TRENČÍN. Využívajú príjemný západný vietor, ktorý ich bezpečne „dofúka“ spoza štartovacieho poľa za Trenčianskou Turnou až pod sídlisko Juh.
Balón stojí viac ako milión
Dobrá fantázia a nápaditý vkus pilota rozhodujú o pútavosti jeho nebeského tátoša. „Skutočne záleží iba od vášho výberu. Môžete si zvoliť farbu, veľkosť i tvar balóna. Za jeho výrobcom treba cestovať na Moravu. „Balónový krajčír“ Aleš Kubíček z Brna ušije z nehorľavého materiálu presne balón podľa vašich požiadaviek,“ tvrdí Peter Smolka. Preto na oblohe lietajú balóny v tvare gule, ale aj šišiek. Súčasťou balóna je neodmysliteľný prútený kôš s kovovou výstužou pre pasažierov, fľaše s plynom, horáky, ale aj výškomer.
Ak je všetko v poriadku, môže dobrodružný let v niekoľko stoviek kilogramov vážiacom dopravnom prostriedku začať. Vo väčších košoch sa odvezie aj šesť i sedem vzduchoplavcov. Prútie na gondolu sa dováža až z exotickej Indonézie a celková cena balóna sa šplhá až za jeden milión korún.
Do vytúžených výšin vynáša teplý vzduch
Efektný balón je síce pútavý, ale bez plynu nepoužiteľný. Balón vynáša hore teplý vzduch, ktorý sa zohrieva pri horení plynu. „Používame propán a na miesto odletu ho dopravujeme vo fľašiach, ktoré sú potom umiestené aj v balóne. Vždy máme so sebou tri fľaše s náplňou 30 kilogramov. Spotreba závisí aj od objemu samotného balóna,“ pokračuje Smolka a pripomína jedinú nevýhodu balónovej prepravy. Smer letu určuje vždy vietor a potvrdzuje tak svoju nadvládu nad človekom. Balónu sa nedá rozkázať, aby zaletel napríklad do Žiliny. „Iba ak by týmto smerom fúkal vietor,“ smeje sa Smolka. Na štart balónov využívajú trenčianski balónmajstri rozsiahle rovinaté plochy. Najvhodnejšie sú polia, lúky, ale aj ihriská. Lietať sa dá v každom ročnom období, dokonca aj v zime. Tomuto koníčku však praje predovšetkým sucho a slabý vietor. Počas letu nemajú problém ani ľudia, ktorí neznášajú prievan, pretože vždy letí s vetrom. Jeho nafúknutie trvá približne pol hodiny.
Pre balóny sú nebezpečné drôty vysokého napätia
Piloti balónov tvrdia, že let balónom je takmer bezpečný. Zvyčajne sa rýchlosť letu pohybuje okolo desať kilometrov za hodinu a prasknutie balónu nehrozí. Ten je spevnený popruhmi. Nečakané problémy môže urobiť iba vietor.
„Lietame preto najmä ráno a večer, vtedy nie sú poryvy vetra. Navečer býva tradične kľud. Kolegovia lietajú už od roku 1990 a nič vážne sa doteraz neprihodilo,“ tvrdí Peter. Upokojujúce sú aj jeho slová o situácii v prípade, ak by vo vzduchu došiel plyn.
„Ak by všetko vybavenie vypovedalo poslušnosť, balón k zemi padá približnou rýchlosťou päť metrov za sekundu, ktorá je porovnateľná s padákom,“ ubezpečuje Smolka. Zároveň však pripomína, že jedno z mála rizík tohto adrenalínového športu predstavujú stožiare s drôtmi vysokého napätia. V prípade dotyku by sa balón mohol zapáliť.
Ovládnutie nebies zapíjajú šampanským
Zvýšenie adrenalínu v krvi a pohľad z výšky na ľudí vo veľkosti špendlíkových hlavičiek. Takúto fascinujúcu scenériu vidia odvážlivci, ktorí zatúžia zalietať si nad Trenčínom. Nečaká ich však žiadne pohodlie, ale originálne letové podmienky. „V koši sa stojí a pred pristátím sa pasažieri držia pomocou držadiel vo vnútri koša. Počas celého letu môžu fotografovať i natáčať kamerou,“ potvrdzuje Smolka. Ak letia po prvýkrát, tak po úspešnom pristátí absolvujú obrad, počas ktorého sú pokrstení za nových vzduchoplavcov a počas letu si svoje ovládnutie oblakov môžu zapiť aj šampanským. A zalietať si v sprievode pilotov môže naozaj každý, deti mladšie ako šesť rokov v sprievode rodičov,“ informuje Smolka.
Podľa jeho slov majú ľudia rozdielne chute. Niektorým stačí výška od dvesto do päťsto metrov, iní túžia vidieť Trenčín z vtáčej perspektívy aj z výšky dvoch kilometrov. „Pekný pohľad je z každej polohy. Pri tých vyšších však vidíte podstatne ďalej,“ povedal Smolka.