V krajskom meste je už šesť škôl s certifikátom Zelená škola.
TRENČÍN. Špeciálna základná internátna škola V. Predmerského sa zapojila už do pilotného ročníka projektu ako jediná špeciálna škola na Slovensku. Projekt Zelená škola oslovil aj základnú školu na Východnej ulici. Tá sa do projektu zapája tiež od úvodného nultého ročníka.
Špeciálna škola má výnimočné arborétum
Každý rok získava pozitívne hodnotenie a jej certifikát už zdobia tri hviezdičky. „Máme veľkú záhradu, veľa vysadenej zelene, záhony, stromy, kvety a kríky. Keď sme sa dozvedeli, o čom je projekt Zelená škola, zistili sme, že veľa aktivít už vykonávame nezávisle na ňom,“ hovorí riaditeľka školy Jarmila Blašková. Žiaci špeciálnej školy majú ušité vrecká na prezuvky z textílií, každoročne zbierajú papier, PET fľaše, areál i interiéry školy zdobí zeleň a žiaci používajú recyklované zošity. Zberačov papiera i plastov s najlepšími výsledkami nezabudnú odmeniť. „Deti sa naučili triediť odpad nielen v triede, ale aj na chodbách, dokonca nabádajú rodičov, aby separovali aj doma. Aj počas vyučovania sa im zdôrazňuje dôležitosť ochrany životného prostredia,“ uviedla riaditeľka školy. Do projektu sú zapojené všetky triedy, dokopy 133 detí a ekologické aktivity nie sú cudzie ani zamestnancom školy. Škola pravidelne organizuje Environmentálne dni, vždy zamerané na inú tému. O prírode a jej ochrane sa žiaci učia aj v teréne. V areáli školy sa nachádza arborétum, ktoré je sprístupnené ostatným školám, škôlkam i širokej verejnosti. Nachádzajú sa v ňom rôzne druhy ihličnatých i listnatých stromov, ktoré sa deti učia poznávať, nechýbajú vzorky drevín, drevená zvonkohra a pavučinka, na ktorej si deti môžu vystaviť svoje práce. Arborétum robí atraktívnym aj chodníček z piesku a kôry, na ktorom si žiaci môžu vyskúšať „na vlastné nohy“ rôzne druhy terénu. V druhej časti arboréta je hradná pevnosť, ktorá deťom slúži ako oddychová zóna. Škola tiež pokračuje v budovaní bylinkovej špirály.
Na Východnej zbierajú použitý kuchynský olej
Podľa riaditeľky školy Dariny Lochmanovej okrem vzdelávacích aktivít, prednášok a výstav, separujú žiaci odpad, sadia dreviny, upravujú okolie a sledujú spotrebu energií v škole. Raritou je zber použitého kuchynského oleja. Riaditeľka si myslí, že environmentálne aktivity sa stali bežnou súčasťou života školy, čo je najväčším úspechom. „Nie sú len formálnou záležitosťou,“ povedala Lochmanová, ktorá si myslí, že aj napriek neduhom dnešnej doby, počítačovým hrám, sa žiaci pri správnom vedení dokážu nadchnúť a robiť veci z presvedčenia. „Šiestaci sa nemohli dočkať zberu papiera a ten svoj, vlastnoručne nazbieraný, hromadili už od septembra. Ôsmaci sa zase tešia na monitoring chemického stavu vody blízkeho potoka, ktorý budú robiť na hodinách chémie.“ Žiaci sa radi zúčastňujú súťaží s environmentálnou tematikou. „Z každého i drobného úspechu majú radosť. No a my, pedagógovia, tiež,“ zakončila.