POLOMKA. Železnice mesiac skúmali, kto alebo čo zavinilo zrážku vlaku s autobusom na železničnom priecestí v Polomke, pri ktorej zahynulo 12 ľudí. Oficiálna správa tvrdí, že za nehodu nemôže rušňovodič ani železničné zariadenia.
Banskobystrickí vyšetrovatelia pred troma týždňami obvinili vodiča autobusu Jána Minaroviča z trestného činu všeobecného ohrozenia, za ktorý mu hrozí trest štyri až desať rokov.
Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval ráno 21. februára do lyžiarskeho strediska pri Polomke. Cestujúci boli už takmer v cieli, keď ich na priecestí bez závor a výstražných svetiel prevalcoval prichádzajúci vlak.
Inšpektori železníc zisťovali, z akej vzdialenosti mohol rušňovodič vidieť vlak, kedy začal brzdiť a či mohol, alebo nemohol zrážke zabrániť. Po rekonštrukcii oficiálne potvrdili, že „jazda vlaku prebiehala v zmysle pravidiel železničnej prevádzky a nemala vplyv na vznik nehody“.
Nepomohla brzda ani trúba
Rušňovodič, ktorý vychádzal s vlakom spoza zákruty, podľa meraní inšpektorov mohol spozorovať autobus na priecestí zo vzdialenosti 157 metrov.
„Vodič vlaku videl, že prichádzajúci autobus pred priecestím nezastavuje a vchádza na priecestie. Ihneď použil rýchločinné brzdenie. Bolo to vo vzdialenosti 72 metrov pred priecestím pri rýchlosti 70 kilometrov za hodinu,“ opisuje situáciu pred nehodou hovorkyňa železníc Martina Pavlíková. Inšpektori zistili, že rušňovodič dodržal všetky predpisy. Ešte pred výjazdom spoza zákruty dvakrát signalizoval príjazd vlaku a potom ešte tri razy pred zrážkou. Dokazuje to automatické záznamové zariadenie umiestnené v rušni. Ani napriek znameniu a rýchlobrzde rušňovodič nedokázal nehode zabrániť. Vlak prevrátil autobus po náraze nabok a tlačil ho pred sebou ešte takmer 30 metrov.
Polícia predbežne vylúčila technickú poruchu na autobuse aj momentálnu zdravotnú indispozíciu vodiča.
Zranený a šokovaný vodič autobusu krátko po nehode hovoril, že sa pokúšal na priecestí preradiť stupeň. Z koľajníc sa mu už nepodarilo uniknúť.