Streda, 17. október, 2018 | Meniny má Hedviga

Žiaci dostanú polročný účet za svoju snahu a usilovnosť

ŠKOLSKÝ ROK JE V PLNOM PRÚDE. Známky pribúdajú a ich záverečným sumárom je vysvedčenie pre každého žiaka. Nie na každého však čakajú riadky plné jednotiek.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. „Keď prepadnem, niečo si urobím a ak donesiem domov ďalšie päťky v žiackej knižke, nemá môj ďalší život zmysel.“ Týchto slov sa desia všetci. Vyučujúci, rodičia a psychológovia, ktorí zachraňujú rozbitú detskú psychiku.

Stres zle prospievajúceho študenta zo slabého hodnotenia, ktorý vyvoláva pocity prehry, opakovaný neúmerný tlak rodičov na svoje deti, spoločenská objednávka hľadajúca iba sebavedomých víťazov a častokrát zbytočné učivo, ktorým sú preplnené učebné osnovy. Všetky tieto faktory vytvárajú výborné živné podhubie pre strašné vety vychádzajúce z úst ohrozeného a psychicky labilnejšieho žiaka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pre pedagóga je to takmer bezvýchodisková situácia
Veta spomínajúca smrť, ktorá otrasie aj tým najskúsenejším učiteľom. Otáznik v očiach a bezvýchodiskové riešenie. Porušiť klasifikačné zásady a nechať sa zatlačiť k múru a nedostatočnú známku napokon zlepšiť a prepísať? Vyhnúť sa mlčky problému a nekomplikovať si život? Alebo riskovať, že sa žiak napokon odhodlá naplniť slová a zničí tak okrem svojho aj život celým rodinám. Život rodičov, ale i svojho učiteľa. „Je to obrovský útok na psychiku učiteľa a veľmi negatívne to ovplyvní jeho osobnosť. Sme citliví ľudia a keďže v školstve pracujú predovšetkým ženy, má takáto stresujúca záležitosť na nás veľmi silné účinky. Pracujeme v každodennom napätí a pracovnom strese a psychika takéto veci už zvláda naozaj ťažko. Predstavte si, že by toto zahlásilo desať žiakov,“ hovorí skúsená učiteľka, ktorá si takéto peklo v minulom školskom roku prežila na vlastnej koži. Jej žiačka sa v prípade nedostatočnej známky na vysvedčení odhodlala ukončiť svoj život.

Kvôli päťke chcela skoncovať so životom
Zlú správu sa dozvedela od triednej učiteľky, ktorej žiačka napísala o zamýšľanom skutku list. „V ňom sa priznala, že kvôli päťke z matematiky sa rozhodla skoncovať so svojím životom. Tvrdila, že nemá zmysel, aby tu ďalej zostala. Bolo to iba deň pred záverečnou klasifikačnou poradou,“ trpko spomína vyučujúca, ktorej sa to prihodilo, našťastie, iba po prvýkrát v jej viacročnej pedagogickej praxi. Ihneď to oznámila vedeniu školy a okamžite pozvali rodičov, s ktorými viedli niekoľkohodinový rozhovor.

Dať šancu žiačke ešte písomkou nemalo zmysel, pretože by ju podľa učiteľky mohli ešte viac vystresovať. Učiteľka situáciu vyriešila uzavretím štvorky. Podľa jej slov sa to však takto riešiť donekonečna nedá. „Žiaci by si mohli zvyknúť na takýto spôsob vydierania učiteľa. Ak by sa to malo opakovať a príčinou by bol aj neúmerný tlak rodičov na žiaka i učiteľa, obrátila by som sa zrejme so žiadosťou o pomoc na sociálny úrad. Ustupovať sa stále nedá a je to nespravodlivé aj voči ostatným spolužiakom,“ potvrdila svoje stanovisko. Podľa nej nie sú učitelia z právneho hľadiska v takýchto prípadoch vôbec chránení.

Oznam o samovražde treba brať vážne
Ak sa dieťa rozhodne napísať alebo inak informuje o zámere skoncovať so životom, nachádza sa už vo veľmi ťažkej situácii. „Túto správu treba prijať s plnou vážnosťou. Žiak tým vlastne podáva svedectvo, že sa pre niečo alebo pre niekoho veľmi trápi. Vtedy je poľahčujúce, ak má k niekomu vybudovaný pozitívny vzťah a dokáže to človeku oznámiť. Môže sa však stať, že s touto myšlienkou sa zdôverí aj úplne cudziemu človeku,“ informuje riaditeľka Pedagogicko-psychologickej poradne Jarmila Škodová. Podľa jej slov dieťa v takejto situácii ešte nedokáže rozanalyzovať, kto mu dokáže najlepšie pomôcť, a preto sa niekedy nedokáže zdôveriť s týmto problémom práve ľuďom, ktorých veľmi ľúbi.

„V takejto situácii je dobré, ak sa osloví aj niekto nezainteresovaný, napríklad pedagogicko-psychologická poradňa, kde začnú hľadať základ problému,“ dodáva riaditeľka.
Niekedy treba vyhľadať aj odbornú pomoc psychiatra, terapiu spojiť s užívaním liekov a upraviť tak stav dieťaťa. Zlé známky však nie sú jediným problémom a signalizujú aj ďalšie. Preto na ich riešení musia spolu participovať všetci, ktorým záleží na dieťati.

