MYJAVA. Na to, že obecné polície meraním rýchlosti na mestských komunikáciách a ukladaním a vyberaním pokút prekračujú svoje právomoci, upozorňovala generálna prokuratúra ešte začiatkom roka. Podľa jej stanoviska súčasná právna úprava nesplnomocňuje obec ani ňou poverený orgán, teda obecnú políciu, používať cestné merače ako technické prostriedky jednak na preukázanie priestupku, jednak viny priestupcu.
Ako informoval hovorca mesta Marek Hrin, poslanci rozhodli vyhovieť upozorneniam prokuratúry na poslednom zasadnutí v auguste „Uplynula nám 60-dňová lehota, dávame tieto veci do poriadku, aby boli v súlade s platnou legislatívou. Príslušníci mestskej polície rýchlosť motorových vozidiel radarom na myjavských uliciach nemerajú ani nevyberajú pokuty,“ povedal Hrin.
Ako však upozornil hovorca Krajskej prokuratúry v Trenčíne Marián Sipavý, pokiaľ obec prijala všeobecne záväzné nariadenie, ktorým odsúhlasila obecnej polícii používanie meračov rýchlosti, konala nad rámec jej zákonom zverenej pôsobnosti a právomoci. Podľa iného zákona o správnych poplatkoch na dokazovanie spáchania skutku možno použiť všetky prostriedky, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi. „Dôkazy nesmú byť vykonávané v rozpore s ustanoveniami právnych predpisov a zákonnosť zadovažovania právne relevantných dôkazov sa vzťahuje aj na obecnú políciu ako orgán realizujúci prenesený výkon štátnej správy,“ pripomenul Sipavý.
Radar používali viac ako rok
Prenosný merač rýchlosti začali v Myjave používať od polovice vlaňajšieho júla. Dôvodom bola vysoká rýchlosť vodičov pri prejazde mestom aj v úsekoch, kde bola znížená rýchlosť, Najčastejšie policajti merali v časti Turá Lúka, ale aj v iných častiach mesta, v okolí škôl a v úsekoch označených dopravnou značkou najvyššej povolenej rýchlosti na území mesta.
Podľa Hrina prinieslo meranie výsledky v podobe väčšej disciplíny vodičov a väčšej bezpečnosti na našich cestách, preto je na škodu, že už túto činnosť nemôžu vykonávať.
Za tento rok vybrali na pokutách za prekročenie povolenej rýchlosti od vodičov takmer tristotisíc korún, tri priestupky postúpili na doriešenie dopravnému inšpektorátu.
V Trenčíne začali merať oficiálne v roku 2004 a náklady na nákup radara vo výške 1,7 milióna korún sa mestu vrátili za necelé dva roky. Ukončenie činnosti radaru Mesto spočiatku odôvodňovalo nie upozornením prokuratúry, ale jeho poruchou. Meranie splnilo svoj účel, pretože na mestských komunikáciách vraj nastal právny stav.