PIEŠŤANY. V piešťanskom Dome umenia sa v piatok 21. novembra uskutočnila premiéra rockovej opery nesúcej jeho meno. Smrť, láska, boj o moc, pomsta, zrada, vojna a nenávisť, to sú jej hlavné motívy. Dielo pochádza z pera Ľubomíra Horňáka (autor námetu a hudby) a Doda Gombára (námet, libreto a texty).
História v rockovej opere
Približne dvojhodinové hudobno-spevácke predstavenie moderného strihu je koncipované do dvoch dejstiev s osemnástimi obrazmi. Javisková panoráma je doplnená videoprojekciou na veľkoplošnej obrazovke, kde dopĺňajú strhujúci dej zábery rozbúreného a onedlho pokojného Váhu, horiace sviečky, romanticky padajúce pierka, ale aj letecké pohľady na zrenovovaný Trenčiansky hrad, či obrazy s nádychom jemnej erotiky.
Dej opery zobrazuje aj historické momenty
Autori prepojili dejinné fakty s romantickou láskou Matúša Čáka k mladučkej Isabelle. Tá však už v prvom dejstve zomiera po vypití čaše s otráveným vínom, a tak sa dej venuje zobrazeniu histórie vzťahov trenčianskeho panovníka a Karla Roberta z Anjou vrátane jeho korunovácie za kráľa. Nechýba námet vojny všetkých proti všetkým popretkávaný fantazijnými snami oboch mocných mužov a vladárov so vstupmi ducha mŕtvej Isabelle do deja príbehu. Netradičný je aj záver. Na obrovskej obrazovke sa nečakane objaví renomovaný historik Pavel Dvořák s dovetkom k osobe Pána Váhu a Tatier i samotnej opere.
Romantické pasáže striedajú rockové hromy
Silu rockovej opery dotvára takmer dvadsaťčlenný spevácky zbor vedený priamo z okrajovej časti javiska dirigentkou Ivetou Viskupovou. Na pódiu nechýba živá kapela a moderný výraz tejto opery je doplnený množstvom vizuálnych lákadiel. Okrem spevákov v dobových kostýmoch, za ktorými stojí kostymárka Adriena Adamíková, sú neodlučiteľnou súčasťou deja aj vstupy mnohonásobného majstra sveta v bojovom umení Romana Voláka, ktorý bravúrnym spôsobom pripomína feudálnu dobu mečov v spojení s vystúpeniami tanečníčok Beáty Gaálovej a Zuzany Čorejovej i ďalších účinkujúcich z archetypov.
Šancu dostali vychádzajúce hviezdičky
Hviezdnym možno nazvať aj obsadenie tejto rockovej opery. Pasáže, v ktorých sa striedajú romantické skladby s rockovým blýskaním, nechajú vyniknúť na scénograficky moderne pripravenom pódiu všetkých účinkujúcich. Spevácke stálice Sisa Sklovska, Dušan Jarjabek, či Stano Slovák v hlavnej úlohe ťahajú na javisku za jeden povraz s vychádzajúcimi hviezdami. Alternujúcim Matúšom Čákom Trenčianskym je nositeľ Ceny Thálie a trenčiansky rodák Dušan Vitázek. Momentálne má angažmán v Mestskom divadle v Brne a za sebou množstvo úspešných muzikálových rolí.
Jeden z tvorcov nezaprel srdce elánistu
Autor hudby i námetu Ľubomír Horňák je už sedemnásť rokov hráčom na klávesové nástroje v skupine Elán a podieľal sa na niekoľkých hitoch tejto legendárnej kapely. Zrejme aj to bolo jedným z jeho podnetov, prečo približne polovica účinkujúcich pochádza z divácky obľúbenej televíznej súťaže Elán je Elán.
Veľkým lákadlom sú pre divákov aj mediálne známe tváre talentovanej Viktórie Matušovovej v role romantickej Isabelle, či Viliama Csontosa v role uhorského kráľa Karola Róberta z Anjou. Práve oni sa stali pred pár mesiacmi víťazmi sledovanej elánistickej súťaže. A na pódiu nechýbajú ani ich bývalí súťažní rivali.
V rockovom šate sa predstavuje Otto Kollmann stvárnením postavy ostrihomského arcibiskupa, Kamil Mikulčík v role rytiera Johanna i tajomná Soňa Jány, ktorej rola čiernej slúžky Kumy je ušitá na mieru.