NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Zapečatené obálky s novými ochrannými prvkami a priloženými testami priviezli do základných škôl kuriéri. Riaditelia ich v prítomnosti kontrolnej komisie rozpečatili presne o ôsmej hodine.
Testy písalo 243 deviatakov
Vedúci odboru školstva, mládeže a telesnej kultúry Dušan Hevery informoval, že celoplošné testovanie absolvovali tri novomestské štátne školy a jedna cirkevná, na ktorých je zapísaných spolu 243 deviatakov. Pre žiakov, ktorí sa testovania nezúčastnili v predpísanom termíne, bol určený náhradný termín, 31. marec.
Menej otázok i kratší čas na ich vypracovanie
Deviataci sa zapotili nad dvadsiatkou otázok z matematiky a slovenského jazyka. Na vypracovanie každého testu mali časový limit 45 minút.
V porovnaní s minulým rokom sa znížil počet otázok v oboch predmetoch o desať a praktická časť testu z matematiky bola zrušená. Práve tá v minulom roku narobila deviatakom najväčšie problémy.
„Otázky v matematike boli výborne zostavené a žiaci sa naozaj nemajú na čo vyhovárať. Bol to vhodne zostavený prierez učiva matematiky druhého stupňa a študent, ktorý sa seriózne a priebežne pripravuje na vyučovanie, nemal mať väčšie problémy,“ povedal matematikár zo ZŠ na Ulici kpt. Nálepku, kde „monitor“ písalo 71 žiakov.
Podľa učiteľa sa žiaci nedokážu zbaviť chýb spôsobených nedostatočným a povrchným čítaním v zadaní úlohy.
„Čítanie s porozumením je tradičným kameňom úrazu. Žiakom by sa na vypracovanie úloh mal poskytnúť väčší časový priestor,“ dodal pedagóg. Podľa slovenčinárky Ľuby Šelepákovej z tejto školy bol test z materinského jazyka primerane obtiažny a nevybočoval z rámca učebných osnov.
Na matematiku nebol dostatok času
Ako uviedli priami aktéri testovania, na matematiku bolo málo času a slovenčina bola nepríjemnejšia. „Literatúry bolo viac ako gramatiky a na matematiku som sa pripravovala omnoho viac. Preto som sa jej takmer nebála. Učila som sa vyše mesiaca a každý deň som počítala viac ako hodinu,“ povedala jednotkárka Natália Lehocká (15), ktorá chce študovať na gymnáziu. Jej spolužiak Martin Mosnáček sa systematicky na oba predmety pripravoval už od polroka. Na hodinách matematiky s vyučujúcim vyrátali on i jeho spolužiaci viac ako 1500 príkladov. Aj jemu sa zdal čas na vypracovanie úloh z matematiky krátky. „Neprekvapil ma žiaden príklad, ale na výpočty treba mať dostatok času. So slovenčinou to už bolo v mojom prípade o niečo horšie,“ priznal. Obaja spolužiaci tvrdili, že v psychickom strese z tejto skúšky určite neboli. Dôležitosť ich dobrého výsledku však na nich doliehala počas celých 90 minút riešenia oboch testov.
Štátne školy v minulom školskom roku dosiahli priemer v oboch predmetoch približne 67 percent, čím celoslovenské priemerné výsledky prekonali o desať percent. „Predovšetkým vo veľkých mestách odchádzajú najtalentovanejší žiaci prvého stupňa do osemročných gymnázií a ôsmaci do bilingválnych gymnázií. Preto výsledky monitora nemusia byť presným odzrkadlením vedomostnej úrovne slovenského žiactva,“ dodal matematikár z Nálepkovej ulice.
Prišiel aj žiak z Holandska
Monitorovací test je pre všetkých žiakov 9. ročníka povinný. V mnohých prípadoch sú jeho výsledky aj hlavným kritériom prijatia žiaka na strednú školu. Aj z tohto dôvodu sa v ZŠ na Ulici kpt. Nálepku testu zúčastnil žiak, ktorý takmer dva roky navštevuje základnú školu v Holandsku a na strednej škole chce pokračovať opäť na Slovensku. Výsledky tejto previerky sú pre neho rozhodujúce a zapíšu sa do prihlášky na strednú školu.