.
Trenčín. Išlo o kúpne zmluvy a zmluvy o budúcej zmluve, ktorou by majitelia súhlasili so vstupom na pozemok a zriadením vecného bremena. Podľa Zuzany Chupáčovej z odboru komunikácie ŽSR, do konca októbra rozoslali celkom 536 návrhov zmlúv o budúcich zmluvách o vecnom bremene, z ktorých vlastníci podpísali 336. „Kúpnych zmlúv sme rozposlali 600, až na tridsiatich všetci vlastníci podpísali,“ uviedla.
Pre ŽSR vykupovalo pozemky aj Mesto
Majetkovoprávne vysporiadanie pre ŽSR zabezpečuje na základe platnej zmluvy spoločnosť Reming Consult, a.s. Bratislava a pre ňu zase spoločnosť Geodet-real. Tá dokonca rozoslala omylom zmluvy aj tým vlastníkom, od ktorých už ich domy vykúpilo Mesto. Ľudí oslovovala listom aj spoločnosť GEO3, ktorá vypracovala pre Reming geometrické plány na trvalé a dočasné zábery pozemkov. Pozemky a nehnuteľnosti vykupovalo pre Železnice aj mesto Trenčín, išlo celkovo o 17 rodinných domov v lokalite Orechové.
V lete Železnice požadovali od ľudí, bývajúcich aj v domoch na Sihoti, ktorých pozemky hraničia s trasou železnice, aby im odpredali menšie výmery, niekoľko štvorcových metrov. Podľa obyvateľky domu na Hodžovej ulici, železnice požadovali z jej pozemku dvadsať metrov štvorcových. „Išlo len o štyrikrát päť metrov, s čím sme súhlasili a zmluvu podpísali,“ povedala, hoci už vtedy je prekážalo, že nepripúšťali rokovanie o cene. Medzi ľuďmi prenikli informácie, že Železnice požadujú ďalšie pozemky, pretože chcú vybudovať stavby trvalého charakteru. Majú obavu, že sa modernizácia železničnej trate dotkne ich pozemkov a kvality života oveľa viac ako doteraz sľubovalo Mesto.
Ďalšie metre potrebujú kvôli inžinierskym sieťam
O niekoľko mesiacov však dostali už len niektorí ďalšiu zmluvu. Železnice ňou požadovali uzavrieť dohodu o zriadení vecného bremena. Dostávali aj obyvatelia časti Orechové. Ako vysvetlila Chupáčová, vecné bremená zriaďujú pre uloženie inžinierskych sietí a v prevažnej miere ide o prekládky jestvujúcich verejných a tiež železničných sietí. Podľa nej, v návrhoch zmlúv je vždy uvedené, o aký stavebný objekt ide, no nie je možné uviesť rozlohu, je to líniová stavba. Ďalej uviedla, že v sprievodnom liste boli uvedené termíny, miesto a čas, keď je možné v Trenčíne nahliadnuť do dokumentácie a dostať podrobné vysvetlenie. „V každom sprievodnom liste sú uvedené kontakty, na ktorých je možné dohodnúť stretnutie, starších a imobilných občanov pracovníci na požiadanie navštívia aj doma,“ dodala.
Podľa obyvateľa Orechového Norberta Brázdu sa však ani zo sprievodného listu ani zo zmluvy nedozvedel nič konkrétne. „Sú tam síce uvedené údaje, ale len vo forme kódov z čísel a písmen,“ hovorí a dodáva, že trvalo dva mesiace, kým sa na stavebnom úrade mesta dozvedel, čo tieto údaje znamenajú a že vecné bremeno v prípade jeho parcely je telekomunikačný kábel. „Raz mala pracovníčka dovolenku, raz mi nevedeli nájsť potrebné doklady,“ tvrdí.
Ak zmluvy nepodpíšu, vyvlastnia ich
Právnik, ktorému sme zmluvu ukázali, radí, aby ju nepodpisovali. „Zmluva je v ich neprospech. Chýbajú mi tam konkrétne podmienky. Ak budú Železnice chcieť, nech sa domáhajú zriadenia vecného bremena súdom. Inak budú ťahať za kratší koniec.“ Podľa Chupáčovej je však zmluva štandardná a odsúhlasili ju príslušné odbory spoločnosti ŽSR.
„Ak zmluvy vlastníci nepodpíšu, rozdelíme ich na skupiny. S tými, čo mali pripomienky, budeme rokovať individuálne. Ak nedôjde k dohode, podajú ŽSR návrh na vyvlastnenie. Takto budeme postupovať aj v prípade, ak oslovení vlastníci ani na ďalšiu výzvu nezareagujú,“ dodala Chupáčová.
Podľa Brázdu však v prípade vyvlastňovacieho konania je priestor na vyjednávanie o cene. Ľudia teda nepodpísaním zmluvy nemajú čo stratiť, môžu len získať. „Musia však na návrh zmluvy reagovať, poslať späť svoj návrh zmluvy so svojimi podmienkami.“