TRENČÍN. Pozorný občan Richard Ščepko pátral po dôvode a napísal na internetovú stránku mesta do rubriky otázky a odpovede.
„Mesto sa vtedy uspokojilo so stanoviskom trenčianskej SAD-ky, ktoré odmietlo tvrdenia, že počas víkendov nasadzujú „potrebné“ staré vozidlá,“ komentuje občan. Podľa neho aj napriek prebiehajúcej obnove autobusov SAD Trenčín, cez víkendy jazdia prevažne staré Karosy. „Počas dvojhodinového pozorovania som zistil, že na pravidelných linkách premávali staré vozidlá a nechodili ani všetky nízkopodlažné autobusy.“ Podľa neho je počas soboty a nedele hustota liniek značne obmedzená, a preto môže byť vykrytá novými autobusmi. Ako uviedol, Mesto nedbá ani na bezbariérovosť, ani na sľub moderného vozového parku nezaťažujúceho životné prostredie z volebného programu. „Prečo Mesto uhrádza prepravu finančne náročnejších starých autobusov a nechá aj takýmto spôsobom ničiť životné prostredie?“ pýta sa. Podľa neho by sa malo pri pomerne vysokej cene lístka dbať na úroveň cestovania aj na to, aby mohli dôchodcovia a mamičky s kočíkom pohodlnejšie nastupovať a vystupovať. Ako uviedla Jana Marková z kancelárie primátora, aké vozidlá prepravca využíva, je výhradne na SAD Trenčín.
„Mesto však pravidelne odovzdáva prevádzkovateľovi pripomienky občanov. Musí však zabezpečiť nízkopodlažné vozidlá na garantovaných spojoch.“ Podľa hovorkyne trenčianskej SAD-ky Ivany Strelcovej jednotlivé autobusy priraďujú konkrétnym osádkam z dôvodu kvalitnejšej starostlivosti o vozidlá. „Máme záujem, aby nové vozidlá ubehli ročne čo možno najviac kilometrov, pretože takáto prevádzka nás vychádza lacnejšie. Musíme však dodržiavať u vodičov prestávky na odpočinok.“ Podľa nej autobusy vyradia z prevádzky aj havárie, ktoré sa nevyhnú ani novým vozidlám. „Vtedy nezostáva nič iné, ako opäť použiť vozidlá, ktoré máme k dispozícii,“ zakončila.
Po Trenčíne jazdí z 35 autobusov MHD šesť nízkopodlažných, do konca roka by ich malo pribudnúť ešte minimálne päť. Autobusy začala SAD vymieňať pred tromi rokmi. Podľa normy nesmú byť totiž staršie ako 16 rokov. Mesto od roku 2004 dotuje činnosť SAD Trenčín. V tom roku uzavrelo zmluvu o poskytovaní prepravných výkonov vo verejnom záujme a na vykrytie straty v rámci oprávnených nákladov. Od roku 2006 vyčlenilo v mestskom rozpočte dotáciu takmer 65 miliónov korún.