podklad pre nový územný plán. Ten by mal byť podľa Adriany Mlynčekovej z útvaru architektúry a výstavby dokončený v roku 2009 a schválený o rok neskôr. Dovtedy sa bicyklisti budú musieť o cesty a chodníky deliť s motorovou dopravou, korčuliarmi a chodcami. Ako uviedol Hubinský, jedinou komunikáciou upravenou špeciálne pre cyklistov je hrádza po oboch stranách Váhu.
Cyklisti zavadzajú chodcom i vodičom
Marián Kvasnička, poslanec, ktorý sa v centre pohybuje zásadne na dvoch kolesách, hovorí, že podmienky pre cyklistov sú v Trenčíne doslova príšerné: „Moje práva bicyklistu sú nulové. Bol by som veľmi rád, keby tu boli cyklistické trasy, veď cyklisti sa v Trenčíne musia cítiť ako nepríjemný hmyz. Obťažujú vodičov aj chodcov.“ Upravenie hrádze bolo podľa neho zlepšením, ale nie riešením. „Je príjemné prejsť Trenčín po celej dĺžke popri Váhu, cyklistická doprava v meste sa tým však bezpečnejšou nestala,“ myslí si. On sám by motoristov z centrálnej zóny najradšej celkom vylúčil. „Je to radikálne, no znamenalo by to lepší a zdravší vzduch, pokojnejšie centrum aj menej stresu nielen pre cyklistov,“ dodáva.
Osemročný boj za práva cyklistov
Richard Medal z Centra environmentálnych aktivít (CEA) sa o nutnosti vymedzenia cyklistickej infraštruktúry snaží kompetentných presvedčiť od roku 2000. „Nejde nám o rekreačné trasy, ale o cyklodopravu ako rovnocenný druh každodennej dopravy v meste,“ vysvetľuje. Súčasťou návrhu možných riešení, ktorý Mestu niekoľkokrát predložil, je aj štatistický prieskum medzi verejnosťou. „Cyklisti nám pomohli identifikovať najčastejšie trasy, ktorými sa pohybujú v rámci mesta. Prieskum ukázal fakty, aké nezistil ani generel dopravy,“ hovorí Medal. „Napriek tomu, že tu nie sú vytvorené podmienky, je podiel cyklistickej dopravy v meste veľmi veľký, dokonca väčší v porovnaní s inými mestami s porovnateľnými geografickými podmienkami.“ Podľa štatistík CEA využíva automobil a bicykel približne rovnaký počet respondentov (okrem zimného obdobia). Takmer tri štvrtiny z nich si myslia, že motorová doprava v centre by sa mala obmedziť. Najfrekventovanejšie cyklistické trasy vedú z obytných zón do centra.
Cyklotrasy chcú zahrnúť do riešenia generelu dopravy
„Naše návrhy sme opakovane prerokovávali s Komisiou životného prostredia a dopravy MsZ. Jediné, čo sa podarilo, bolo vyasfaltovanie hrádzových cyklotrás. Pre denných cyklistov na identifikovaných najfrekventovanejších trasách sa nespravilo vôbec nič,“ spomína Medal. Podobne dopadol aj jesenný pokus zahrnúť ideu cyklotrás do riešenia generelu dopravy. „Kedy bude mať odborná verejnosť šancu vyjadriť sa k novému územnému plánu?“ pýta sa.