Trenčín. Podľa rektora Miroslava Mečára v súčasnosti dochádza k posudzovaniu kvality jednotlivých univerzít. Podľa neho vzniklo na Slovensku veľa univezít, a tak treba prehodnotiť ich úroveň. Od ohodnotenia závisí aj financovanie. V minulom roku prešla univerzita spoločne so všetkými slovenskými vysokými školami hodnotením Európskej asociácie vysokých škôl. Tá jej podľa Mečára uložila opatrenia, ktorých plnenie nedávno aj skontrolovala. Odstránenie nedostatkov je podľa rektora potrebné aj pre komplexnú akreditáciu.
Poznajú svoje silné aj slabé stránky
I keď si rektor uvedomuje slabé stránky univerzity aj to, v čom spĺňa kritériá, nechce pripustiť pre školu nižší stupeň zaradenia. Verí, že naďalej zostane univerzitou. Štatút univerzity bude totiž so sebou niesť aj vyššie finančné dotácie od štátu.
„Zmenia sa koeficienty, najviac peňazí získajú univerzity,“ upresnil. Školy sa budú musieť podľa Mečára popasovať aj so zvyšujúcim sa podielom vedy, výskumu a styku s praxou, od ktorého budú taktiež závisieť dotácie. „Tento rok je to 30 percent, budúci to bude 35 percent a určite to skončí na 50 percentách,“ vysvetlil rektor.
Najslabšou stránkou univerzity je vysoký vek niektorých členov pedagogického zboru. Dôvodom podľa rektora je skutočnosť, že sa garantmi štúdia sú profesori, docenti a pedagógovia do 65 rokov. Druhým problémom školy je zvyšovanie kvalifikácie mladých. „Zvyšuje sa tlak a náročnosť na doktorandské štúdium,“ zdôraznil Mečár. „Ten, kto si do piatich rokov nevie doplniť tretí stupeň vysokoškolského štúdia, tu nemusí pracovať,“ dodal. Na druhej strane si však rektor myslí, že každý učiteľ jazykov či telocviku nemusí byť docentom alebo profesorom.
Medzi silné stránky univerzity patrí podľa rektora to, že univerzita je mladá. „Sme agresívnejší a ľahšie sa zavádzajú nové veci. Lepšie sa prispôsobujeme požiadavkám praxe,“ doplnil.
Zmena v zaradení univerzity súvisí s kvalitou výučby. Dôležité je, či učiteľ sleduje výsledky vedy a výskumu a či ich prenáša do pedagogiky. „Tým, že sa učitelia cítia nedostatočne ohodnotení a pôsobia na troch–štyroch školách, majú málo času venovať sa odbornému rastu. Jedného dňa budú mať menej vedomostí ako študenti,“ dodal.