TRENČÍN. Juhovýchodný obchvat mesta nemá zatiaľ ani predpokladaný termín začatia výstavby. V správe o vplyve na životné prostredie, ktorá je na internete, je napísané, že predpokladaný termín začiatku a konca výstavby treba doplniť. V správe sa nehovorí ani o cene, koľko by stavba, či posudzované varianty mali stáť.
„Pre hodnotenie sa nestanovuje časový harmonogram, ani žiadne požiadavky limitujúce časový rozsah," píše prednostka Obvodného úradu životného prostredia v Trenčíne Heleny Rosinová v aktuálnej správe o rozsahu hodnotenia vplyvu obchvatu na životné prostredie . O potrebách nového obchvatu hovorí EIA na internete len do budúcnosti.
„Z výpočtov v dopravnej prognóze vyplýva, že bez vybudovania obchvatu sa dopravné problémy v meste budú neustále prehlbovať a v roku 2030 bez zásadnejších úprav mestskej siete bude dochádzať pravidelne ku kolapsom dopravy," píše sa v správe EIA.
Pred rokom 2030 bude podľa nej potrebné i bez vybudovania obchvatu vynaložiť značné investície do skapacitnenia ciest. Nezaobíde sa to vraj bez stavebných úprav v centre mesta a s prípadnými demoláciami. Už dnešnú situáciu s dopravou v meste často odborníci nazývajú dopravným kolapsom.
Posudzujú tri varianty
Pre ďalšie hodnotenie vplyvu obchvatu Trenčína sa okrem nulového variantu, teda stavu, ktorý by nastal, ak by sa obchvat nerobil, neurčuje žiaden konkrétny variant uvedený v pôvodnom zámere. „Rozpracujú sa všetky tri navrhované varianty riešenia," píše v správe na internete Rosinová. Posudzovať sa teda bude aj variant, v ktorom má ísť cesta Lesoparkom Brezina. S tou nesúhlasí Občianske združenie Pre Prírodu.
Treba európske peniaze
Vo svojom januárovom vydaní informačníka projektu Neberte nám Brezinu Trenčín 21 je napísané, že mesto im prisľúbilo, že do ďalšej projekčnej prípravy problematický variant B nezahrnie.
Prieskumy vplyvu na životné prostredie sa budú ďalej pripravovať len pre zvyšné dva varianty. Tretí variant je podľa aktivistov nakoniec potrebné posudzovať len z dôvodu možnosti získať peniaze z eurofondov. Veria však, že posudzovanie povrchového variantu bude len formalita. Dva pre nich prijateľné varianty počítajú s vybudovaním tunela pod Brezinou. Jeden 430- metrový, prípadný druhý 610- metrový.
Obchvat má odviesť z centra Trenčína tranzitnú dopravu.
FOTO - SITA/Richard Nemec
Helena Rosinová pre ďalšie hodnotenie vplyvov na životné prostredie požaduje výrazne rozšíriť informácie o výskyte živočíchov a podrobnejší ornitologický výskum. „Treba identifikovať biotopy národného a európskeho významu a v prípade ich výskytu vyhodnotiť vplyvy na ne, v prípade potreby navrhnúť zmierňujúce opatrenia," píše Rosinová. Jej požiadavky sú podobné s tými, ktoré v mene občianskeho združenia Pre prírodu tlmočilo v januári mesto Trenčín.
Čaká sa na most
„Juchovýchodný obchvat mesta nebude investíciou mesta. My, rovnako ako pri novom cestom moste, pripravujeme ako samospráva podklady, aby sme celý proces urýchlili," hovorí Jana Marková z kancelárie trenčianskeho primátora.
Kedy sa bude stavať, podľa nej samozrejme závisí od výsledného variantu, ktorý bude odsúhlasený všetkými dotknutými inštitúciami.
„Rovnako aj od ďalšieho harmonogramu výstavby nového cestného mosta, ktorý je vlastne I. etapou budovania JVO mesta," hovorí Marková. Most momentálne čaká na odsúhlasenie dotácie z eurofondov. Začať by sa mohlo už tento rok v lete, hotovo by mohlo byť do dvoch rokov.