Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Majstrovstvá Európy historických motocyklov zlákali tisíce divákov

MAJSTROVSTVÁ EURÓPY historických motocyklov a sajdkár sa uskutočnili 9.-10. augusta na Podjavorinskom okruhu.

(Zdroj: Martin Šimovec)

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM.Na siedmom ročníku sa zúčastnilo 199 jazdcov z celej Európy, ktorých čakal na trati vedúcej centrom mesta vynovený asfaltový koberec. V sobotu počas tréningových jázd výdatne pršalo, nedeľný súťažný deň bol už konečne aj slnečný.
V depe sa dalo stretnúť s legendami Gagliardim, Sandronim, Balážom, Stašom, Havrdom, Dworakom a ďalšími nezabudnuteľnými esami motocyklovej histórie a vidieť stroje, ktoré v minulosti získavali najcennejšie tituly.

Najstarším bol motocykel NSU z roku 1929
Unikátom pretekov bol takmer 80-ročný anglický motocykel BSA 500, ktorý na trati kočíroval Lubomír Hojgr (60). „Je to cestovný motocykel, ktorý som prerobil na okruhový „šporťák“. Renovoval som ho šesťsto hodín. Náhradné dielce si už musím vyrobiť sám, niečo nájdem ešte na burze,“ okomentoval jeho majiteľ, ktorý stroj zachránil pred zánikom.
„Bol to vrak. Mal zvlášť motor i oddelený podvozok. Napokon som ho dostal do pretekárskej podoby a tu som na ňom už druhýkrát. Tieto motocykle už jazdia iba dva,“ informoval Hojgr, ktorý preteká už od dvanástich rokov. Jeho benzínový „starček“ nie je náročný na spotrebu, stačia mu 4 litre na sto kilometrov. Podľa Hojgra má hodnotu takmer päťstotisíc a nikdy na ňom ešte nespadol.

Skryť Vypnúť reklamu

Prišiel aj víťaz prvých pretekov z roku 1952
Juraj Ejem už nebude nikdy predstihnutý. Stal sa víťazom putovného pohára pre najrýchlejšieho jazdca na novomestskom okruhu v jeho absolútnej premiére v roku 1952. Motorku od neho kúpil najznámejší novomestský pretekár, nebohý Jano Horváth. Tento sympaťák žijúci od roku 1968 vo švajčiarskom Berne sa priznal, že doma má stále aj motorky. „Preteky v Novom Meste nad Váhom som vyhral aj v rokoch 1953 a 1954. Na námestí som v roku 1952 dokonca skladal pretekársky sľub. Nechcel som ani veľmi vyhrávať. Ale mohol som za to, že som vtedy nemal konkurenciu?“ povedal s úsmevom chlapík, ktorý štyridsať rokov pôsobil v hlavnom meste Švajčiarska ako učiteľ autoškoly.

George, tak hovoria v krajine helvétskeho kríža jazdcovi, ktorý galuskový bicykel výborného cyklistu napokon vymenil za silný stroj. „Fascinovala ma vôňa benzínu a každý chlapčisko túžil mať motorku. Ale baby vtedy tak na ne neleteli ako dnes,“ zasmial sa pri spomienke na začiatky kariéry. Slovenský George bol dva roky imobilný a dnes sa pohybuje pomocou paličky, počas choroby vytvoril nádherné spomienkové albumy plné historických fotografií a článkov, ktoré fanúšikom ochotne predstavil. „Hral som sa s tým. Vystrihoval, robil kópie a zachytil celú svoju motocyklovú históriu. Srna, Baláž, Čada, Bertoli, Šťastný, Parus, všetci kamaráti sú v albume,“ zaspomínal si hrdina podjavorinskej trate. A potvrdil slová, že je to dnes všetko už iba o peniazoch. Vo Švajčiarsku je vláda proti pretekom. Vraj to zle infikuje mládež „Za mojej éry stačilo mechanikovi pivo a párok,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Novomešťan Dalibor Žiška miluje dravú a rýchlu jazdu
Hoci cieľom európskeho šampionátu nebola tentoraz rýchlosť, ani pravidlá súťaže neprinútili Dalibora taktizovať. On je typickým živlom na dvoch kolesách. „Milujem rýchlosť a jazda pravidelnosti pre mňa nie je až taká dôležitá a zaujímavá,“ prezradil.
Doslova „ohnivá“ čiara sa ťahala za jeho motocyklom počas všetkých kôl a enormné nasadenie ho dostalo na čelo súťaže veteránov Alpe Adria Cup 2008. „Vyhral som už dvoje pretekov a v slovinskej Rijeke som bol dvakrát tretí. Čakajú ma ešte štarty v Maďarsku a Taliansku,“ skromne pripomenul posledné úspechy.

