TRENČÍN. Stretnutie 36-tich stredných škôl z trenčianskeho, novomestského, bánovského a ilavského regiónu a Českej republiky zorganizovalo Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny a Akadémia vzdelávania. Podľa riaditeľky Centra pedagogicko-psychologického poradenstva psychologičky Dagmar Kopáčikovej je pre dieťa a jeho budúci život veľmi dôležité, akú školu si vyberie a či ho bude baviť. „Ide o to, aby ôsmaci a deviataci, ktorí končia školskú dochádzku na základnej škole, dostali informácie o možnostiach štúdia v regióne,“ uviedla Božena Hájková, metodička pre výchovné poradenstvo z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Deti dostali príležitosť pohybovať sa v neformálnej atmosfére medzi informačnými stánkami jednotlivých škôl, spýtať sa na podmienky štúdia, porozprávať sa so zástupcami škôl i so študentmi a oboznámiť sa s produktmi školy.
Burzu informácií doplnil aj kultúrny program
Podľa Boženy Hájkovej je takáto prezentácia stredných škôl jedným z hlavných zdrojov informácií, ktoré môžu žiakom pomôcť pri výbere strednej školy. Ako povedala, budúcich stredoškolákov by malo pri výbere školy zaujímať, čo sa na nej študuje, aké sú študijné odbory a študijné plány, aké sú podmienky na prijatie a aké možnosti využitia voľného času škola ponúka. Podľa prieskumu, ktorý iniciovalo poradenské centrum, nie sú vo viac ako v polovici prípadov žiaci pri výbere strednej školy úplne rozhodnutí. „Nevedia, čo by chceli robiť, nepoznajú svoje záujmy, schopnosti ani svoje predpoklady,“ uviedla Hájková. Podľa nej najhoršie, čo môže rodič spraviť je, ak nechá výber strednej školy len na dieťati. Žiakovi základnej školy by mal pomôcť pri výbere školy primárne rodič, ďalej výchovný poradca v škole, učitelia alebo vedúci záujmových krúžkov. Podľa psychologičky je veľa detí, ktoré sa rozhodujú o budúcej škole najmä pocitovo. „Iní idú tam, kde ide ich kamarát,“ hovorí Dagmar Kopáčiková, podľa ktorej je pozitívne, že na prezentácii škôl sa zúčastňujú aj rodičia. Tí môžu veľakrát pozitívne, ale i negatívne zmeniť názor dieťaťa. „Horšie je, ak má rodič vopred vybratú školu a prostredníctvom dieťaťa realizuje svoje nenaplnené životné túžby,“ vysvetľuje Kopáčiková a upozorňuje, že psychologičky z poradenského centra sa často stretávajú s takýmito prípadmi v praxi. „Dieťa je niekde, kde nechce byť. My potom riešime záškoláctvo a zlý prospech.“ Inokedy sa stáva, že rodičia dajú svoje dieťa na obchodnú školu, pretože „ekonómky letia“. „Vidia budúcu perspektívu a dobrú možnosť umiestnenia svojej ratolesti na trhu práce, ich vízia však nie je v súlade so schopnosťami dieťaťa,“ uviedla Hájková, podľa ktorej pribúdajú aj prípady, keď sa v určitých kruhoch stáva vecou cti, že rodič dostane svoje dieťa na prestížny typ školy. Dieťaťu sa tak vraj zbytočne ubližuje. „Keď dieťa dospeje a vie sa rozhodovať aj bez rodičov, nájde si takú prácu, ktorá ho baví bez ohľadu na to, čo študovalo,“ dodala.
Ôsmačka Romana Kopecká ešte nie je rozhodnutá, na akú strednú školu pôjde. „Myslím, že táto prezentácia mi pomohla sa zorientovať v tom množstve stredných škôl. Prešla som stánky škôl, ktoré ma zaujímajú a vzala som si letáčiky, ktoré si doma preštudujem. Rodičia nechali výber strednej školy na mňa, určite ma ovplyvnia kamaráti a aj to, čo chcem vlastne robiť,“ povedala.
Spolužiačky Katarína Vavrušová a Lucia Jarošová tiež nie sú rozhodnuté, na akú školu povedú ich kroky. „Rozhodovať sa budeme spoločne s rodičmi a tiež na základe toho, čo nás baví,“ zhodli sa. Výber strednej školy však berú zodpovedne a vedia, že je veľkým rozhodnutím. Štrnásťročná Katarína by sa chcela stať v budúcnosti novinárkou.
Prezentácia škôl pomohla aj rodičom
Na prezentácii stredných škôl sa zúčastnila aj Eva Švikruhová z Nemšovej, ktorej syn je deviatak a čoskoro ich spoločne čaká výber školy. „Veľa som sa dozvedela, ďalšie informácie si zistím na internete. Syn chcel ísť na stavebnú školu, zistil však, že informatika sa tam týka najmä stavebníctva. Tu sme sa rozhodli, že pôjde na gymnázium.“ Syn vraj nemusí rešpektovať pri výbere prianie rodičov, ale snažia sa ho pri rozhodovaní usmerniť. „Rodič by sa mal zaujímať o dieťa, snažiť sa ho sledovať, zistiť, čo ho zaujíma a naviesť ho na správnu cestu. Rodičovi by to nemalo byť jedno,“ zakončila rozhodne.
Niektorí stredoškoláci zistia, že si vybrali zle
Ivan Štefka zo Strednej umeleckej školy skonštatoval, že žiaci sa v ich informačnom stánku najčastejšie pýtajú na kritéria prijatia do školy. „Sú tu aj deti, ktoré presne vedia, o čom je naša škola a potrebujú sa len utvrdiť vo výbere správneho študijného odboru,“ uviedol. Najväčší záujem žiakov je o štúdium v programe propagačná grafika, pretože ponúka najširšie uplatnenie sa na pracovnom trhu. „Ak sú to „rebeli“, ktorí nemajú radi spoločenskú konvenciu, tak patria jednoznačne k nám. U nás študujú mladí ľudia, ktorí sa budú živiť invenciou. S veľmi dobrými výsledkami končia tí, ktorí neboli úspešní na základnej škole v predmetoch ako matematika, fyzika alebo chémia,“ dodal. Stredná umelecká škola pripravila v rámci prezentácie svojej školy aj módnu prehliadku zostavenú z modelov, ktoré vytvorili tretiaci zo študijného odboru odevný dizajn.
Podľa zástupcu riaditeľa Strednej odbornej školy v Starej Turej Jána Máleka je prioritou ich školy učiť odbory, ktoré sú v dnešnej dobe žiadané. „Ponúkame najmä technické odbory. Pre tých, ktorí nie sú úplne technicky zameraní, máme pripravené technicko-umelecké odbory, napríklad grafik digitálnych médií,“ vysvetlil. Podľa zástupcu riaditeľa sa niekedy prihodí, že žiaci si zle vyberú školu a prídu na to v priebehu školského roka. „Aj teraz sa v prvom ročníku stalo, že žiaci odišli. Problém spočíva v tom, že neodhadnú svoje sily a hlásia sa na maturitné odbory, ktoré ne- zvládajú. Niektorým robia problémy cudzie jazyky, iným samotná technika,“ zakončil.