TRENČÍN. Po pondelkovom snehovom prívale vyšli na cesty všetky posýpače, traktory i nakladače v kraji, prehrnuli stovky kilometrov vozoviek a minuli stovky ton posypového materiálu. Situáciu im pomohli riešiť aj vyššie teploty.
Všetka technika bola na cestách
Takmer nepretržité sneženie až do poobedňajších hodín sťažilo minulý pondelok 23. februára motoristom jazdu. V okresoch Trenčín, Nové Mesto nad Váhom a Myjava vyšlo na cesty spolu 24 posýpačov, 2 traktory a 3 nakladače, aby odstránili následky sneženia. Ako uviedol Zdeno Mahrík, vedúci strediska správy a údržby ciest Trenčín, v každej z dvanásťhodinových zmien pracovalo 30 pracovníkov. V okrese Trenčín zasahovalo 11 posýpačov, v Novom Meste 8 a v okrese Myjava 5. Traktory pracovali v celom okolí Trenčína a v Nového Mesta nad Váhom a v každom z okresov používali jeden nakladač. „Do pondelkovej noci sa situácia stabilizovala, cesty sme rozšírili a posypali. Komunikácie prvej a druhej triedy zostali mokré, na cestách tretích tried zostala ujazdená vrstva posypaného snehu v hrúbke päť až sedem centimetrov,“ uviedol. V noci z minulého pondelka na utorok sa situácia opäť zhoršila a začalo snežiť. „Von išla všetka technika, odhŕňali sme, rozšírili sme cesty a stav sme stabilizovali. Dvojdňový zásah stál cez 23-tisíc eur,“ odhadol Mahrík. Ako dodal, takéto snehové návaly „potiahli“ celoročný rozpočet. Mimoriadne museli doobjednať aj posypový materiál.
Na kopaniciach je problém s kamiónmi
Cesty vedúce na myjavské kopanice boli koncom týždňa síce pod vrstvou ujazdeného snehu, ale boli prehrnuté a prejazdné. Autobusovú dopravu nemuseli obmedziť. V predminulom týždni však museli cestári nasadzovať frézy, pretože vietor zafukoval sneh na cesty. Najväčším problémom sú podľa Mahríka kamióny, ktoré majú hladké pneumatiky a na kopaniciach zostávajú v kopcoch, kde sa skrížia. „Polícia nám zavelí, aby sme ich ťahali hore kopcom. Náš starý posýpač dostane poriadne zabrať, lebo ťahá za sebou niekoľkokrát ťažšie vozidlo. Pokiaľ sneh nepadá, tak sa môžeme „zabávať“ aj s kamiónmi, ale je to luxus,“ uviedol Mahrík.
Posmešky smerujú aj na cestárov
Mahrík si myslí, že posmešné vyjadrenia na účet práce cestárov sú neobjektívne. „Niektorí sa stále sťažujú, že naše cesty sú neudržané a že spíme. Keď však od skorého rána husto sneží, nie je šanca, aby boli cesty dokonalé. Verejnosť to akosi nechce uznať, hneď by chceli mokrú vozovku.“ Len v okrese Trenčín vykonávajú cestári zimnú údržbu ciest, posýpanie a prehŕňanie na úseku s dĺžkou 748 km. „Posýpač vykonáva svoju činnosť tam aj späť. To znamená, že počet kilometrov sa zdvojnásobuje. Na jedno vozidlo, ktoré sa v zlom počasí pohybuje najviac 40 kilometrovou rýchlosťou, vychádza 30-35 km cesty, čiže posýpač má na starosti 70 km. Niektorí vodiči si myslia, že meškáme, alebo že sme zaspali. Vozidlo však odvezie na jedno naloženie najviac šesť ton posypového materiálu, s ktorým posype maximálne 20 km. Ak má posypať 70 km, musí sa aj trikrát vrátiť do strediska a naložiť,“ vysvetlil. Priemerný vek posýpacích áut je dvadsať rokov a ako Mahrík uviedol, majú len päť áut, ktoré nie sú staršie ako päť rokov.
Cesty sú v súčasnosti mokré
V okrese Bánovce nad Bebravou preorali počas minulého týždňa 662 kilometrov ciest a na ich posyp použili 175 ton kameniva a 65 ton chemického materiálu. Nepretržite pracovalo šesť posýpačov, dva nakladače a tri traktorové radličky. Cesty prvých a druhých tried koncom týždňa boli mokré. Na cestách tretích tried, najmä v koncových a horských úsekoch a tiež tam, kde je chemický posyp zakázaný, zostala ujazdená vrstva snehu.
Tona chemického materiálu stojí, ako uviedol riaditeľ správy ciest Stanislav Lališ, asi 110 eur. „Tonu kameniva kupujeme asi za 7,3 eura. K tomu však treba prirátať mzdy vodičov, pohonné látky a prípadne aj náhradné súčiastky do vozidiel.“
Cestári budú ešte posýpať
Lališ dúfa, že najväčší príval snehu je už za nami. „Vôbec však nevylučujem, že budeme ešte posýpať. Preto aj do jednotlivých stredísk ešte stále navážame posypový materiál. V noci môžu teploty klesnúť do mínusových hodnôt, takže rátame s tým, že cesty a mostné objekty môžu zamŕzať,“ dodal. Po ukončení zimného obdobia v druhej až tretej dekáde marca všade tam, kde cestári vykonávali posyp, budú cesty aj čistiť od inertného posypového materiálu. Miesta, ktoré posýpali chemicky, čistiť nebudú.