TRENČÍN. Zberateľstvu venuje vyše tridsať rokov a 17. marca v priestoroch Mestskej galérie predstavil diela Martina Jonáša, ktorými disponuje. Výstavu pripravil z tridsiatich pestrofarebných obrazov svetoznámeho insitného výtvarného umelca z Kovačice Martina Jonáša (1924 – 1996). Ivan Melicherčík je zároveň aj autorom knihy Kumšt Martina Jonáša, ktorú prezentoval a pokrstil na vernisáži výstavy spoločne s vicepremiérom Dušanom Čaplovičom, hrsťou kovačickej zeme. V knihe použil aj myšlienku Martina Jonáša, ktorú mu povedal, kým ešte žil. „Maľujem tak, ako žijem a rozmýšľam. V skutočnom živote a vo vlastnom nazeraní na svet pramenia moje obrazy, v ktorých hlavnú úlohu hrá človek.“
Najpozoruhodnejší zjav insitného umenia
Maliarov – samoukov má srbská dedina Kovačica vo Vojvodine veľmi veľa. Z tohto prostredia pramenia i obrazy vytvorené Martinom Jonášom. Viac ako polstoročie ho lákal charakter kovačických sedliakov, ich osobitosť, nápaditosť pre farbu, bystrosť. Jonáš sa stal jedným z prvých priekopníkov skupiny juhoslovanských naivistov. Už ako mladý muž sa Jonáš zaradil medzi najpozoruhodnejšie zjavy insitného umenia bývalej Juhoslávie. Jeho obrazy visia v galériách desiatkach štátov všetkých kontinentov.
Pestrý život Martina Jonáša
Osciloval medzi maliarskym stojanom a poľom. Tvrdá práca dala jeho osobitému výtvarnému jazyku základný tón. Každý obraz je esenciou príbehu z priestrannej banátskej roviny so salašmi, usadlosťami, poľnými studňami, kŕdľami husí, oviec. Bol to skutočne výnimočný maliar samouk. Prvý raz vystavoval ako dvadsaťosemročný, keď predstavil Žatvu na Banáte a Pole v neskorej jeseni, v rámci 150. výročia založenia obce slovenskými kolonistami. V roku 1978 maliar navštívil známu herečku Ursulu Adress, ktorá kúpila od Jonáša do svojej rímskej vily niekoľko obrazov. „Martin mi počas jedného rozhovoru povedal, že ak vezme štetec do rúk, nikto ho už nemôže zastaviť. A keď predstúpi pred maliarsky stojan, je obraz už v ňom hotový. Na rozmere nezáležalo. Buď bol ako pohľadnica, alebo mal dĺžku päť metrov, ako svadba, ktorá visí vo Švajčiarsku,“ spomínal na maliara Melicherčík.
Výnimočný opus - tritisíc malieb
Po Jonášovi zostala obrovská zbierka takmer troch tisícok kresieb, grafík, akvarelov, olejomalieb. Svojím dielom sa radí medzi najvýznamnejšie osobnosti juhoslovanského naivného umenia i svetovej insity, írečitých maliarov so šťavnatým nárečím dolnozemských Slovákov, ktoré zodpovedá ťahavým piesňam roviny a náznakovému tvrdému humoru. Jeho obrazy voňajú človečinou a oráčinou. V Jonášovej tvorbe neexistujú utopické osoby, neprenáša na plátno fantastické sny. V tvorbe zostal humanistom a realistom. Výstava potrvá v mestskej galérii do 5. apríla.