Priznal, že na pretekoch v cudzine je konkurencia o niečo väčšia ako tu. Štartuje tam podstatne viac pretekárov z majstrovstiev sveta, pretože sa tam jazdí hlavne na rýchlosť. „Atmosféra je však vynikajúca aj v našom meste. Tu sa maximálne rýchlo jazdiť nebude nikdy, pretože to je mestský okruh a bolo by to veľmi nebezpečné,“ vysvetlil Dalibor, ktorý za svojich konkurentov považuje iba talianskych pretekárov.
Práve na nich sa na svojej tristopäťdesiatke pripravuje na motodromoch v Taliansku, Maďarsku a v našom Lučenci priamo na letisku.

Skryť Vypnúť reklamu

Zbyněk Havrda štartoval na okruhu dvanásťkrát
Deväťnásobný majster Československa a víťaz 52 pretekov Zbyněk Havrda sa stal pre Novomešťanov žijúcou legendou a v depe bol stále obklopený známymi zo starých čias. „Vždy som sem jazdil veľmi rád, i keď je to netypická trať. Bol som tu prvýkrát v roku 1965. Vtedy bolo depo na futbalovom ihrisku,“ zaspomínal milovník nižších kubatúr. Podľa jeho slov boli vzťahy medzi jazdcami rodinnejšie a viac držali spolu. „Dnes je to otázka sponzorov a peňazí. Dobré výsledky rozhodujú o lepších sponzoroch. V súčasnosti sú jazdci pod sústavným stresom. Rodiny jazdcov idú častokrát proti sebe. Našťastie samotní jazdci sú schopní spolu prežívať vlastné zážitky,“ dodal na margo vzťahov v súčasnom motobiznise. Pochválil však fakt, že pretekári začínajú už v 14-15 rokoch a vedia už viac, ako počas jeho aktívnej kariéry 25-roční muži. Sadnúť si na mašinu už Havrdu nikto nepresvedčil ani v Novom Meste nad Váhom. „Som súdny človek. Mám odjazdených 31 sezón a za sebou aj zdravotné problémy,“ vysvetlil, prečo ho neláka ani exhibičné vystúpenie.

Johnovi pripomína novomestská trať motokros
Zaujímavou postavou bol aj britský jazdec John Peter Blight. Okrem toho, že osedlal druhú najstaršiu motorku Sunbeam v celom peletóne, ktorá má 78 rokov, hovoril tento pretekár veľmi dobre „lámanou“ slovenčinou. „Ja som Angličan, ale už deväť rokov žijem na Slovensku. A so sebou som, samozrejme, do Bratislavy priviezol aj svoje štyri pretekárske motorky. Z historickej značky Sunbeam mám až tri kusy. Vlastním aj starého Nortona. Predtým som súťažne jazdil desať rokov vo Francúzsku, teraz najmä na Slovensku a v Čechách,“ prezradil John, ktorý svoju premiéru na Podjavorinskom okruhu absolvoval už vlani. Posťažoval sa však, že trať mu skôr pripomína motokros. „Je krivá a hrboľatá,“ povedal s úsmevom a rukou vykreslil sínusoidu. „Sunbeam som zdedil po svojom otcovi. Ten bol tiež pretekárom na veteránoch. Napriek tomu, že má takmer osemdesiat rokov, dajú sa na ňu stále zabezpečiť aj náhradné diely a zvládnu aj rýchlosť stopäťdesiat km/h pri spotrebe 8-9 litrov,“ vysvetlil. Zároveň nezabudol dodať, že je zrejme jediným vlastníkom tejto staručkej značky na Slovensku a jediným konkurentom v Čechách je mu Jiří Hořice, ktorý sa tiež objavil na štarte tohtoročných Majstrovstiev Európy.

