TRENČÍN. Po pol roku používania sa jej pokazil a tak si uplatnila právo na reklamáciu tovaru. Dnes nemá ani prehrávač, ani peniaze.
Bola to jej prvá skúsenosť s nákupom výrobkov cez internet a podľa nej aj poslednou. Ako uviedla, podozrivé bolo už to, že pri odovzdávaní objednaného tovaru donáškovou službou nedostala k prehrávaču žiadnu faktúru. Dvojtisícovú elektroniku však prebrala a používala ju až do októbra, keď sa jej pokazila. Vtedy ju po mailovom dohovore s vedúcim skladu firmy zaslala na adresu spoločnosti spolu so sprievodným listom, v ktorom objasnila závadu.
Po uplynutí zákonnej mesačnej lehoty na vyjadrenie sa k reklamácii sa Eva pokúšala skontaktovať s konateľom firmy Ondrejom Adamcom. „Zistila som, že firma skrachovala. To mi však majiteľ zatajil. Keď som žiadala späť peniaze alebo prehrávač, odbil ma s tým, že má dlhy, veľa roboty a nemá čas hľadať tovar po pivnici,“ spomína. Odvtedy sa ho pokúša kontaktovať takmer každý týždeň. Ako ďalej uviedla, v mailovej korešpondencii je Adamec arogantný, listová komunikácia s ním je nemožná a neustále mení telefónne číslo, takže nie je možné nadviazať s ním akúkoľvek komunikáciu.
Chyby robia aj zákazníci
Danuša Krkošová, hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) si myslí, že zákazníčka spravila chybu v tom, že spolu s tovarom neprevzala aj doklad o jeho kúpe. „S tovarom treba prebrať aj návod na používanie, záručný list a potvrdenie o kúpe, ak by došlo k prípadnej reklamácii.“
Ako ďalej uviedla, predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu prostredníctvom internetového obchodu informácie o názve, obchodnom mene a sídle poskytovateľa služieb, daňovom identifikačnom čísle, elektronickej adrese a telefónnom čísle, ako aj o označení registra, ktorý ho zapísal a číslo zápisu. „Naviac pri zmluvách uzatvorených na diaľku na nákup tovaru formou zásielkového predaja je predávajúci povinný kupujúcemu oznámiť svoju totožnosť, opis tovaru alebo služby, jeho cenu, dodacie podmienky a náklady na dodanie tovaru, platobné podmienky či lehotu, počas ktorej je predávajúci viazaný svojou ponukou vrátane ceny.“ Inšpekcia neodporúča objednávanie tovaru alebo služieb či ich zaplatenie vopred, ak si predávajúci neplní zákonné podmienky, ak nemá okrem mailovej adresy uvedené žiadne iné kontakty, alebo ak na nich nereaguje. Podľa zákona o zásielkovom predaji je predávajúci povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia. Ak však predajca tovar nemôže dodať, spotrebiteľa o tom musí bezodkladne informovať a do 15 dní mu vrátiť cenu zaplatenú za tovar alebo preddavok. „Najčastejšie sa zákazníci sťažujú na nedodanie tovaru, ak bol objednaný a problémy s dodaním iného druhu tovaru, ako si objednali,“ dodala Krkošová.
Zákazníci by sa mali obrátiť na políciu
Ako potvrdila Oľga Michalcová, vedúca odboru živnostenského podnikania z Obvodného úradu živnostenského v Trenčíne, podnet na prešetrenie podnikateľa Ondreja Adamca s návrhom na zrušenie živnostenského oprávnenia dostali od Inšpektorátu SOI pre Trenčiansky kraj. „Niektorým zákazníkom nedodal tovar na základe objednávky, alebo vzal zálohové platby a tovar nikdy nedodal. Iným zase nevybavil reklamáciu,“ skonštatovala. Ako ďalej uviedla, podnikateľa dvakrát predvolali na Obvodný úrad, na výzvu sa však nedostavil a zaslal žiadosť o pozastavenie živnosti. „Náš úrad už nemôže v tejto veci konať. Odporúčam, aby sa zákazníci, ktorí majú takúto skúsenosť s podnikateľom, obrátili na políciu alebo v občianskoprávnom konaní záležitosť doriešili na súde.“
Ako informovala vedúca Inšpektorátu SOI pre Trenčiansky kraj v Prievidzi Kamila Dobrotková, v roku 2008 už zaznamenali od spotrebiteľov v rámci kraja až 586 podaní na rôznych predávajúcich. Z tohto počtu bolo podaných 29 sťažností na firmu Karman.