TRENČÍN. Slávnosť sa uskutočnila 4. novembra vo výstavnej sieni Pálfiho letného sídla, kde si ďakovné listy a pamätné plakety prišlo prevziať 30 žien a 16 mužov, pedagogických pracovníkov, metodikov a odborníkov, ktorí pripravili a podporili stredoškolákov v ich stredoškolskej odbornej činnosti zo všetkých krajov Slovenska.
Ako informovala Jana Klemensová z Krajského centra voľného času v Trenčíne, medzi nimi minister ocenil aj štyroch z Trenčianskeho kraja. Jána Martiniska zo Spojenej školy v Dubnici nad Váhom, ktorý predsedá Krajskej komisii a je členom celoštátnej komisie, Martu Pristačovú z Trenčianskych Teplíc, ktorá pôsobila dlhoročne ako členka odborných hodnotiacich komisii a krajskej komisie, Pavla Bagina zo Strednej priemyselnej školy v Dubnici nad Váhom, ktorý je organizátorom celoslovenského kola a dlhoročného spoluorganizátora a sponzora Daniela Lajčina.
Za uplynulý školský rok sa do SOČ zapojilo 360 stredných škôl a viac ako 6800 žiakov. Najúspešnejší riešitelia zo Slovenska si mali možnosť vyskúšať svoje znalosti napríklad aj na európskej súťaži mladých vedcov, medzinárodnej súťaži v Českej republike či na týždennom vzdelávacom pobyte vo Švajčiarsku.
Myšlienka SOČ bola veľmi dobrá
Podľa Marty Pristačovej myšlienka SOČ bola veľmi dobrá. Ako hovorí, príprava práce dala žiakom veľa nových poznatkov, nešlo o to, len prácu napísať, predchádzal tomu výskum, ankety, štúdium v teréne, spracovanie mnohých grafov a potom bolo treba všetko spracovať, napísať a obhájiť. „Ako predsedníčka porôt som od študentov vyžadovala, aby za desať minúť dokázali poslucháčovi vysvetliť, o čom tá práca je, dokázal ju odkomunikovať na úrovni, aby bolo zrejmé, že to neopísali. Žiadala som, aby vysvetlili, akým výskumom dospeli k záverom a povedali, aký je prínos jeho práce,“ povedala. „Každú som prácu dôkladne naštudovala, aby som vedela, čo sa mám spýtať a bola v obraze. Neraz som si sadla do knižnice a neskôr aj k internetu a sledovala som texty, aby som zistila, či si nepomohli cudzími prácami,“ vysvetlila. Ako hovorí, vyskytli sa aj jedinci, ktorí opisovali celé state z už publikovaných prác, ale pri obhajobe sa na to prišlo. „Som prísna aj k sebe aj k iným.“
Podľa nej je dnes ľahšie a jednoduchšie získať potrebné informácie najmä na internete. Odborov, v ktorých žiaci vypracovávali práce, bolo každý rok približne okolo 20. Ako dlhoročná členka komisií tvrdí, že vždy najviac ocenili práce, ktoré priniesli niečo nové, ak žiaci prezentovali niečo, čo sami vytvorili.
Marta Pristačová pracovala 36 rokov v Obchodnej akadémii, svoju dlhoročnú pedagogickú činnosť zakončila na Trenčianskej univerzite. Ocenenie v tvare srdca si veľmi cení. „Manžel sa mi smeje, že mňa stačí potľapkať po pleci a mne to stačí,“ hovorí so smiechom.
Pôvodne zahrňovala aj stretnutia mládeže
Ako spomína, pred 30 rokmi bola stredoškolská odborná činnosť len jedna oblasť pri stretnutiach talentovanej mládeže, hodnotili sa výtvarné práce, školské časopisy, nechýbali ani športové stretnutia.
„Každý kraj poslal to najmúdrejšie, my v Trenčíne sme my boli vždy dobrí,“ hovorí a svoje tvrdenie dokladá viacnásobnými umiestneniami na celoštátnych kolách.