TRENČÍN. Mesto ako správca miestnych komunikácií je zo zákona povinné zabezpečovať opravu výtlkov na nich. Ako uviedol špecialista pre miestne komunikácie Jozef Švajdleník, cesty sa opravujú počas celého roka, avšak v zimnom období je rekonštrukcia obtiažnejšia. „V tomto čase je možné opravy realizovať zasypaním výtlku kamenivom, čo však vydrží veľmi krátku dobu, pretože materiál vynášajú autá na kolesách. Musia sa častejšie dosýpať a kontrolovať, finančne je však prijateľným riešením.
V minimálnej miere sa jamy na cestách opravujú aj metódou studeného asfaltu. „Tento materiál je podstatne drahší ako asfaltobetón a smie sa používať len pri určitých poveternostných podmienkach.“ Ako upozornil, oprava nedostatkov je závislá od financií vyčlenených v rozpočte mesta na stavebnú údržbu. Mesto však kvôli nižšiemu príjmu z podielových daní plánuje upraviť rozpočet a plánuje ušetriť na údržbe komunikácií 166-tisíc eur (päť miliónov korún).
„Náhrady škody sa nikto nedočká“
Trenčan Ľudovít Dolian upozornil na výtlk na miestnej komunikácii na Soblahovskej ulici pri zastávke MHD pod cintorínom a tiež na Saratovskej ulici pri moste nad cestičkou do parku. „Pamätám si, keď firma Strabag frézovala pôvodný asfalt na Soblahovskej a pokladala nový koberec. Veľká kaluž na Soblahovskej bola na ceste už predtým, no nikto z mesta firmu o nej neinformoval. Nakoľko v danom čase neboli výdatnejšie alebo žiadne zrážky, povrch vozovky len okopírovali bez vyrovnania výškového rozdielu. A tak sa neustále počas mokrých dní konajú preteky medzi chodcami, aby ich autá neostriekali. Náhrady škody sa od vodiča nikto nedočká. Zamestnanci mestského úradu chodia do práce zrejme autami, o kalužiach asi nevedia a ani im na tom nezáleží,“ myslí si.
Výtlky začnú opravovať na jar
Jozef Švajdleník potvrdil, že mesto o týchto výtlkoch vie. „Situáciu na Soblahovskej ulici budeme riešiť v jarných mesiacoch vybudovaním novej uličnej vpuste, keďže nie je možné inak presmerovať vodu z dôvodu malých priečnych a pozdĺžnych sklonov. Výtlk na Saratovskej ulici pri mostnom objekte nad cestičkou do parku sme navrhli riešiť ako súvislú opravu,“ uviedol.
Vodič nesmie kaluže rozstrekovať
Ako upozornila Katarína Hlaváčová, trenčianska krajská policajná hovorkyňa, účastník cestnej premávky je povinný prispôsobiť svoje správanie stavu cesty a situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam, ako aj svojim schopnostiam.
„Vodič nesmie obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky rozstrekovaním kaluží a blata.“ Mal by aj predvídať niektoré okolnosti a upraviť rýchlosť jazdy.
Občania sa však nesťažujú, ak vodič nedodržal ustanovenia, vbehol do kaluže a vodou im znečistil odev. Takéto prípady sťažností občanov, ktorí si poznamenali konkrétnu poznávaciu značku krajská ani mestská polícia neeviduje. „Každý prípad je špecifický, vyžaduje si individuálny prístup a posúdenie. Dôležitý je aj fakt dokazovania,“ zakončila hovorkyňa.
Asfalty nie sú na večné časy
Na cestách sa môžu nachádzať dva typy jám. Priečne alebo pozdĺžne nerovnosti na komunikácii vznikajú od vyššieho zaťaženia ako bolo navrhované pri návrhu konštrukcie komunikácie alebo sadnutím konštrukcie z dôvodu poruchy na inžinierskych sieťach. Výtlky vzniknú veľkým striedaním vonkajších teplôt hlavne v zime, ak sa oteplí a roztopí sa sneh a následne sa ochladí a zamrzne voda medzi jednotlivými vrstvami konštrukcie vozovky.
Dôležitá je aj kvalita použitého asfaltu. Tie nie sú podľa Švajdleníka „na večné časy“ a po 15-20 rokoch by sa mali vymeniť. „Z finančných dôvodov sa to nedá realizovať,“ odôvodnil. V roku 2008 bolo pri oprave takmer 1383,5 metrov štvorcových miestnych komunikácií v meste použitých deväť ton studeného asfaltu a viac ako dvestodvadsať ton asfaltbetónu.