TRENČÍN. Zjednosmernenie dvoch ulíc má pomôcť doprave v centre mesta. Rovnako vznikne aj 64 nových, vyznačených parkovacích miest. Odborník riešenie, pre ktoré sa mesto rozhodlo považuje za správne.
Zmeny v parkovaní budú v Trenčíne na Jilemnického, Kuzmányho a rovnako aj na zjednosmernených Kmeťovej a Moyzesovej ulici. „Najskôr sa osadia zvislé dopravné značky, aby si vodiči zvykli na novú organizáciu dopravy. V priebehu najbližších dní pribudne aj vodorovné značenie," povedala Iveta Marčeková, referentka pre dopravu Mestského úradu v Trenčíne. V tejto časti mesta je podľa nej veľké množstvo úradov, či inštitúcií a parkovanie tu nie je dostatočne vyriešené. „Mesto preto dalo vypracovať projekt, ktorý dve ulice zjednosmerní úplne a tretiu z dvoch tretín. Keďže cesty sú pomerne široké, bude sa dať parkovať na oboch stranách," hovorí Marčeková. Pôvodne navrhli 66 parkovacích miest, nakoniec v projekte dve ubudli. Bude ich teda 64. „Pri poliklinike budú rovnako tri miesta pre osoby s telesným postihnutím. Nové dopravné značenie by malo byť ukončené začiatkom mája v závislosti od počasia," hovorí Marčeková.
Pred sociálnou poisťovňou dnes autá parkujú i keď by nemali a priestor rovnako obmedzuje aj výjazd z novej budovy Trenčianskeho samosprávneho kraja. Situácia je tu veľmi neprehľadná, je tam veľmi veľký problém prejsť. „Parkovacie miesta na Jilemnického ulici budú vyznačené len pred evanjelickou farou, pretože len v týchto miestach je na to dostatočná šírka komunikácie," hovorí Marčeková. Pred sociálnu poisťovňu postavia na chodník niekoľko kvetináčov, autá tu teda už nezaparkujú.
Na Mestskom úrade v Trenčíne zvažujú momentálne aj zjednosmernenie dolnej časti ulice Halalovka na sídlisku Juh. „Rovnako prehodnocujeme ešte niekoľko ulíc, na ktorých by sme chceli upraviť parkovanie len na jednu stranu," povedala Marčeková.
Problémy majú aj iné mestá
Podobným opatrenia sa zrejme nevyhnú ani ďalšie slovenské mestá. „Zjednosmerňovanie ulíc je jedným z krokov, ktorým sa podstatne dá zvýšiť kapacita mestských ciest. Treba však zabezpečiť, aby všetky objekty boli jednoznačne dostupné," hovorí odborník na dopravu a dekan Stavebnej fakulty v Žiline Ján Čelko.
Za výhody jednosmerných ciest považuje zvýšenie ich kapacity, čiastočne aj sprehľadnenie dopravy na uliciach v centrách a rovnako aj lepšie parkovanie. Za negatívum naopak považuje predĺženie vzdialeností, ktoré musí auto prejsť. „Ak nejde o významné mestské cesty, ktoré často slúžia aj ako prieťahy tak to prináša hlavne klady. U hlavných ciest sú dopady tiež často rovnako pozitívne, výrazne sa tu však zväčšujú práve dojazdové vzdialenosti," hovorí Čelko.
Pri podobných úpravách treba však dať pozor, aby parkovanie nezasahovalo do vjazdov na súkromné pozemky. Trenčiansky projekt na tento problém myslel a na oboch jednosmerkách vjazdy na súkromné pozemky vyšrafujú. Parkovať sa tam tak nebude dať.
„Zjednosmerňovanie zatiaľ trendom na Slovensku ešte nie je, ale myslím, že sa ním v blízkej budúcnosti stane. Doprava je v katastrofálnom stave vo väčšine väčších slovenských miest a zjednosmernenie je jedným z krokov ako zvýšiť kapacitu ciest v centrách miest," povedal Čelko.
Reorganizácia dopravy bola schválené aj na výbore mestskej časti a podľa informácií mestského úradu sú reakcie pozitívne. Práce začnú v utorok.