TRENČÍN. „Cez mesto prejde 24-tisíc vozidiel za 24 hodín,“ uviedli pracovníci spoločnosti Dopravoprojekt, ktorá pre mesto vyhotovila Generel dopravy, s víziou do roku 2030. Podľa dokumentu, pokiaľ sa nevybuduje nový cestný most, doprava v Trenčíne sa v žiadnom smere nezlepší. Výstavbu mosta však štát už niekoľkokrát posunul. Mesto dalo dokonca vypracovať projektovú dokumentáciu z vlastných prostriedkov za takmer 50 miliónov, hoci túto stavbu bude financovať štát. Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest (SSC) uviedla, že reálny začiatok výstavby je rok 2008, pravdepodobne október až december. Náklady by sa mali vyšplhať na 2,5 miliardy korún. Mesto vykúpilo pozemky pod trasou mosta a komunikácie.
Červená niekedy svieti zbytočne
Zmierniť hustotu dopravy cez mesto pomôže vybudovanie juhovýchodného obchvatu okolo lesoparku Brezina. Podľa predpokladu pracovníkov Dopravoprojektu by potom poklesol prejazd počtu áut cez mesto na 15-tisíc za 24 hodín. To však skôr ako v budúcom desaťročí nebude.
Keď už majú vodiči cez mesto prechádzať, trápia ich okrem prehustenej dopravy aj niektoré dopravné úpravy a prejazdy svetelnými križovatkami. Tvrdia, že „červená“ niekedy svieti zbytočne ako donedávna z Električnej ulice v odbočovacom pruhu na ulicu k Dolnej stanici, hoci priamy smer mal zelenú. Podľa hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ v Trenčíne Kataríny Hlaváčovej, semafory boli takto nastavené na organizáciu dopravy po rekonštrukcii nám. Sv. Anny, obmedzení dopravy na ul. Braneckého z dôvodu pripravovanej stavby Auparku a z dôvodu výstavby obytného komplexu Trenčianska riviéra. „Keďže uvedené akcie sa oproti predpokladanému vývoju oneskorili, zmenili sme svetelnú signalizáciu.“
Na križovatke z Ulice kniežaťa Pribinu na Bratislavskú v smere od Električnej sa zapína zelená pre smer na Bratislavu cez „most“ skôr ako pre smer na Žilinu kvôli bezpečnosti chodcov na priechode. „Ten sa nachádza v trase pohybu vozidiel v smere na Žilinu,“ doplnila Hlaváčová. Podobne je riešená aj križovatka ulíc Kniežaťa Pribinu, Rozmarínovej a Električnej. Aj keď má odbočovací smer na Rozmarínovú „zelenú“, tak priamy smer má ešte červenú z dôvodu, aby stihli prejsť chodci cez križovatku v priamom smere od Ulice kniežaťa Pribinu na Električnú. Podľa vodičov je brzdou v jazde po Električnej ulici novozriadená križovatka ulíc Električná a Súdna. Chýba tu jeden jazdný pruh, ako je tomu o križovatku ďalej,“ hovorí vodič Marián z Prievidze. Podľa Hlaváčovej by si takéto riešenie vyžiadalo stavebné úpravy a rozšírenie Električnej ulice v dlhom úseku. Stavebné úpravy by zasiahli aj železničnú trať a radiace pruhy križovatky ul. K Dolnej stanici a vjazdu na čerpaciu stanicu OMV.
Snažia sa o rekonštrukciu križovatiek
Dopravný inšpektorát, ako uvádza hovorkyňa, navrhuje aj ďalšie úpravy. „Už niekoľko rokov sa snažíme o rekonštrukciu križovatky Električná a Legionárska s následnou úpravou CSS a železničného zabezpečovacieho zariadenia. Úprava si vyžaduje búranie súkromných objektov. Riešenie križovatky Štefánikovej ulice a Kragujevackých hrdinov predpokladá rozšírenie cesty do priestorov kasární a vybudovanie samostatného ľavého odbočovacieho pruhu. Aj tu by sa museli zbúrať niektoré objekty. Pri riešení križovatky na Ul. M. R. Štefánika a Kukučínovej narážame na neochotu mesta investovať do organizácie dopravy, ktorú by mala v prvom rade riešiť SSC IVSC Žilina,“ doplnila Hlaváčová.