TRENČÍN. Modernizácia železnice v Trenčíne sa odkladá. Chýba kompletná žiadosť o peniaze z eurofondov. Odporcovia stavby sa nevzdávajú.
Projekt modernizácie železnice v Trenčíne bol už viackrát preložený. Ako informovala agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavlíková, posun o niekoľko mesiacov nie je dôležitý, podstatná je jeho úspešnosť. „Pre štát je nemožné realizovať projekt takého rozsahu bez dotácie z Bruselu."
Žiadosť chcú podať do októbra a v ideálnom prípade sa s prestavbou železnice začne na jar budúceho roku. Tá by mala trvať 33 mesiacov. „Projektová dokumentácia je spracovaná v zmysle územného plánu, tak isto prebehlo zákonným spôsobom územné konanie. V rámci územného konania sa vyjadrovali všetky dotknuté organizácie, orgány verejnej správy a miestnej samosprávy, ako aj občania."
Možno začnú na jar
Na stavbu vydal Spoločný stavebný úrad v Trenčíne územné rozhodnutie, ktoré zohľadnilo požiadavky účastníkov konania.
"Nie je možné proces vracať, pretože by sa musel v prvom rade zmeniť územný plán mesta Trenčín," hovorí Zuzana Chalupová z Odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky. Projekt by mal výrazne zmeniť tvár krajského mesta a stále sa v Trenčíne nájdu jeho odporcovia. Vypracovaním dokumentácie bola štátom poverená firma, a tá navrhla dva varianty riešenia, prvý počíta s trasou železnice cez mesto, druhý navrhuje železničný obchvat mesta.
Babič: „Ešte nie je neskoro"
Ján Babič, nezávislý poslanec mestského zastupiteľstva v Trenčíne, považuje mestom preferovaný prvý variant za zlé riešenie. Podľa neho ešte stále nie je neskoro na zmenu projektu. Územný plán sa menil už niekoľkokrát aj kvôli menej dôležitým veciam.
Železnica má aj po rekonštrukcii prechádzať stredom Trenčína.
FOTO - ANDREJ LUPRICH
Podľa neho v cene oproti variantu číslo dva rozdiel nie je a nerozumie, prečo to neurobiť tak, aby to spĺňalo európske normy a základné kritéria bezpečnosti, statiky, ekológie a urbanistiky. „Trenčín má od hradného brala po koryto Váhu 168 metrov. Tam chceme ešte natlačiť šesťdesiatmetrové ochranné pásmo železníc?" pýta sa Babič. „Zmenšením počtu železničných priechodov zo šiestich na tri sa skomplikuje doprava medzi Zámostím a severnou stranou mesta. Navyše, dnes si nikto nevie predstaviť, aké ďalšie problémy to môže priniesť do budúcnosti."
Verejná súťaž bez peňazí nebude
Podľa slov Jany Markovej z kancelárie trenčianskeho primátora by železnice mohli mať potrebné stavebné povolenia na jeseň tohto roka. Kým však železnice nebudú mať garantované peniaze z eurofondov, nevyhlásia verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby.