Trenčín. Ako skonštatovala Ivana Ridekyová z tlačového oddelenia, v strede areálu umiestnili novú výstavnú halu, ostatné pavilóny modernizovali a prístavbou sa rozšírila výstavná plocha jedného z pavilónov.
Novinky v elektroenergetike, silnoprúdovej elektrotechnike, osvetľovacej technike, elektronike, telekomunikačnej a rádiokomunikačnej technike, výpočtovej technike, meracej a regulačnej technike, elektrotechnických materiáloch, elektroinštalácii, energetike a vykurovaní, signalizačnej a zabezpečovacej technike predstavilo viac zahraničných vystavovateľov ako vlani. Firmy z Českej republiky, Poľska, Maďarska, Rakúska, Švajčiarska, Taiwanu, Francúzska, Veľkej Británie, Nemecka a Chorvátska tvorili takmer 30 percent všetkých vystavovateľov.
K veľtrhu neodmysliteľne patrí niekoľko odborných súťaží, ktoré vyhlasuje Zväz elektrotechnického priemyslu SR. Pre talentovanú mládež pripravila Slovenská spoločnosť elektronikov celoslovenské finále súťaže mladých elektronikov.
Spolupracovali s vysokoškolákmi
Tradičné miesto v sprievodnom programe veľtrhu majú konferencie a semináre. Konferenciu Elektrotechnika, informatika a telekomunikácie, pripravila Fakulta elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave. Okrem toho aj seminár znalcov elektrotechnických odborov a tretí ročník podujatia Dni mobilnej robotiky.
Cenu unikát roka udelil Zväz elektrotechnického priemyslu SR monitorovaciemu systému vozidiel Camelia spoločnosti Andis Bratislava. Podľa Petra Kukuču, riaditeľa pre IT, celý výrobok vyrobili a skompletizovali na Slovensku. Jeho vývoju sa venujú desať rokov, vlastnia slovenský patent a doteraz vyrobili okolo sedem tisíc výrobkov.
Monitorovacia, komunikačná a multimediálna jednotka, ktorá má obchodné meno Automonitor, je určená pre rôznych užívateľov. Do auta ju môže namontovať obyčajný človek, ktorý chce mať prehľad o blízkych osobách a najmä kľud, keď vie, kde sú a či je všetko v poriadku. Systém je však výhodný najmä pre firmy, prepravné spoločnosti a ich klientov. „Vedia, kde majú vozidlá a môžu urobiť prístup aj svojim zákazníkom. Tí si priamo cez internet môžu kontrolovať, ako sa im vezie tovar,“ dodal Kukuča. Údaje sa prenášajú cez mobilnú sieť a pokrytie je v celej Európe. Bezpečnosť je zabezpečená prenosom údajov po privátnej sieti. Hoci hlavným cieľom nie je ochrana pred ukradnutím, približne 40 percent ukradnutých vozidiel, ktorý tento systém majú na iné účely, sa podarilo nájsť.
Skutočným unikátom medzi návštevníkmi však bol diskrétny barman, robot spoločnosti Mitshubisi. Ten obsluhoval návštevníkov a podľa ich želania im ulieval pohárik slivovice, fernetu alebo džúsu. Podľa zástupcu piešťanskej firmy Michala Schmidla chcú takouto prezentáciou upriamiť pozornosť na činnosť robota a jeho parametre. „Dokáže podávať, prekladať s presnosťou na 20 mikrometrov, je rýchly a presný. Jeho využitie je v strojárskom, elektrotechnickom, automobilovom priemysle, môže pracovať aj v náročnom prostredí, toxickom, prašnom, vákuovom,“ vysvetľuje Schmidl. Keďže jeho cena je okolo 35-tisíc eur, slovenskí výrobcovia radšej využívajú ľudskú prácu. „Aj tu sa začína situácia meniť, pretože najmä na západnom Slovensku je už nedostatok pracovnej sily,“ hovorí.
Nalieval len plnoletým
Pred pozvaním na pohárik od robota museli návštevníci odpovedať na tri jednoduché otázky a najmä študentom kontrolovali občianske preukazy. Hosteska nekompromisne odmietala dať robotu pokyn, aby nalial štamperlík mladším ako 18 rokov. Podľa nej síce robot každému podá pohárik so slovami, nech sa páči, ale viac sa s ním nedá pokecať. Prezradila, že najviac si objednávajú slivovicu a za tri dni výstavy minuli asi desať fľiaš. „Japonci síce mali obavy, aby sa firma nespájala s alkoholom, ale v rámci tejto prezentácie to vzali,“ dodal Sdchmidl.