Jazdecká chyba v sajdke môže mať tragické následky
Preteky sajdkár sú najmä o zodpovednosti. Dvaja jazdci na jednej „lodi“. Na víkendovom šampionáte preteky sajdkár vyhral Karel Matuš. „Musel som krotiť kone pod kapotou, veď naša tridsaťročná Suzuki zvládne stále aj dvestokilometrovú rýchlosť,“ povedal tesne po pretekoch. Karel zároveň pochválil organizátorov za lepšiu kvalitu povrchu i nový kruhový objazd. Niektoré úseky sú však stále katastrofálne. Jeho sajdka má dobové brzdy i motor a pod kapotou sto koní. Mierne má zmenený výfuk, karburátor, prevodovku a zapaľovanie. Počas mnohoročnej kariéry letel Karel Matuš párkrát „po zadku“ a ponarážal si rebrá. Napriek týmto zraneniam prilákal do motošportu aj oboch synov. „Manželka má strach. Ešte viac pri našich úspešných synoch. A ja si vyberám spolujazdcov podľa toho, akú majú odvahu. Dôležitá je aj zodpovednosť. Moji synovia však do sajdky so mnou sadnúť odmietli,“ povedal s úsmevom Matuš

Otec s dcérou sa pretekov nedožili
Fanúšikovia rýchlych motocyklov s napätím očakávali aj štart jednej z mála žien, ktorá už od roku 2002 pravidelne štartovala v majstrovstvácvh Európy na podjavorinskom okruhu. Žiaľ, Marie Zachovalová (27), ktorá v individuálnych pretekoch motocyklov rada brázdila aj novomestské cesty, zahynula spolu so svojim otcom Iljom (57) 22. júna na pretekoch Tourist Trophy v českých Hořiciach.

Táto tragédia rezonovala stále aj medzi mnohými pretekármi v depe. „Obaja zahynuli pri pretekoch sajdkár po jazdeckej chybe. Po zákrute v rýchlosti asi 80 km/h vleteli do stromu,“ tvrdili jazdci zo stanu Karla Matuša. „Títo ľudia si to nezaslúžili. Ilja bol v motocyklových kruhoch známou charizmatickou osobnosťou a patril ku skúseným jazcom. Nič také, smrť otca s dcérou v sajdke, sa snáď vo svete ešte ani nestalo. Napokon zahynul na hořickom okruhu, ktorý poznal tridsať rokov,“ povedal so smútkom sajdkárista Matuš. Novomestskí nadšenci motoristického športu sa tejto obľúbenej rodinnej dvojice nedočkali a už nikdy nedočkajú.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 477
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 872
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 710
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 445
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 645
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 951
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 856
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 686
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 444
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 873
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Pozor na snehové jazyky a záveje

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa pred snehovými závejmi a jazykmi.

Na cestách pozor na snehové jazyky.

V Trenčíne chcú počas víkendu otvoriť 36 odberných miest

Mesto Trenčín chce počas víkendu testovať antigénovými testami v 36 odberných miestach. Informovala o tom hovorkyňa Trenčína Erika Ságová.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Návštevnosť mestského webu stúpla medziročne o 20 percent

Webové sídlo mesta Dubnica nad Váhom navštívilo v minulom roku viac ako 137.000 rôznych návštevníkov. Medziročne sa ich počet zvýšil o 20 percent.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Už ste čítali?