TRENČÍN. Jan-Matěj Rak sa veľa rokov venoval úpravám pôvodných Ježkových klavírnych zápisov, aby mohol jeho skladby predstaviť so sólovou gitarou v samostatnom koncertnom programe. Vystúpenie s názvom Ježkovy vwoči pripravil český gitarista k stému výročiu narodenia jedného z géniov hudby, skladateľa, tvorcu populárnej českej hudby a neopakovateľného hudobníka. Program zostavil takmer výlučne z Ježkovej hudby, výnimky tvoria skladby, ktoré mali na jeho život, inšpiráciu alebo dobu, v ktorej žil, priamy vplyv. Gitarové úpravy doplnil Rak hovoreným slovom a divákov prekvapil „pikoškami“ o živote skladateľa.
„Jeho skladby sú pre mňa skutočnou hudobnou láskou,“ hovorí. S hraním na gitaru začal ako päťročný, no vydržal len pár rokov. „Potom som sa ku gitare vrátil, keď som mal šestnásť,“ spomína. Spočiatku sa hudobník obával, že mladí ľudia nebudú poznať Jaroslava Ježka a jeho tvorbu. „Ukazuje sa však opak. Na koncertoch sa objavuje aj mladšie publikum, dokonca niekedy vystúpenie špeciálne upravujem pre školy.“
Väčšinu pesničiek tvoria známe skladby z divadelných hier Voskovca a Werricha, ktoré vznikali v priebehu 20-tych a počas celých 30-tych rokov minulého storočia. Tematicky sú veľmi rozdielne, ucho návštevníka potešili viaceré sociálne blues, balady, známe i menej slávne foxtroty či Ježkov virtuózny Bugatti-step. Jan-Matěj Rak piesne nespieva, na gitare hrá len melódie. „Uvedomil som si, že väčšina ľudí si texty piesní pamätá lepšie ako ja. Rozhodol som sa, že upozorním viac na Ježka ako na skladateľa, Voskovec a Werrich sú doteraz takí uznávaní, že ich netreba pripomínať. Je však pre mňa radosťou, keď vidím ľudí, ako si potichu pospevujú k môjmu hraniu,“ dodáva.
V súčasnosti sa Jan-Matěj Rak venuje predovšetkým svojim unikátnym úpravám hudby Jaroslava Ježka, sólovým koncertom a vystúpeniam pri rôznych príležitostiach.