Pedagógovia Združenej strednej priemyselnej školy žiadajú za svoju prácu peniaze. Ministerstvo školstva SR im dlhuje za vykonanú činnosť obrovskú finančnú čiastku.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. V škole z európskych sociálnych fondov realizujú dva projekty Multimediálne kráľovstvo i Majstrovská škola. Pedagógovia zapojení do projektov nedostali vyplatené posledné dva roky ani korunu, hoci odučili stovky hodín. Napriek tomu neplánujú oba projekty ukončiť. Nechcú, aby na to doplatili študenti, ktorých odozva na kurzy je pozitívna. Ministerstvo učiteľom dlhuje desaťtisíce. Nevyplatené mzdy pedagógov sa pohybujú v desaťtisícoch a v škole uvažujú, že sa ich budú domáhať s pomocou právnikov. „Odučila som v dvanástich kurzoch vyše tristo hodín,“ hovorí vyučujúca Jarmila Janisková. „Od roku 2006 nemám vyplatených za svoju prácu desiatky tisíc korún a moje pocity sú strašné. Najskôr som bola nahnevaná a teraz chvíľami prestávam aj veriť, že peniaze niekedy uvidím. Ubúdajú nám už sily, elán i chuť. A to je pritom do tlače pripravená aj publikácia propagujúca projekt, na ktorú sme tiež stále nedostali peniaze,“ prízvukuje Janisková. Zároveň dodáva, že je sklamaná z nedodržiavania termínov ministerstva. „Oberám sa o svoj voľný čas, učím do večerných hodín i počas sobôt a nedieľ. Hoci som sa do projektu pustila dobrovoľne, za almužnu robiť určite nebudem.“
Učitelia nemajú zaplatené odpracované hodiny
„Neprídeme na hodiny, veď kto dnes robí zadarmo,“ počuť z úst nespokojných zamestnancov, ktorí sa dožadujú svojej mzdy. Časť mzdy videli učitelia naposledy v roku 2006. Hodiny v rámci kurzov nie sú hradené z klasických mzdových prostriedkov, ale sú vykazované v rámci projektu. „Je veľmi ťažké každý mesiac vysvetľovať kolegom, že stále neprišli peniaze a nemôžeme im zaplatiť. Jednoducho, peniaze nemáme a učiteľov zaplatiť nemôžeme. Ako ich presvedčiť, aby pracovali ďalej?,“ pýta sa zástupkyňa riaditeľa školy a koordinátorka projektu Multimediálne kráľovstvo Anna Homolová. Ako ďalej hovorí, zmluvu majú na zálohové platby a dostali prvú zálohu vo výške 40 percent iba z prvého roku realizácie. Celú sumu minuli na technické zabezpečenie chodu projektov. „My sme potrebovali ľudí na niečom školiť. Kúpili sme kameru na výuku i počítače do učební. Najskôr sme museli mať dobré materiálne zabezpečenie a až potom sme mohli myslieť na personálne zabezpečenie. Verili sme, že hneď ako to minieme, požiadame o ďalšiu zálohu a dostaneme ďalšie peniaze.“ Poslednú čiastku dostali vlani v júni. Po negatívnych skúsenostiach sa už do projektov nezapoja Projekt Majstrovská škola koordinuje riaditeľ Karol Kazda. „Teraz sme robili praktické dvojtýždňové cvičenia. Spolupracovali sme v nich so vzdelávacou firmou z Bratislavy, ktorá pre študentov pripravila zaujímavé činnosti. Nemáme prísun financií a tým pádom im dlhujeme stotisíc korún,“ hovorí riaditeľ. Ten sám presvedčil mnoho zamestnancov, aby sa do projektov zapojili. Veď ich cieľom malo byť skvalitnenie výučby a zároveň zvýšenie celkovo nízkeho príjmu pedagógov. „Zriaďovateľ nás, pochopiteľne, tlačí aj do ďalších projektov. Sú v nich veľké peniaze. Kto z našich ľudí sa však po takýchto skúsenostiach znovu zapojí?“ kladie si otázku.
Systém manažovania bol zle nastavený
Podľa Homolovej, ministerstvu stále posielajú monitorovacie správy, v ktorých upozorňujú na problémy s financovaním. „Vyhovárajú sa na fluktuáciu zamestnancov a nedostatok času.“ Ako uvádza Dana Španková, hovorkyňa Ministerstva školstva SR, tento problém je pozostatkom z predchádzajúceho obdobia, keď bol systém manažovania fondov zle nastavený. „Týka sa najmä malých projektov, ktoré sú administratívne veľmi náročné. Robíme všetko preto, aby boli prostriedky dočerpané. Jedným z opatrení sú aj organizačné zmeny a personálne posilnenie. Z pôvodných 60-70 projektov na manažéra sa ich počet znížil na maximálne 30 projektov.“
Multimediálne kráľovstvo i Majstrovská škola
Projekt Multimediálne kráľovstvo začal v septembri 2005 a mal skončiť už v apríli 2007. Je určený pedagogickým pracovníkom materských škôl, základných škôl i ďalších zariadení najmä z Trenčianskeho kraja. Jeho cieľom je pútavým spôsobom priblížiť prácu s multimédiami, naučiť pracovať s videokamerou, digitálnym fotoaparátom, upravovať fotografie, videozáznamy i rôzne hudobné formáty. Dodnes sa ho zúčastnilo takmer 140 účastníkov. Projekt Majstrovská škola začal v roku 2006. Vzdelávajú sa v ňom žiaci v pomaturitnom špecializačnom štúdiu. Je prípravou žiakov do praxe na základe požiadaviek trhu práce. V júni 2008 by v ňom žiaci mali vykonať absolventské skúšky.
Autor: (ĽS)