TRENČÍN. „Dcére nešla matematika a fyzika, bola však rada, že sa môže učiť dva cudzie jazyky. Na konci prázdnin sme podľa vyvesených zoznamov zistili, že ju preradili do novovytvorenej triedy, zrušili jej angličtinu. Riaditeľ nám to najprv vysvetľoval tým, že chce znížiť počty žiakov v triedach. Deti však presne vedeli, prečo idú do tej triedy, väčšina z nich mala pár štvoriek na vysvedčení. Neskôr vedenie povedalo, že žiakom chceli pomôcť,“ spomína na situáciu spred vyše roka dotknutý rodič žiačky zo ZŠ na Hodžovej ulici.
Vedenie školy sa podľa nej rozhodlo vytriediť deti, ktorým nejde určitý predmet. Dcéra vraj brala takéto odlúčenie od predchádzajúceho kolektívu ťažko, nechýbali ani slzy. Podľa rodiča dnes už deviatačky je však zarážajúci spôsob, akým zaobchádza s deťmi jedna z učiteliek tejto triedy. „Keď niečo nevedia, alebo sa horšie správajú, tak im nadáva do debilov. Nemotivuje, ale odpisuje ich tým, že sa aj tak nikdy nič nenaučia. Dokonca pred žiakmi pôvodnej triedy hovorí, aké je dobré, že sa ich konečne zbavili.“ Učiteľka na rodičovskom združení pred rodičmi argumentovala, že žiaci sú arogantní, nepočúvajú a nesnažia sa učiť. Podľa rodiča deviatačky však v takto zostavenej triede nemajú žiaci medzi sebou takých, ktorí by ostatných motivovali k lepším výsledkom. „Oni sami sa berú ako odpad a kvôli učiteľkinmu prístupu stratili motiváciu sa zlepšiť. Na iných školách integrujú deti postihnuté, rómske a iným spôsobom odlišné. Ako mám takmer denne vysvetľovať môjmu dieťaťu, že je také isté ako deti z iných tried? Čo na tom, že mu dva predmety nejdú podľa jeho, mojich a hlavne učiteľských predstáv? Ako mám dcére vysvetliť, že kamarátov, ktorých stratila, má mať naďalej rada, i keď ho berú ako odpad?,“ pýta sa rodič.
Podľa vyhlášky Ministerstva školstva žiaka, ktorý nepreukáže predpoklady na plnenie povinnej školskej dochádzky v triede s rozšíreným vyučovaním, riaditeľ preradí do príslušnej triedy školy. Dôvodom môžu byť najmä trvalo neuspokojivý prospech, zdravotné dôvody alebo výchovné problémy. Podľa riaditeľa školy Mariána Lopatku triedy s rozšíreným vyučovaním vytvorili na podnet školskej inšpekcie, ktorá im tento nedostatok vyčítala. Deti rozdelili na základe vyučovacích výsledkov. „Žiaci v klasickej triede majú vyučovacie hodiny presne také isté ako tí v rozšírenej. Rozdiel je v tom, že majú len jeden cudzí vyučovací jazyk. Chceli sme, aby deti išli tempom, ktoré zvládnu,“ argumentuje riaditeľ školy, podľa ktorého má byť vyučovanie prispôsobené schopnostiam žiaka. „Mala to byť pomoc žiakom, nie separácia. Chceli sme, aby ich bolo menej v triedach a aby sa k nim pristupovalo osobitne. Je však večnou dilemou, či radšej prihliadať na individualitu dieťaťa, alebo brať všetkých rovnako,“ vysvetlil. Vedenie školy však priznalo, že vystupovanie učiteľky môže byť problematické a situáciu chcú riešiť. „Žiaci ju pravdepodobne rozčúlili, ona zvýšila hlas, bola asi v nervovom vypätí. Určite to nenecháme len tak. Nechceme, aby sa podobné poznámky voči žiakom opakovali,“ zakončil riaditeľ.
Božena Hájková, metodička pre výchovné poradenstvo z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, pôsobila v minulosti ako školský pedagóg. Podľa nej je na jednej strane dobré, ak sa deti, ktoré na to majú, učia v škole viac. Tie, ktoré sú slabšie, by mali ísť prispôsobeným tempom. „Nevidím problém v tom, že takéto triedy vytvorili. Problematický je prístup pedagógov, ktorým chýba etika. Učiteľ by mal zvládnuť aj situáciu v slabších triedach, aby deti podporoval a nie ich hanlivo zatláčal do kúta.“ Podľa nej dieťa nemôže za to, aké má predpoklady. „Správny pedagóg by mal v každom dieťati rozvíjať to, čo v ňom je. Preto sme učiteľmi, aby sme deti podporovali a vedeli im vytvoriť príjemnú atmosféru aj v škole.“