NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Celosvetového testovania, ktorý 17. marca organizovala Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj OECD, sa mohli zúčastniť iba deviataci, ktorí už dovŕšili pätnásť rokov. Na diaľku sa popasovali so svojimi rovesníkmi zo všetkých kontinentov.
Najväčšia medzinárodná štúdia na svete sa uskutočňuje sa v trojročnom cykle od roku 2000. „Na celom svete sa jej zúčastnilo tristotisíc žiakov z deväťtisíc základných škôl v 68 krajinách," povedala školská koordinátorka projektu Ľubica Valová.
Niekoľkohodinová previerka zisťovala praktické vedomosti žiaka a jeho schopnosť včleniť sa do bežného života Ako vysvetlila Valová, aj preto sa v približne päťdesiatich otázkach nachádzali zaujímavé úlohy spojené s praktickým životom. Žiaci sa museli dokázať orientovať v telefónnych poplatkoch, skladali kachličky s do seba zapadajúcim ozdobným vzorom, logicky spájali potrubia, vyberali texty z filmových recenzií a skúmali šancu vyhrať v lotérii so 40 loptičkami. „Dokonca počítali zlomky spojené so slepeckým Braillovým písmom a v úlohách riešili povinnosti v domácnosti. Pozoruhodné bolo aj zadanie, v ktorom počítaním počtu zacvrlikaní cvrčka určovali vonkajšiu teplotu," informovala Valová.
Výsledky minulého testovania nedopadli pre Slovensko priaznivo. V zisťovaní čitateľskej či prírodovednej gramotnosti skončili Slováci medzi podpriemernými krajinami. Vo všetkých troch častiach testu gramotnosti nás prekonala aj Česká republika, ktorá okrem čitateľskej gramotnosti, bola v ostatných kritériách hodnotená ako nadpriemerná krajina.
Najlepšou krajinou v čitateľskej gramotnosti sa stala Kórea, pred Fínskom a Hong-Kongom. O niečo lepšie sme sa v roku 2006 umiestnili v matematickej gramotnosti, na 26. mieste z 57 krajín sveta.