TRENČÍN. Prvé vzniklo v objekte obchodno - zábavného centra Max, ktoré otvorili pred dvoma rokmi začiatkom decembra. Za dva roky existencie si už domáci Trenčania na režim v podzemných parkoviskách zvykli. Počiatočné šomranie na tesno nalinkované parkovacie miesta a úzky priestor už počuť iba pri návaloch nakupujúcich a najmä vtedy, ak vodiči zaparkujú svoje autá aj na miestach, kde je zákaz a znemožnia tak plynulý prejazd.
Aj v podzemných garážach platia dopravné predpisy
Aj keď ide o parkovisko v súkromnom objekte, platia aj tu dopravné predpisy ako na akejkoľvek inej komunikácii. Podľa riaditeľa centra Richarda Souhradu, je možné, že nedisciplinovaní vodiči nájdu na vozidle „papuču,“ keď privolajú mestskú políciu, aby si s nedisciplinovaným vodičom poradila. Ako ho doplnila Katarína Hlaváčová, hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Trenčíne, parkovisko v podzemí obchodných centier je verejne prístupnou komunikáciou a ako na akejkoľvek inej verejne prístupnej komunikácii tam môže zasahovať polícia. Napríklad aj v prípade krádeže. Tých podľa Souhradu za tie dva roky evidujú len zopár. Priestor monitorujú kamery, ale aj pracovník SBS.
Ostrovčeky vybudovali aj odstránili
Ako problematické hodnotili vodiči parkovanie v DV centre, ľudovo v Masaryčkách. Keď ho v júli otvorili, hromžili vodiči na prejazdy na šikmých nájazdoch medzi jednotlivými podlažiami. Oba jazdné pruhy oddeľovali v strede rampy murované nízke ostrovčeky. Nielen vodiči väčších vozidiel, ale aj menších, mali problém vytočiť a „trafiť“. Po mesiaci prevádzky niesli pätníky farebné stopy po lakoch áut. Ako tvrdí Dušan Veliký, všetko budovali podľa noriem a predpisov, išlo len o spôsob jazdy. Ako tvrdí, vodiči neboli zvyknutí a mali si len viac nadísť. Niektorí sa však obávali ísť do protismeru, najmä keď nemali dobrý výhľad. Podľa Velikého sa napokon rozhodli, že vyjdú v ústrety motorizovaným návštevníkom. „Stredové ostrovčeky sme dali preč a naviac sme namontovali zrkadlá, aby bol v nájazdoch na jednotlivé rampy dobrý prehľad, či ide v protismere nejaké vozidlo, ak by šofér potreboval väčší priestor,“ vysvetlil. Ako dodal, bola to pre spoločnosť investícia, pretože vybudovali niečo, čo nevydržalo ani mesiac. „Veríme však, že aj tých, čo komplikácie pri parkovaní odrádzali navštíviť centrum, zmenu uvítajú.“
V DV centre je tristo parkovacích miest a stále sa tu dá parkovať bezplatne. V oboch centrách môžu parkovať aj vyznavači ekologickej prepravy, bicyklisti. Kým v Maxe na nich mysleli hneď, v DV centre stojany ešte neosadili. „Umiestnime ich zo zadnej strany centra, nie do priestorov garáží,“ dodal Veliký.