Deti stresujú aj veľké očakávania rodičov
Každý túži byť na výslní. Žiaci chcú mať dobré známky a rodičia šikovné a múdre deti. „Tie si niekedy zvyknú myslieť, že ich rodičia majú vzhľadom k nim veľké očakávania. To ich často doslova ničí. Pritom samotným rodičom by častokrát stačil aj priemerný prospech alebo aspoň stav, keď žiak v škole prospieva. Nedokážu to však svojim deťom povedať. Žiak je potom sám so sebou nespokojný a nekritický. Pri predstave, že neplní očakávania rodičov, má na výber niekoľko ciest, z ktorých si môže vybrať,“ vysvetľuje Škodová. Ak je dieťa veľmi citlivé, začína volať o pomoc aj týmto spôsobom. Rozmýšľa nad tým, že si niečo urobí, alebo spácha samovraždu.

S deťmi treba veľa rozprávať
Ak sa problematická záležitosť dostatočne nevyrieši, môže si takýto postup riešenia dieťa zvoliť ako bežný. „Sú aj hysterické typy detí, ktoré to odkukajú a vedia, že týmto spôsobom na seba upútajú pozornosť. Takéto deti potrebujú, aby si ich ľudia všimli a videli ich,“ konštatuje riaditeľka poradne. Dieťa pri vyslovení takýchto slov nepozná poriadne hodnotu svojho života, má mnohokrát skreslené informácie z prostredia svojich kamarátov, do popredia sa čoraz viac tlačí aj štýl EMO. „Niekedy si to môžu vysvetliť aj tak, že sa vlastne nič zvláštne po vyrieknutí zamýšľanej samovraždy nedeje. Opak je však pravdou. S takýmito deťmi sa treba veľmi veľa rozprávať a pripomínať im hodnotu vlastného života,“ zdôrazňuje Škodová. Podľa jej slov neexistuje človek, ktorý prežíva iba dobré veci. Treba prežiť veľmi veľa zlého, aby sme zažili mnoho dobrého.

Učiteľ si informáciu nesmie nechať iba pre seba
Bola by to obrovská chyba pedagóga, ak by takýto problém zamlčal aj v prípade, keby ho žiak, ktorý sa mu zdôveril, zaviazal mlčanlivosťou. „Ihneď sa musí skontaktovať s rodičmi, vyhľadať pomoc. Nesmie túto situáciu riešiť s nadľahčením v snahe pomôcť. Dieťa je vtedy veľmi smutné, utrápené a nešťastné a nakopili sa mu v škole problémy, ktoré ho zaraďujú do skupiny neúspešných. Potom hľadá aj takéto riešenie,“ radí odborníčka. Cez takéto obdobie sa dieťa dostane omnoho ľahšie vtedy, ak cíti, že vyučujúci pedagóg, v predmete, v ktorom je dieťa neúspešné, ho berie takého, akým je a cíti k nemu napriek známkam dobrý vzťah. „Vtedy je mu skutočne ľahšie. Pokiaľ by ho niekto znevažoval, alebo pred spolužiakmi urážal, bolo by to na mladého človeka naozaj veľa,“ prízvukuje.

Aj zlé hodnotenie by malo byť spravodlivé
Genetické danosti a vrodený intelekt nepustia. Sú žiaci nadaní, ale aj výrazne slabí. „Učiteľ by mal dokázať odhadnúť, či je žiak lajdák a nechce sa mu učiť, alebo jednoducho viac učiva už zvládnuť nedokáže. Takému žiakovi by nemal opakovane vyčítať, že sa nedokáže niečo naučiť a nič nevie. Pre žiaka je to ubíjajúce a skôr ešte zhorší vzťah k danému predmetu,“ tvrdí učiteľ s dvadsaťročnou praxou.

Sám nevidí výrazný zmysel nechať opakovať ročník žiakovi, ktorý evidentne viac učiva nikdy pochopiť nedokáže. „Ak je dieťa v škole dobré, slušné a naozaj seriózne, ale jednoducho inteligenčne nevládze, aký by malo zmysel nechať ho prepadnúť? Stratí rok svojho života a nič nové sa aj tak nenaučí, pretože to jednoducho jeho mozog nezvládne,“ hovorí.
Vždy mal s takýmto ľudským postupom iba dobré skúsenosti a prax ukázala, že tieto deti sa napokon v živote uchytili.

„Naopak, ak žiak očividne úmyselne v škole nič nerobí, neučí sa, hoci má na to predpoklady, nie je zlé, ak si ročník, ktorý doslova odignoroval, zopakuje,“ pokračuje pedagóg. Podľa jeho slov to môže byť pre neho aj injekcia pre ďalší život a podnet na premýšľanie o svojom apatickom konaní.

V oboch prípadoch je však podstatné, aby žiak aj v prípade zlého hodnotenia cítil, že jeho známky na vysvedčení sú spravodlivé.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 473
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 899
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 419
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 102
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 533
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 310
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 872
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 391

Hlavné správy z MY Trenčín

Dni Sihote. Akcia, ktorá spája Trenčanov a jej ďalší vydarený rok 2018

7. október 2018 sa dozaista vryl do mysle nadšených „Sihoťanov“ svojím bezprostredným, priateľským a priam rodinným prístupom účinkujúcich hostí.

Termín útlmu ťažby uhlia na hornej Nitre by mohol byť známy o niekoľko mesiacov

Akčný plán transformácie hornej Nitry môže mať vláda na stole už na jar 2019.

Na multižánrovom festivale sa predstaví 150 talentov

Viac ako 150 talentov z desiatich škôl a organizácií sa od 18. do 25. októbra predstaví v Novom Meste nad Váhom.

V ekoučebni ZŠ na Štúrovej ul. pribudli včelie úle

Žiaci Základnej školy na Štúrovej ulici v Myjave získali do svojej ekoučebne nové doplnky, ktorých súčasťou sú aj provizórne včelie úle.

Základná umelecká škola K. Pádivého má novú koncertnú sálu, prvý koncert patril absolventom

V Základnej umeleckej škole Karola Pádivého v Trenčíne otvorili novú koncertnú sálu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?