Keďže nový zákon ukladá nové povinnosti aj zriaďovateľom škôl, museli v Trenčíne bežný rozpočet zvýšiť v programe vzdelávanie o 13 miliónov. Podľa vedúceho odboru školstva Jozefa Baláža 163 paragrafov prináša mnohé novinky, z ktorých je najdôležitejšia zmena počtu žiakov v triedach na 22 v prvom ročníku, 25 v druhom až štvrtom ročníku a 28 v piatom až deviatom ročníku. „Prináša nové nároky na vznik nových školských kolektívov a súčasťou toho je aj nové personálne obsadenie,“ vysvetlil. Tým, že sa aj v školských kluboch znížil počet detí z 30 na 25, aj tu bolo treba pridať počty pedagogických zamestnancov. V rámci mesta sa vraj riešilo celkovo päť tried delením, pričom mesto požiadalo Štátnu školskú inšpekciu o desať výnimiek. Tie bolo potrebné udeliť v triedach, kde v prvom ročníku presahuje daný počet žiakov. „Z pedagogického hľadiska je možné v takých prípadoch vytvoriť novú triedu, tá by však fungovala iba rok, preto pri nízkom prekročení počtu žiakov sme požiadali o výnimky,“ upresnil. U niektorých škôl sa podľa Baláža žiadalo o výnimky aj preto, aby sa nemuseli zaviesť zmeny. „Ak by sa zaplnili všetky priestory na škole, znehodnotilo by sa tým vyučovanie,“ doplnil.
Nevhodne načasovaná reforma
Aj v Novom Meste nad Váhom si nový školský zákon vyžiada zmenu rozpočtu. „Budeme požadovať úpravu normatívneho príspevku z dôvodu otvorenia nových tried prvého ročníka,“ upresnil Dušan Hevery z oddelenia školstva. Aj tu si nových zamestnancov vyžiadali školské kluby. Podľa Heveryho bola reforma školstva nevhodne načasovaná a počas prázdnin zostalo málo času na koordináciu nových školských programov. Novomestské školy podľa Heveryho potvrdili svoju profiláciu, ktorá sa vraj vyvíjala v predstihu pred novým zákonom a inovácie metód a foriem budú závisieť od samotných učiteľov, predmetových komisií a školského manažmentu. „Plánujeme vytvoriť nový školský poriadok pre všetky základné školy, ktorý bude zodpovedať novému zákonu, zásadám demokracie a humanizmu,“ pokračuje vedúci oddelenia, podľa ktorého miestne školy taktiež upravili počty žiakov prvých ročníkov a v niektorých triedach ZŠ a materských školách využili výnimky. Mesto taktiež schválilo VZN o určení miesta a času zápisu do základných škôl a o určení príspevku žiakov a ich zákonných zástupcov na činnosť škôl.
Podľa prednostu mestského úradu v Bánovciach nad Bebravou Štefana Kobzu sa novým školským zákonom pre mesto veľa nemení. „Prínos reformy školstva vidíme hlavne v tom, že učitelia môžu pracovať novým spôsobom,“ uviedol Michal Uhrín z oddelenia školstva. Podľa neho je prínosom aj to, že sa materské školy stávajú súčasťou školskej sústavy. „Školy sa môžu profilovať podľa svojich možností a potrieb regiónu, čo by malo v konečnom dôsledku viesť k tvorivejšej atmosfére v učiteľských kolektívoch,“ dodal.